نوشته شده توسط : پلیکا

بررسي آب و هواشناسي و مباني و مفاهيم آن و مروري بر انواع دماسنجها|پی ایی

هواشناسي علمي از قرن هفده و هيجده بر پايه جمع آوري دانسته‌ها درباره مناطق مختلف و جمع بندي و ميانگين گيري شروع شد که جنبه توصيفي داشت و به دليل کار با اعداد معرف واقعيت نبوده و به عملکردهاي مشترک همه عناصر آب و هوايي توجه نمي‌شد. با توجه به تفاوت نگرشها ، آب و هواشناسي توصيفي ، ديناميک ، فيزيکي ، سينوپتيک ، کاربردي بوجود آمدند که آب و هواشناسي سينوپتيک (همديده باني) با توجه به تمام جنبه‌هاي موثر و احتمالي در آب و هوا جامعيت بيشتري دارد. مکتب شيکاگو مهمترين کشف آب و هواشناسي يعني اصل ثابت بودن چرخندگي مطلق توده هوا در طول مسير حرکت و مدل موجها در حرکت باد را مطرح کرد که به امواج رزباي معروف گشتند، وجود رود باد نيز در اين مکتب کشف شد.

آب و هواشناسي هواي غالب در دراز مدت (اقليم) را با توجه به ويژگيها و اصول و مفاهيم جغرافيايي ، عوامل بوجود آورنده و تأثيرات آن بر زندگي انساني ، تفاوتهاي آب و هوايي مکانها مورد بررسي قرار مي‌دهد. هواشناسي فيزيکي اساس هواشناسي ديناميک است، زيرا لازمه يکنواخت شدن انرژي بين مناطق وزش باد و جابجايي بخار آب بين مناطق با دماهاي متفاوت است که با استفاده از قوانين حرکت و ديناميک بيان مي‌شوند. در هنگام نصب ادوات اندازه گيري باد، مي بايست دقت شود تا اين وسايل بدور از موانعي مانند ساختمان، ديوار و درخت باشد زيرا در غير اين صورت ممکن است داده هاي ثبت شده با واقعيت انطباق نداشته باشد.

هواشناسي شرايط جوي را در زمان معين و بطور عام با استفاده از اصول و قوانين و مدلهاي رياضي و فيزيکي و ديناميکي در کوتاه مدت بررسي ، پيش بيني مي‌کند و به مطالعه تغييرات اتمسفر مي‌پردازد. براي يکنواخت کردن انرژي در سطح کره زمين در ارتباط با خورشيد و با توجه به دريافت انرژي و خروج آن از طريق بازتاب و تابش سياره‌اي با توجه به ويژگيهاي منطقه‌اي مورد بررسي قرار مي‌گيرد. بنابراين علمي در اواخر قرن نوزده و اوايل قرن بيستم با تهيه و بکارگيري نقشه‌هاي هواشناسي جامعه و بوجود آمدن مکتبهاي هواشناسي اکثرا با نام شهرهاي بزرگ به شکوفايي رسيد. هامبلولت عامل مهم تغييرات را خورشيد مطرح کرده ، با استفاده از خطوط همدما نقشه پراکندگي دما را در نيم کره شمالي ترسيم کرد و به تأثير دما در هواهاي متفاوت پي برد.

 

دانلود رایگان تحقیق در مورد هواشناسی

ماخوذ از ترموس بمعنی گرما و مترون بمعنی اندازه یونانی و آلتی است که از روی آن میزان گرما اندازه گیری میشود و معمولا از یک لوله شیشه ای که دو طرف آن بسته و در قسمت پایین آن مخزنی پر از جیوه یا الکل تعبیه شده است تشکیل می گردد برای مدرج ساختن آن , ترمومترهای جیوه ای را در ظرف بخار آبی که در حال جوش است (کنار دریا) قرار میدهند, جیوه بر اساس خاصیت انبساط اجسام در مقابل حرارت در لوله بالا میرود ودر نقطه ای که توقف می کند آن نقطه را با عدد 100 علامت می گذارند. از این روی برای اندازه گیری سرماهای شدید از ترمومترهای الکلی استفاده می کنند زیرا الکل در 120 درجه سانتی گراد مایع است و بالعکس در 78 درجه سانتی گراد بجوش می آید از این روی ترمومتر ماگزیما و منیما را بطور مرکب بکار می برند که از الکل و جیوه تشکیل می یابد این نوع میزان الحراره می تواند حداکثر درجه حرارت و حداقل آنرا در مدت معینی مثلا یک شبانه روز تعیین.

کند و از یک میزان الحراره الکلی دراز تشکیل شده است و برای اینکه جای زیاد نگیرد ساقه آنرا دو مرتبه خم کرده اند و در قسمت خمیده آن که بشکل (ایو)ی فرانسه می باشد جیوه ریخته شده و بدین ترتیب الکل به دو قسمت تقسیم می شود: یک قسمت در طرف راست لوله باقی می ماند که بالای آن حباب خالی از هواست کمی الکل در آن بخار می شود و طرف چپ آن منتهی به مخزن الکل است. ترمومتر رئومور – در این گرماسنج نقطه یخ یا صفر درجه سانتی گراد برابر است ولی نقطه غلیان آب در این گرماسنج 80 درجه است چه دانشمند فرانسوی در گرماسنج خود بین نقطه انجماد آب یا ذوب یخ و نقطه غلیان آب را 80 درجه تقسیم کرده و بالنتیجه 80 درجه ترمومتر رئومور برابر با صد درجه ترمتر.

بادهای عمودی برخی از مهمترین منابع حرکت عمودی هوا بصورت زیر است: 1 توپوگرافی (ناهمواری زمین 2 جابجایی عمودی (کنوکشن 3 کنورژانس 4 اعمال جبهه‌ای جریانات عمودی دارای ماهیت محلی می‌باشند و هنگامی که هوا بر روی کوهستانی جریان می‌یابد, کلا به طرف بالا جابجا می‌شود. بنابراین سیر تغییرات و تبدیلات آب و هوایی , مناطق گرم , سرد , باد و ; برای یکنواخت کردن انرژی در سطح کره زمین در ارتباط با خورشید و با توجه به دریافت انرژی و خروج آن از طریق بازتاب و تابش سیاره‌ای با توجه به ویژگیهای منطقه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد. هواشناسی علمی از قرن هفده و هیجده بر پایه جمع آوری دانسته‌ها درباره مناطق مختلف و جمع بندی و میانگین گیری شروع شد که جنبه توصیفی داشت و به دلیل کار با اعداد معرف واقعیت نبوده و به عملکردهای مشترک همه عناصر آب و هوایی توجه نمی‌شد.

 

جغرافیا (27) - صفحه 3 - پاتوق کتاب فردا

ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت). ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت). ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت). نویسنده: اسماعیل جهان بین کیاده. نویسنده: محمدحسین پاپلی یزدی. ناشر: دانشگاه رازی کرمانشاه. نویسنده: محمدامیر ابراهیمی. نویسنده: قدرت الله بهرامی.

 

کلیات آب و هواشناسی

در اب و هوا شناسی سینو پتیک اب و هوای یک منطقه  از زمین  یا تمام جنبه های ان به صورت یکپارچه مطالعه میشود و همه عناصر ان در در ارتباط با یکدیگر بررسی میشود ، پراکندگی  فشار ، مهمترین عنصر اب و هوایی به شمار می اید که تمام عناصر دیگر را  کنترل میکند. اب و هوا شناسی دینامیکی اتمسفر زمین را به صورت مدلی واحد بررسی میکند  و ویژگی های حرکت و فرایند های ترمودینامیکی به وجود اورنده این حرکت ها را براساس روشهای ریاضی ، فیزیکی و همراه  با کاربرد انها مورد بررسی قرار میدهد . هرچند تاثیر های اقلیمی محیط در سایر زمینه ها، مثلا پزشکی ، نیز بسیار مهم است ، جنبه های جغرافیایی بررسی های اقلیمی ، کاربرد متداول تری پیدا کرده است و توسعه  اقلیم شناسی کاربردی ، زمینه ای اساسا جغرافیایی دارد.

ورودی انرژی به سیستم سیاره زمین از طریق تابش خورشید و خروج ان از طریق بازتایش سیاره زمین صورت میگیرد ، به طوری  که میزان ورود و خروج  انرژی در دراز مدت  برابر است و مقدار  انرژی موجود در سیاره زمین ثابت است. هواشناسی وضع هوا را در کوتاه مدت پیش بینی میکند ، اما آب وهوا شناس براساس عوامل به وجود آورنده  آب و هوا ، پدید آمدن  اب و هوای خاصی را در مکانی خاص با توجه به تاثیر آن در زندگی انسان ها  پیش بینی میکند. برای مثال ، برنامه ریزیهای کشاورزی مربوط به مسایل کاشت ، داشت، برداشت، افات ، ابیاری و بسیاری از مسایل دیگر، بدون شناخت تاثیر و کنترل ماهیت اقلیمی و عناصر اتمسفری ، توفیق چندانی نخواهد داشت.

بدیهی است که وضع هوا  پیوسته تغییر میکند ؛  اما معمولا  در هر مکان مشخص، درطول سال یک هوای معین به دفعات بیشتری جا به جا  میشود بطوری که  از نظر فراوانی این هوا در ان مکان نمود بیشتری می یابد.   در هواشناسی سعی میشود با استفاده از اصول و مفاهیم فیزیکی  و مدل های تجربی، عناصر و عوامل به وجود آورنده هوا شناسایی شود تا درنتیجه این شناخت بتوان وضع هوا را در کوتاه مدت پیش بینی کرد. در تغییرات  اب وهوای یک منطقه یا توزیع آب وهوا در سطح زمین ، علاوه بر تاثیر عوامل  دینامیکی و فیزیکی اتمسفر، ناهمواری سطح زمین ، پوشش گیاهی آن ، آب و خاک و عرض  جغرافیایی  نیز موثرند.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

سر ویلیام هرشل کاشف اعماق آسمان ها که بود؟ | بیوگرافی سر ویلیام هرشل

کارولین دستیار برادر خود شد و در تراشیدن عدسی وی را کمک می کرد؛ او با کمک خواهر خود یکی از بهترین تلکسوپ ها را ساخت که وزن آن چیزی در حدود ۱۰۰ کیلوگرم و فاصله ی کانونی آن ۳۹ پا و قطر آئینه ی آن نیز ۱۴۷ سانتی متر بود! در سال ۱۷۸۱ میلادی هنگامی که ویلیام هرشل مشغول به رصد آسمان بود، ناگهان ستاره ای را دید که مانند ستارگان دیگر نورانی نبود! هرشل به سرعت اکتشافات خود را به اطلاع رصدخانه گرینویچ رساند. روزی به صورت بسیار اتفاقی، کتابی در زمینه ی نجوم به دست وی افتاد که برای او بسیار جذاب بود! مطالعه ی درباره ی علم نجوم نیاز به دانستن و آموختن مبحث نور بود؛ سر ویلیام هرشل دریافت که برای مطالعه ی مبحث نور نیاز به دانستن علم ریاضیات است! بنابراین شروع به مطالعه ی جبر و هندسه نمود.

او پس از ورود به کشور انگلستان تصمیم گرفت خود را با شرایط موجود تطبیق دهد؛ وی نام آلمانی فردریش ویلهم را برای خود برگزید! او که مانند پدر خود استعداد فراوانی در زمینه ی موسیقی داشت، هنگام ورود به کشور انگلستان به ارگ نوازی در کلیسا مشغول شد و یکی از مشهورترین ارگ نوازان بود. ویلیام هرشل چون سرمایه ای برای خرید تلسکوپ نداشت، با کوشش فراوان تصمیم به ساختن تلسکوپ کرد؛ بنابراین شخصا شروع به تراشیدن عدسی کرد! در این کار خواهر وی، کارولین نیز او را یاری نمود چرا که وی نیز علاقه ی زیادی به علم نجوم داشت!. مقرری که پادشاه برای سر ویلیام هرشل در نظر گرفته بود، چون کفاف مخارج وی را نمی داد، بنابراین او با زن بیوه ی ثروتمندی ازدواج کرد و بیشتر وقت خود را به رصد کردن ستارگان اختصاص داد.

در آن زمان شهر هانوور از متصرفات کشور انگلستان بود! ویلیام هرشل تا ۱۴ سالگی چوپان بود و تا ۱۸ سالگی با پدر در دسته ی موسیقی قراولان پادشاهی یک نوع از سازهای بادی را می نواخت. پس از مطالعه در زمینه ی علم ریاضیات و نیز آموختن آن، مبحث نور و نجوم به قدری او را مجذوب خود کرده بود که منزل خود را تبدیل به کارگاهی برای ساخت تلسکوپ کرده بود!. جدول یاب ، محمد سیمری : ویلیام هرشل که او را به عنوان کاشف اعماق آسمان ها می شناسند، در ۱۵ ماه نوامبر سال ۱۷۳۸ میلادی در شهر هانوور کشور آلمان به دنیا آمد. با کشف این ستاره ی جدید که نامش را اورانوس گذاشتند، دستگاه منظومه ی شمسی که از قدیم محدود به زحل بود، توسعه یافت و اورانوس نیز به آن افزوده شد.

 

زنان دانشمندی که در سایه همسر یا برادر خود دیده نشدند+عکس

طبق نامه‌های مبادله شده بین آنها که بعدها یافته شد، پیداست که هر دو دانش عمیق و مشترکی در نظریه‌هایی که منتشر شد، داشتند و باید آن مقالات را در مالکیت مشترک آنها دید. به گزارش رکنا و به نقل از بی‌بی‌سی، اکنون در این خبر قصد داریم دو تن از بانوان دانشمند که دستاوردهای آنها در سایه نام و شهرت اقوام مرد آنها محو شده است را معرفی کنیم. دانشمند نخست "میلوا ماریچ "(Mileva Marić) همسر فیزیکدان مشهور "آلبرت اینشتین" و دیگری"کارولینه لوکرتسیا هرشل "(Caroline Lucretia Herschel) خواهر ستاره‌شناس نامی ویلیام هرشل است. میلوا و اینشتین در سال ۱۹۰۵ چهار مقاله منتشر کردند که به نوبه خود تمام جهان‌بینی زمانه آنها و امروز را متأثر کرد.

" کارولینه لوکرتسیا هرشل "(Caroline Lucretia Herschel) ستاره‌شناس آلمانی ۱۶ مارس ۱۷۵۰ در هانوفر آلمان دیده به جهان گشود. او در طول زندگی خود موفق به کشف و شناسایی هشت دنباله دار شد که نام یکی از آنها "p۳۵ هرشل-ریگولت" است. پس از آنکه برادرش به انگلستان رفت او نیز چند سال بعد در ۱۷۷۲ به برادرش در انگلستان پیوست. کارولینه خواهر ویلیام هرشل ستاره‌شناس نامدار بود و در طول زندگی خود با او کار می‌کرد. میلوا و اینشتین هر دو در سال ۱۸۹۶ در "انستیتو تکنولوژی فدرال زوریخ" تحصیل می‌کردند. وی ابتدا آوازه‌خوان حرفه‌ای بود ولی اندک اندک با برادرش به ستاره‌شناسی روی آورد. کشفیات او نسبت به کشفیات برادرش که سیاره اورانوس را کشف کرد، کمتر شناخته شده است.

"میلوا ماریچ "(Mileva Marić) فیزیکدان اهل صربستان و اولین همسر آلبرت اینشتین بوده است. کارولینه هرشل سهم قابل توجهی در کشفیات چند ستاره دنباله‌دار بر عهده داشت.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 223
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

فلزات قلیایی خاکی

منیزیم ، کلسیم ، استرانسیم و باریم – عناصر حاصل از فلزات قلیایی خاکی توسط شیمی دان انگلیسی سر همفری دیوی در سال 1808 ، با استفاده از روش الکترولیتی که قبلاً برای جداسازی فلزات قلیایی پتاسیم و سدیم استفاده کرده بود ، به عنوان فلزات ناخالص جدا شد. یک فلز قلیایی خاکی دیگر ، استرونتیا (اکسید استرانسیم) ، توسط شیمی دانان لندن ویلیام کروئیکسانک و آدیر کرافورد در سال 1789 در بررسی یک ماده معدنی (کربنات استرانسیم) یافت شده در یک معدن سرب در Strontian در Argyllshire ، اسکاتلند شناسایی شد. بعداً فلزات قلیایی-خاکی با کاهش نمکهای آنها با فلزات قلیایی آزاد تولید شدند و از این طریق (اثر پتاسیم بر کلرید بریلیم) بود که برلیوم ابتدا توسط شیمیدان آلمانی فردریش وهلر و شیمیدان فرانسوی آنتوان بسی جدا شد.

مگنزیا (این نام احتمالاً از مگنزیا ، منطقه ای از تسالالی در یونان گرفته شده است) ، اکسید منیزیم ، توسط شیمی دان اسکاتلندی جوزف بلک در سال 1755 نشان داده شد که یک قلیای خاکی متفاوت از آهک است. هرگز تولید تجاری این فلز صورت نگرفته است و اگرچه ترکیبات آن در نیمه اول قرن 20 برای درمان سرطان اغلب مورد استفاده قرار می گرفت ، اما جایگزین های گران قیمت آنها تا حد زیادی جایگزین شده است. در سال 1774 کارل ویلهلم شیله ، شیمی دان سوئدی که اکسیژن را کشف کرد ، دریافت که ماده معدنی بنام spar یا barys (یونانی: “سنگین”) حاوی قلیایی خاکی جدیدی است که به باریتا (اکسید باریم) معروف شد.

فلزهای بازی قلیایی-خاکی به عناصر گروه دوم جدول تناوبی شامل شش عنصر ؛ بریلیوم و منیزیم ، کلسیم ، استرانسیوم ، باریم و رادیوم که آرایش الکترونی آن‌ها به ns۲ ختم می‌شود، می‌گویند. همچنین این عناصر در ترکیب با اکسیژن، اکسیدها را همچون «استرانسیوم اکسید» ( S r O ) تولید و کلسیم، استرانسیوم و باریم در واکنش با آب تولید گاز هیدروژن و هیدروکسید می‌کنند. به دلیل پایین بودن بار موثر هسته و همچنین توانایی رسیدن به آرایش الکترونی پایدار با از دست دادن تنها دو الکترون،‌ انرژی یونش دوم نیز در این فلزات در رده دوم قرار دارد. منابع عمده کلسیم، کالک، سنگ آهک، ژیپس (سنگ گچ) بی‌آب است البته به این دلیل به عناصر این گروه قلیایی خاکی می‌گویند چون عناصر این گروه بیشتر در سطح خاک یافت می‌شوند.

 

عناصر گروه دوم (فلزات قلیایی خاکی) در جدول تناوبی

این گروه که شامل بریلیم، منیزیم، کلسیم، استرانسیم، باریم و رادیوم است چون در لایه ظرفیت خود دو الکترون (ns2) دارند به راحتی با تشکیل کاتیون دو بار مثبت در واکنش های شیمیایی شرکت می کنند، اما شدت واکنش پذیری آن ها کمتر از فلزات قلیایی می باشد. 1- خواص فیزیکی فلزات قلیایی خاکی: فلزات قلیایی خاکی چون دو الکترون در لایه ظرفیت خود دارند پیوندهای قوی تری از فلزات قلیایی تشکیل می دهند پس نقطه ذوب بالاتری از آن ها را دارند اما سخت تر و چگالتر از این گروه هستند. نکته جالبی که درباره شعاع اتمی و یونی این گروه وجود دارد این است که شعاع یونی کاتیون دو بار مثبت فلزات قلیایی خاکی به دلیل حذف اوربیتال ns2 از آرایش الکترونی و افزایش بار موثر هسته خیلی کوچک تر از شعاع اتمی آن است.

2- خواص شیمیایی فلزات قلیایی خاکی: تمام عناصر این گروه الکتروپوزیتیو هستند و چون یون های M2+ اندازه و قطبش پذیری کمتری نسبت به M+ هم الکترون خود دارند، یون های کاملی از نمک ها را تشکیل می دهند. رادیم که به عنوان ماده رادیواکتیو شناخته می شود در گذشته برای تهیه خمیردندان استفاده می شد اما الان به دلیل پی بردن به مضرات مواد رادیواکتیو مواد ایمن تر جایگزین شده است. واکنش پذیری در این گروه از بالا به پایین به دلیل افزایش شعاع اتمی افزایش می یابد و عناصر این گروه در مقابل شعله رنگ های متفاوتی از خود نشان می دهند. 3-3- ترکیبات دیگر فلزات قلیایی خاکی: عناصر گروه دوم با هالوژن ها هالیدها را می دهند که ترکیبات یونی هستند به جز هالیدهای بریلیم که کووالانسی هستند.

در این گروه کلسیم کمترین چگالی و بدون در نظر گرفتن رادیم، باریم بیشترین چگالی را دارد و منیزیم کمترین و بریلیم بیشترین نقطه ذوب و جوش را دارد. 2-1- بریلیم: بریلیم خواص شیمیایی متفاوتی دارند و پیوندهایی که با عناصر بسیار الکترونگاتیو دیگر تشکیل می دهد، خاصیت کووالانسی دارند. از منیزیم خیلی بهتر از آلومینیم می توان استفاده کرد اما به دلیل آتشگیری سریع آن بیشتر از آلیاژهای آن استفاده می شود. 3- ترکیبات فلزات قلیایی خاکی: از ترکیبات فلزات قلیایی خاکی می توان به اکسیدها، هیدروکسیدها و هالید ها اشاره کرد. در کنار گروه اول در جدول تناوبی گروه دوم، فلزات قلیایی خاکی قرار دارند که سطحی درخشان و رنگ نقره ای سفید دارند.

 

مطالعه اثر کاتیون های فلزات قلیایی و قلیایی خاکی بر نانوذرات نقره اصلاح شده با ال سیستئین و کاربرد آن به عنوان یک حسگر رنگ سنجی

مطالعه اثر کاتیون های فلزات قلیایی و قلیایی خاکی بر نانوذرات نقره اصلاح شده با ال سیستئین و کاربرد آن به عنوان یک حسگر رنگ سنجی. مطالعه اثر کاتیون های فلزات قلیایی و قلیایی خاکی بر نانوذرات نقره اصلاح شده با ال سیستئین و کاربرد آن به عنوان یک حسگر رنگ سنجی. مطالعه اثر کاتیون های فلزات قلیایی و قلیایی خاکی بر نانوذرات نقره اصلاح شده با ال سیستئین و کاربرد آن به عنوان یک حسگر رنگ سنجی. نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 215
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

آموزش پیاده‌سازی فایل صوتی

برای بسیاری از زبان‌آموزان خیلی دشوار است که از توانایی گوش کردن به مطالبی که ویژه فراگیران زبان دوم تهیه شده است (که در آن‌ها، افراد با سرعت کم و با تلفظ بی‌نقص صحبت می‌کنند و بین واژه‌ها مکث می‌کنند) جهش کنند و به توانایی گوش کردن و فهمیدن صحبت افراد نیتیو برسند (زیرا افراد نیتیو معمولاً سریع صحبت می‌کنند، واژه‌ها را هنگام تلفظ با هم ترکیب می‌کنند، و ممکن است لهجه محلی هم داشته باشند). اگر در حال فراگیری زبانی هستید که در نوشتار، بین واژه‌ها فاصله نمی‌گذارند (مانند چینی یا عربی) یا در صحبت‌کردن، بین واژه‌ها مکث نمی‌کنند (مانند فرانسوی)، در این صورت، با گوش کردن به صوت و سپس تبدیل آن به نسخه نوشتاری، درک خواهید کرد که چگونه می‌توان جمله را از مکان‌های درست، طوری به اجزای کوچک‌تر بشکنید که آن اجزا مفهوم درست داشته باشد.

با انجام این روش تبدیل صوت به متن، نه تنها می‌توانید صحبت افرادی نیتیو عادی را بفهمید، بلکه می‌آموزید اصواتی را که می‌شنوید به واژه‌ها و عباراتی را در ذهن‌تان مرتبط کنید که در واقع آن‌ها را از پیش می‌دانسته‌اید، اما ذهن‌تان در وهله اول نمی‌توانست آن واژه‌ها و عبارت را به اصواتی که می‌شنوید ربط دهد. مرحله ۸: نوشته‌تان را، که به طور کامل اصلاح شده است، بردارید، دستگاه ضبط صدا را آماده کنید، و آخرین بار به صوت گوش دهید و همزمان از نوشته‌تان خط ببرید؛ تا ذهن‌تان بین آوای عباراتی که ابتدا متوجه نمی‌شدید و واژه‌های نوشته شده (که، معنی آن‌هایی که نمی‌دانستید از واژه‌نامه نگاه کردید) ارتباط برقرار کند.

حتی اگر در حال فراگیری زبانی آوایی هستید (یعنی زبانی که در آن، از شکل نوشتاری واژه‌ها می‌توان تلفظ درست آن‌ها را، و با شنیدن واژه می‌توان شکل نوشتاری درست آن‌ها را متوجه شد)‌، مانند اسپانیایی، باز هم ممکن است برقراری ارتباط بین اصواتی که می‌شنوید با حروف نوشته‌شده در صفحه، ابتدا دشوار باشد. اما اگر می‌خواهید هر کدام از این مهارت‌ها را بهبود دهید، و به‌خصوص اگر می‌خواهید همه را در کنار هم تمرین کنید (یعنی تمرینی که در آن هم باید گوش کنید، بفهمید، پردازش کنید، و در پاسخ به آن‌چه شنیدید، چیزی بگویید)، در این صورت تمرین پیاده‌سازی صوت کمک می‌کند سریع‌تر پیشرفت کنید.

 

دستورالعمل اجرایی ویژه استادان- نیمسال 3991 - مرکز آموزش‌های ...

برای استفاده کامل و حداکثری از روش‌های نوین یادگیری و پیاده سازی در سامانه یادگیری الکترونیکی (بر اساس روش فعالیت محور، دانشجو محور و محتوا محور) کارگاهی با پنج دوره مهارتی نیز آماده شده است که تا کنون پنج نوبت آن برگزار شده است. هنگام باز بودن کلاس زنده، امکان ارتباط متنی زنده (چت) و تماس صوتی/تصویری دانشجویان با استاد نیز وجود دارد البته پخش صوت/تصویر دانشجویان در کلاس نیازمند اجازۀ  استاد یا دستیار او است. آماده‌سازی رایانه برای کار  (برای اطمینان از آمادگی رایانه می‌توانید در هر زمان وارد کلاس آزمایشی شوید که    توصیه می شود استادان قبل از زمان کلاس در این محیط تمرین کنند).

مراحل اجرا: کلیه مراحل انجام یاددهی و یادگیری الکترونیکی (چه همزمان و چه غیر همزمان) به صورت یکپارچه و از طریق سامانه مدیریت یادگیری دانشگاه (ایلرن) انجام می شود. درخواست انعکاس و بحث و گفتگو از دانشجو بر روی منابع بارگزاری شده ( ویدیوی انواع تالارهای گفتگو – ایجاد تالارهایی برای پرسش استاد و پاسخ‌گویی دانشجویان ). در صورت عدم رفع مشکل بارگزاری با اتصال به وی پی ان دانشگاه، مطابق با راهنمای تبدیل و آپلود فایل در محیط کلاس فایل را تبدیل و سپس بارگزاری نمایید. برای تعامل و ارتباط بین استاد، دانشجو، محتوا و سامانه از لحاظ زمان دو روش اجرا وجود دارد که برای استفاده از هر دو روش می بایست وارد سامانه elearn.

1- از قسمت نرم افزارهای موردنیاز، نرم افزار مستقل ادوبی کانکت را نصب کنید پس از کلیک بر روی لینک پیوستن به کلاس، open in application را انتخاب نمایید. هنگام آپلود فایل پی دی اف در صورت دریافت پیغام خطا، ابتدا اگر در شبکه داخلی دانشگاه نمی باشید به وی پی ان دانشگاه متصل شوید و سپس آپلود کنید. کل رویدادهای کلاس در صورت انتخاب استاد قابل ضبط است و دانشجویان می‌توانند خارج از زمان رسمی کلاس نیز از محتوای ارائه شده بهره‌مند گردند. ir 2) وارد کردن نام کاربری و رمز عبور احراز هویت دانشگاه (در صورتی که کاربر چند هویت در دانشگاه داشته باشد لیستی از آنها نمایش داده می شود. دو درس با محتوای یکسان را که در دو یا چند گروه متفاوت ارائه شده است را چگونه می توان با یکدیگر ادغام کرد که دانشجویان در یک کد درس باشند؟.

 

دانلود فایل الزامات ساپکو – راهنمای پیاده سازی الزامات ساپکو SSR2

در کل همانطور که سیستم مدیریت کیفیت صنعت خودرو نسبت به الزامات سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ پیچیده تر و اجرای الزامات آن فعالیت های طرح ریزی و پیاده سازی بیشتری را می خواهد، الزامات ساپکو نیز به نسبت سیستم مدیریت کیفیت خاص خودروسازی، نیازمند توجه و انجام اقدامات فزونتری در حوزه های سیستم مدیریت، نرم افزار و سخت افزار می باشد. تیم ممیزی متشکل از سرممیز و ممیزان شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو – ساپکو پس از انجام ممیزی و در صورت منطبق بودن سیستم طرح ریزی و مستقر شده با بندها و نیازمندی های این استاندارد مدیریتی، گواهینامه انطباق با الزامات ساپکو را صادر می نماید.

کلیه تأمین کنندگان قطعات محصولات ایران خودرو علاوه بر الزامات استاندارد بین المللی سیستم مدیریت کیفیت خودروساز، می بایست الزامات خاص ساپکو – SSR2 را نیز پیاده سازی و اجرا نمایند. به جز امتیاز ممیزی، سطح عملکردی شرکت تأمین کننده به لحاظ شرایط کیفی قطعات ارسالی، تعداد موارد کلیم (عدم انطباق و برگشتی از حوزه مصرف و خدمات پس از فروش به مشتری نهایی) و. همچنین لازم به یادآوری است که دریافت گریدهای بالاتر، امتیازهایی را برای شرکت تأمین کننده مانند شرایط مناسب تر پرداخت های مالی به همراه خواهد داشت. همچنین فرآیندهای عملیاتی، مدیریتی و پشتیبانی سازمان مانند برنامه ریزی تولید یا حسابداری صنعتی بایستی با سیستم های نرم افزاری مدیریت گردند.

به عنوان مثال برای برآورده نمودن نیازمندی های زیرمجموعه الزامات IT، سخت افزارهایی مانند سرور، UPS و تجهیزات شبکه باید تأمین گردند. به جز الزامات سیستم مدیریت کیفیت، فرآیندهای مالی، فن آوری اطلاعات و لجستیک از جمله موارد مهم در الزامات ساپکو می باشند. البته در صورتی که سازمان تأمین کننده، خود از قبل این زیرساخت ها را داشته باشد طبیعتا صرف هزینه مجدد لازم نمی باشد. اجرای پروژه پیاده سازی الزامات ساپکو زمانبر بوده و مستلزم برخی سرمایه گذاری های سخت افزاری و نرم افزاری می باشد. انجام بعضی از بندهای الزامات همچون فن آوری اطلاعات IT ، لجستیک و مالی، نیاز به تهیه منابع و امکاناتی خواهد داشت.

 

روش بازیابی فایل‌ها در تمامی سیستم‌عامل‌ها – راهنمای اندروید، iOS، ویندوز و Mac

احتمالا کار درستی نیست به کسی که عاجزانه به دنبالِ راهی برای بازیابی یک سری فایل بسیار مهم است، بگویی باید بک‌آپ گرفت، اما حقیقت این است که دلایل برای بک‌آپ گرفتن و مهمتر از آن راه‌های آسان و رایگان برای انجام این کار اینقدر پرتعداد هستند که اگر هنوز بک‌آپی از اطلاعاتتان ندارید، باید از خود بپرسید “چرا؟”. به دلیل ذاتِ بسیار محدودشده‌ی iOS (که همانطور که گفتیم تا حدی شبیه اندرویدی است که “روت” نشده باشد) اگر از iCloud و دیگر سرویسهای ابری استفاده نمی‌کنید، بک آپ نگرفته‌اید و نرم‌افزارهای ویندوزی هم با محدودیت هایشان راه حل خوبی نیستند، متاسفانه کاری جز جلوگیری از تکرار چنین اتفاقی نمی‌توان انجام داد.

نرم‌افزاری که در حالت عادی رایگان است و آن را می‌توان از خود وبسایت دریافت کرد و برای بیزنس‌ها و دیگر افراد حرفه‌ای، با تنظیمات و اپشن‌های بیشتر، پولی است (که به لطف محدودیت‌های موجود، از اکثر  وبسایت‌های دانلود ایرانی قابل دسترسی است. تصمیم خودتان است اگر قصد ندارید گوشی را روت کنید اما اگر قصد بازیابی یک فایل را بر روی اندروید دارید، باید بدانید که نرم‌افزار معتبر و خوبی وجود ندارد که برای یافتن فایلِ حذف شده‌ی شما دسترسی روت را درخواست نکند. در حالت حرفه‌ای‌تر advanced بخش‌های مختلف فایل‌های حذفی یافت شده به وسیله یک سری رنگ، نمایش داده شده‌اند؛ مثلاً سبز نشان می‌دهد که این نرم‌افزار شانس خوبی برای بازگردانی فایل دارد.

برای بازیابی اینها، منطقی‌ترین کار (و آسانترین کار) استفاده از سرویسی مثل Google Photos هست که در میان امکانات بسیار متنوعش، یک ابزار بازیابی فیلم و تصویر هم درون خود دارد. احتمالاً یکی از بدترین لحظاتِ دیجیتالی امروزه، فهمیدن اینست که فایلی بسیار مهم را اشتباهاً پاک کرده‌اید و الان هم ایده‎‌‌ای ندارید چگونه آن را بازیابی کنید. روش دیگر هم استفاده از نرم‌افزار دسکتاپی مخصوص بازیابی اطلاعات روی گوشی هاست که عموماً پولی هستند (و دوباره، امکان دانلود آن‌ها احتمالاً در وب فارسی ممکن است. فرمت‌های تصویری، صوتی و ویدئویی، یعنی اکثر فرمت‌هایی اطلاعاتی که شما با آن سر و کار دارید و احتمالاً قصد بازیابی آن را دارید، در iTunes و iCloud ذخیره می‌شود.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

وقتی زمین از اخبار غیبی خبر می‌دهد

به عبارت دیگر دوربین خدایی هم ظاهر را می‌بیند و هم باطن را، در آیه 61 از سوره مبارکه یونس می‌خوانیم: «وَمَا تَکُونُ فِی شَأْنٍ وَمَا تَتْلُو مِنْهُ مِنْ قُرْ‌آنٍ وَلَا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلَّا کُنَّا عَلَیْکُمْ شُهُودًا إِذْ تُفِیضُونَ فِیهِ ۚ وَمَا یَعْزُبُ عَنْ رَ‌بِّکَ مِنْ مِثْقَالِ ذَرَّ‌ةٍ فِی الْأَرْ‌ضِ وَلَا فِی السَّمَاءِ وَلَا أَصْغَرَ‌ مِنْ ذَٰلِکَ وَلَا أَکْبَرَ‌ إِلَّا فِی کِتَابٍ مُبِینٍ»، در هیچ حال (و اندیشه‌ای) نیستی و هیچ قسمتی از قرآن را از جانب خداوند تلاوت نمی‌کنی و هیچ عملی را انجام نمی‌دهید، مگر اینکه در آن هنگام که وارد آن می‌شوید ما گواه بر شما هستیم و هیچ چیز که در زمین و آسمان از پروردگار تو مخفی نمی‌ماند؛ حتی به اندازه سنگینی ذره‌ای؛ و نه کوچک‌تر و نه بزرگ‌تر از آن نیست، مگر اینکه (همه آنها) در کتاب آشکار (و لوح محفوظ علم خداوند) ثبت است.

انسان معتقد به دین مانند همان شخصی که در فروشگاه مقابل دوربین قرار گرفته و جوانب احتیاط را رعایت می‌کند، رفتاری حساب‌شده خواهد داشت؛ چراکه اگر یک هفته بعد به او خبر دادند که اعمال یک هفته گذشته شما ضبط‌شده و از تلویزیون پخش خواهد شد، هیچ هراسی نخواهد داشت؛ اما گناهکار با خود چنین زمزمه می‌کند: «مَالِ هَذَا الْکِتَابِ لَا یُغَادِرُ صَغِیرَةً وَلَا کَبِیرَةً إِلَّا أَحْصَاَها» این چه نامه‌ای است که هیچ عمل کوچک و بزرگی را فروگذار نمی‌کند، مگر اینکه آن را احصاء کرده است!. و عجیب‌تر آنکه می‌فرماید: «وَقَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدتُّمْ عَلَیْنَا قَالُوا أَنطَقَنَا اللَّهُ الَّذِی أَنطَقَ کُلَّ شَیْءٍ وَهُوَ خَلَقَکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ»، آنها به پوست‌های خود می‌گویند: «چرا بر ضد ما گواهی دادید؟!» جواب می‌دهند: «همان خدایی که هر موجودی را به سخن درآورده ما را گویا ساخته (تا حقایق را بازگو کنیم)؛ و او شما را نخستین بار آفرید و به سوی او بازگردانده می‌شوید».

 

قضیه قطع شدن دست شیاطین و اجنه از اخبار غیبی بعد از رسول ...

ولی هم زمان با ظهور حضرت عیسی(ع) نتوانستند از آسمان چهارم به بالاتر راه یابند و در نهایت در زمان ختم نبوت به کلی از نفوذ در آسمان ها ممنوع شدند یا با حفاظت شدیدی مواجه شدند[2] و این نبود مگر به خاطر واقعه بزرگی که در شرف وقوع بود که اگر این موجودات شیطانی و پلید به آسمان ها راه می یافتند بی شک به اطلاعاتی دست می یافتند که باعث گمراهی شدید مردم در کنار ظهور این واقعه مهم می گردید و لذا حجت کامله بر مردم اقامه نمی شد. طبق روایات دینی، کهانت و نبوت در طول تاریخ در مسیری بر عکس هم حرکت کرده و شیاطین به ترتیب از آسمان ها رانده شده اند تا در زمان ختم نبوت و هم زمان با ظهور جمال حق و نزول حقیقت قرآن، شیاطین هم به کلی از فضای وحی و آسمان ها طرد شدند و حتی از آسمان اول هم که جایگاه هایی برای دزدیدن وحی برای خود نگه داشته بودند محروم شدند.

که همگی با طمع ورزی های شیطانی در آسمانها نفوذ می کردند و دیگر از این دزدی منع شده بودند، راه های آسمان برای انسان های مؤمن و عارف بیشتر گشوده شده و معراج برای پیامبر و اهالی سلوک و صلاة عرفانی محقق گردید و حجاب ها کنار رفت. بنابراین با ملاحظه این دو واقعه می بینیم که در آخر الزمان و دوره ختم نبوت همان اندازه که شیاطین از استراق سمع منع شدند انسان های عارف و مؤمن هم به همان اندازه به این تماشای بزرگ معنوی دعوت شدند. که ظهور امر امامت در امت پیامبر اسلام و آشکار شدن خیل کثیری از عرفای بی همتا در این دوره و بعد از آن همگی شاهد بر این حقیقت است. حضور گسترده ای در میان بشر داشته است چرا که اجنه و شیاطین به آسمان ها راه یافته و مطالبی را برای پرستندگان خود می آوردند.

طبق برخی روایات همچنان که در تاریخ هم شاهدیم، در دوره های پیشین، کهانت و تنجم و. «و در اخبار داریم که از زمان آدم تا قبل از ولادت مسیح شیاطین در آسمان ها می رفتند و مطالب و امورى از ملائکه اخذ می کردند و خبر به کاهنان می دادند و چون مسیح متولد شد از آسمان چهارم به بالا ممنوع شدند، و چون پیغمبر اکرم متولد شد از کلیه آسمان ها ممنوع شدند و می رفتند تا نزدیک آسمان و خداوند تیر شهاب آنها را می سوزانیدند که دیگر نزدیک هم نمى‏توانستند بروند : پس آیه "وَ أَنَّا لَمَسْنَا السَّماءَ فَوَجَدْناها مُلِئَتْ حَرَساً شَدِیداً وَ شُهُباً" بعد از ولادت مسیح بوده لکن تا نزدیک آسمان می رفتند و جای گیر می شدند که صداى ملائکه را می شنیدند که مفاد آیه : "وَ أَنَّا کُنَّا نَقْعُدُ مِنْها مَقاعِدَ لِلسَّمْعِ" مربوط به همان دوره است.

 

آیا غیر از خداوند، کسی می‌تواند علم غیب داشته باشد؟

نتیجه‌ای که از تحلیل مذکور در مورد غیب به دست می‌آید، این است که علم غیب به صورت تمام و کمال در اختیار خداوند متعال است؛ زیرا او احاطۀ همه جانبه بر تمامی عالم دارد و محیط بر عالم است، و چیزی خارج از محدودۀ وجودی او نیست و چیزی نمی‌تواند در چهار چوب محدودۀ خود، خود را از خداوند مخفی دارد. علاوه بر اینها، در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که بیانگر نوعی معرفت خاص است که از طریق تهذیب نفس و عمل به شریعت و سیر و سلوک به سوی حق و با توجه به عالم قدس به دست می آید؛ مانند: "ای کسانی که ایمان آوردید اگر تقوای الاهی پیشه کنید، خداوند برای شما فرقان (قدرت شناخت حق از باطل) قرارخواهد داد".

اگر گفته شود که پس چرا در روایات، پاره‌‏اى از این آگاهی‌ها برای ائمه(ع) اثبات گشته است، در جواب می‌گوییم: آگاهى بر پاره‌‏اى از این امور به صورت علم اجمالى - آن هم از طریق تعلیم الاهى - هیچ منافاتى با اختصاص علم تفصیلى آنها به ذات پاک خداوند ندارد. حضرت علی(ع) نیز هنگام تلاوت این آیه: "مردانی که تجارت و کسب، آنان را از یاد خدا باز نمی‌دارد"[15]، اظهار داشت: "خداوند سبحان، یاد خود را روشنی دل‌ها گردانید، تا گوش، پس از سنگینی شنوا گردد و چشم، پس از نابینایی بینا شود، و دل‌ها پس از ستیز آرام گردند. آنچه از این بخش آیه استفاده می‌شود، این است که خداوند از وقت نزول باران و آنچه در ارحام مادران است، آگاه است، بدون این‌که این علم را از اختصاصات علوم الاهی بداند، ‌به گونه‌ای که احدی جز او از آن آگاه نباشد، یا در آینده از آن مطلع نگردد.

اما منظور از غیب در مقابل شهادت که از اصطلاحات قرآنی و کلامی است، عبارت است از امری که فراتر از ماده و خارج از عالم محسوسات باشد و با حواس عادّی و مادّی قابل درک و حسّ نباشد، بلکه ادراک و احساس و شهود آن محتاج ابزار و ادوات دیگری است. اما در چهار فراز دیگر آیه، لحن سخن و شیوۀ گفتار در آنها این است که خداوند از وقت نزول باران و از آنچه که در ارحام است مطلع است و کسی از آیندۀ خود و از محل مرگ خود آگاه نیست،‌ ولی علم به اینها را منحصر به ذات اقدس الاهی نمی‌کند. شکل دوم، خبر دادن آنان از آینده و پیش‌گویی‌های دقیق ایشان است؛ مانند خبر دادن پیامبر(ص) از ماجرای جنگ موته و شهادت حضرت جعفر و بعضