مناطق بازی در زمین - مناطق بازی در زمین «فوتبال»
نوشته شده توسط : پلیکا

آموزش شناخت مناطق در زمین فوتبال

یکی از عوامل مهم در پیشرفت فوتبال هر کشور وجود زمین‌های چمن مناسب می‌باشد و یکی از فاکتورهای شناسایی سطح فوتبال یک کشور ، وضعیت چمن استادیوم‌ های آن کشور است که به دلیل خراب شدن زود هنگام چمن‌های طبیعی ، صاحبان باشگاه‌ها و دست اندرکاران ورزش را بر آن داشته تا جایگزین واقعی برای چمن طبیعی استفاده نمایند که همان انواع چمن های مصنوعی برای زمین مسابقات فوتبال است. این منطقه دارای چندین کارکرد است که برجسته ترین آنها مشخص کردن محدوده ای است که دروازه بان می تواند توپ را کنترل کند یعنی توپ را با دست لمس کرده و یا بگیرد و همچنین خطا بر روی بازیکنان حریف در این محوطه هجده قدم با ضربه پنالتی توسط داور فوتبال جریمه می شود.

قسمتی از حاشیه زمین فوتبال مخصوص محوطه فنی زمین بازی است که گاها با خط چین مشخص شده و روبروی نیمکت ذخیره‌های تیم می باشد که مربی هر تیم اجازه دارد از آن قسمت نکاتی را به بازیکنان تیمش گوشزد کرده و تیم خود را هدایت کند. ۱۵ رسم کنیم، قسمتی از آن دایره همان قوس پنالتی مشخص شده بالای محوطه جریمه می باشد و این دایره قرینه همان دایره وسط زمین بوده که تا خط مشخص شده خط دروازه تکمیل می شود. زمینهایی که در آن‌ها مسابقات انجام میگردد ولی فیلمبرداری مسابقات در روز انجام میگردد این دسته از زمین‌ها می بایست روشنایی تا15 لوکس داشته باشند. زمین‌هایی که در آن مسابقات رسمی و فیلمبرداری تلویزیونی به صورت 4k انجام می‌شود ، روشنایی این دسته از زمین‌ها می باید حداقل 250 لوکس باشد.

خط عرضی زمین نیز خط دروازه نامیده می شود که اگر توپ از این خط عبور کند ، طبق مقررات فوتبال یا با ضربه دروازه یا با کرنر به بازی بازمی گردد. دروازه ها ، منطقه فعالیت دروازه بان را نشان می دهند و خطی که در مرکز زمین فوتبال است ، زمین را به دوقسمت مساوی ، برای هر تیم تقسیم میکند. زمین هایی که جهت تمرین استفاده میگردد و فیلمبرداری در آن‌ها انجام نمی‌گردد روشنایی این زمین‌ها نباید از30 لوکس کمتر باشد. ۳ متر، از خط دروازه، مشخص شده است که به محوطه جریمه یا به اصطلاح معمول محوطه هجده قدم یا منطقه پنالتی زمین فوتبال معروف است. پس از ایجاد چمن برای زمین فوتبال ، بایستی بر اساس خط کشی ، قسمت های تعیین شده بر اساس مقررات فوتبال ، در زمین نشان داده شوند.

 

آنالیز فوتبال | منطقه بندی زمین بازی از اریگو ساکی و فن خال تا پپ گواردیولا

ساکی به عنوان کسی شناخته می شود که ساختار شکنی های زیادی را در مسائل فنی فوتبال انجام داده و شاخص ترین آن هم این است که با این که یک سرمربی ایتالیایی بود و در فضای فوتبال ایتالیا که در آن بازی تدافعی به عنوان یک روش رایج و مرسوم شناخته می شد، روی به رویکرد های مالکانه و هجومی آورد. در این مطلب بررسی گذرایی بر منطقه بندی های معروف زمین فوتبال داشتیم، این آشنایی به ما کمک می کند وقتی سبک بازی یک مربی مولف را تعقیب می کنیم، بهتر متوجه برخی تغییرات در نوع بازی شویم و فوتبال را کمی فنی تر ببینیم. به این معنی که اگر بازیکنی وارد منطقه چهارم افقی در یک خط شد و آن را اشغال کرد، یک بازیکن باید بلافاصله از یک منطقه افقی دیگر خارج شود تا بار دیگر به طور همزمان 3 منطقه افقی در یک خط از سوی بازیکنان اشغال شده باشد.

منطقه بندی زمین رابطه ای مستقیم با سیستم و استراتژی های یک سرمربی فوتبال دارد، یعنی هر سرمربی در دستگاه تاتکتیکی اش برای اجرای برنامه ها و پوشش فضاهای مختلف در زمین، از یک منطقه بندی خاص استفاده می کند. به گزارش طرفداری، اولین منطقه بندی ای که بررسی می کنیم مربوط به سرمربیانی است که از سیستم 2-4-4 استفاده می کردند و آریگو ساکی از اولین نفراتی بود که سناریوهای خود را در قالب این منطقه بندی پیاده می کردند.  برای مثال پپ گواردیولا از منطقه بندی ای استفاده می کند که half space ها در آن مشخص باشند و با کانال های مرکزی در یک منطقه قرار نگیرد و دلیل این تقسیم بندی هم رعایت اصل superiority است.

با توجه به این که این منطقه زاویه بسیار مناسبی نسبت به دروازه دارد و به تعریفی دیگر باعث تداخل وظایف مدافعان میانی و کناری می شود، بسیار منطقه استراتژیک و مهمی است. خط دفاعی میلان جلوتر از حد معمول بود و این خواسته ساکی بود تا تیم ها در تله آفساید بیافتند و با پرس سخت باعث شوند تا آن ها با عجله نتوانند کاری از پیش ببرند. در این منطقه بندی معمولا هر بازیکن وظیفه دارد یک منطقه را پوشش بدهد و بسته به وظایف و شعاع حرکتی که به او داده شده، نقش های مختلفی را برعهده می گیرد. صحبت در مورد سبک و سیستم بازی تیم های گواردیولا مبحث مفصلی است که صحبت از آن در این مجال نمی گنجد و باید در مطلبی دیگر به صورت تخصصی به آن بپردازیم.

 

ابعاد زمین فوتبال و مناطق مهم و حساس

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. • منطقه ی تهاجمی (حمله ) : منطقه ای که در آن بازیکنان مهاجم قرار دارند و در واقع منطقه ی دفاعی حریف است. • منطقه ی دفاعی (یک سوم دفاعی) : منطقه ای که بازیکنان دفاعی و دروازه بان در آن قرار دارند. در حالت کلی یک زمین فوتبال استاندارد بین 100 تا 110 متر طول و 64 تا 75 متر عرض باید داشته باشد. در ابتدایی ترین مباحث آموزش فوتبال باید با زمین فوتبال و مناطق آن آشنا شوید. • منطقه ی میانی (بازی سازی ) : منطقه ای که در آن بازیکنان هافبک قرار دارند. هر زمین فوتبال به سه منطقه تقسیم میشود که به تربیت عبارتند از:.

 

تعداد بازیکنان والیبال چند نفر است

علاوه بر مسابقات قهرمانی جهان و المپیک، مسابقات والیبال مردان و زنان در سراسر جهان با عنوان‌های جام جهانی، لیگ جهانی، قهرمانی اروپا، پان آمریکن، قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی، والیبال ساحلی، یونیور سیاد، قهرمانی آفریقا، ارتش‌های جهان، گراندپری زنان، راه‌آهن‌های جهان، قهرمانی ناشنوایان، قهرمانی معلولین، پارالمپیک معلولین، قهرمانی کشورهای عربی، چهار تیم برتر، جایزه بزرگ، ستاره‌ها و تورنمنت‌های جهانی و دوستانه و غیره در گروه‌های سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان به‌طور منظم انجام می‌شود. بازی والیبال در پایان سال ۱۹۰۰ به صربستان و در سال‌های ۱۹۰۵ به کوبا ، ۱۹۰۹ به پورتوریکو ، ۱۹۱۰ به فیلیپین ، ۱۹۱۲ به اورگوئه ، ۱۹۱۳ به چین و ۱۹۱۷ به ژاپن و به تدریج از سال ۱۹۱۴ به بعد توسط سربازان آمریکایی و مستشاران و اشخاص دیگر به کشورهای اروپایی از قبیل فرانسه ، چکسلواکی ، لهستان ، شوروی ، بلغارستان معرفی شد و گسترش یافت.

پس از جنگ جهانی دوم ، فعالیت‌های فراوان برای حرکت جدید به والیبال مجدداً آغاز شد و اولین مسابقه بین‌المللی در قاره اروپا بین تیم‌های ملی فرانسه و چکسلواکی در پاریس برگزار گردید؛ و در آوریل ۱۹۴۷ کنگره‌ای با شرکت نمایندگان چهارده کشور از سراسر جهان در پاریس برگزار و موافقت شد که فدراسیون بین‌المللی والیبال (F. کشورهای فرانسه ، چکسلواکی و لهستان پس از تشکیل فدراسیون ملی مصمم شدند که با کمک کشورهای دیگر فدراسیون جهانی والیبال را تأسیس نمایند و در سال ۱۹۳۶ به هنگام بازی‌های المپیک در برلین برزیل در این زمینه فعالیت زیادی نمودند ولی با آغاز جنگ جهانی دوم و طغیان آن در اروپا اقدامات آنان متوقف شد.

در سال ۱۹۱۶، انجمن مسیحیان مردان جوان که دانش‌آموزان کالج اسپرینگفیلد ماساچوست بودند، موفق به القای انجمن ورزشی قدرتمندی در دانشگاه شدند که به انتشار قوانین و مجموعه‌ای از مقالات مرتبط با والیبال می‌پرداخت، و کمک قابل توجهی به رشد سریع والیبال در میان دانشجویان جوان دانشگاه می‌کرد. ▪ لیبرو: لیبرو بازیکنی است که رنگ پیراهنش با سایر هم تیمی هایش متفاوت است و تنها میتواند توپ را جمع کند و پاس بدهد ولی حق سرویس و آبشار را ندارد و تعویضش در ورقه نوشته نمی شود و هنگامی که در منطقه ۵ قرار داشت، موقع چرخش بیرون میرود و با بازیکن های مناطق ۱- ۶- ۵ میتواند تعویض شود.

 

اهمیت zone 14 در فوتبال

کلمات کلیدی “دقیق و روبه‌جلو” این سوال را مطرح می‌کنند که “توپ به چه منطقه‌ای باید ارسال شود؟” بر اساس برخی تحقیقات تیم‌ها از راه ارسال مستقیم توپ از منطقه‌ی ۱۴ به محوطه‌ی جریمه، ۴ برابر بیشتر از بازی در عرض و بردن توپ به گوشه‌ها (وارسال پاس بلند به محوطه) گل به ثمر رسانده‌اند. بدون شک حرکت دادن توپ در عرض به جای به جریان انداختن توپ رو به جلو و به سمت محوطه‌ی جریمه، احتمالا باعث افزایش مدت زمان مالکیت و همین‌طور ایجاد گزینه‌های پاس بیشتر خواهد شد، اما باعث خنثی شدن تهدیدات منطقه‌ی ۱۴ نیز می‌شود. منطقه‌ی ۱۴ زمانی موثر است که توسط بازیکنی با مهارت فنی بالا مورد استفاده قرار بگیرد که بتواند در کمتر از ۸ ثانیه مسیر بازی را با یک پاس کوتاه یا چرخش و دویدن رو به جلو تغییر دهد.

برخی دیگر با این که به منطقه‌ی ۱۴ اشاره‌ای نمی‌کنند، اما دریافته‌اند که پاس کوتاه، رایج‌ترین نوع ارسال پاس گل است و بیشتر این پاس گل‌ها از منطقه‌ی مرکزی ارسال می‌شوند. منطقه‌ی ۱۴ منطقه‌ایست که در مرکز زمین درست قبل از محوطه‌ی جریمه‌ی حریف قرار گرفته و به‌نظر می‌رسد منطقه‌ای بسیار مهم برای به‌ثمر رساندن گل‌ها است. در جولای سال ۲۰۰۰، فرانسه به اولین کشوری تبدیل شد که پس از قهرمانی در جام‌جهانی (۱۹۹۸)، توانست عنوان قهرمانی اروپا (۲۰۰۰) را به‌دست آورد. این تیم، اولین تیم انگلیسی بود که توانست در یک فصل، در سه رقابت لیگ برتر، اِف‌اِی کاپ و لیگ قهرمانان اروپا به عنوان قهرمانی دست پیدا کند.

تیم‌ها باید توپ را در تمام مناطق زمین به گردش درآورده و یا از مناطق عقب‌تر در زمین به گوشه‌ها هدایت کنند تا موقعیت سانتر توپ فراهم شود. منطقه‌ی ۱۴ به‌عنوان “منطقه‌ی طلایی” در زمین فوتبال طبقه‌بندی شده است که به تیم‌ها کمک می‌کند گل‌های بیشتری به‌ثمر برسانند. اما فرانسوی‌ها (۱۹۹۸-۲۰۰۰) به دلیل عرض کمی که مهاجمان این تیم در حملات داشتند، گل‌های کمی را از روی سانتر از جناحین به ثمر رساندند. اگرچه منطقه‌ی ۱۴ در حملات اهمیت بسیاری دارد، اما این بدان معنا نیست که تیم‌ها نباید توپ را از گوشه‌های زمین ارسال (سانتر) کنند. تیم منچستر یونایتد (۱۹۹۸-۹۹) قادر بود هم از گوشه‌های زمین در حمله بهره ببرد و هم توانایی نفوذ به منطقه‌ی مرکزی زمین را داشت.

اهمیت حمله از گوشه‌ها را نباید نادیده گرفت، زیرا یک تیم موفق باید توانایی بهره بردن از حالت‌های مختلف گلزنی را داشته باشد.

منبع





:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: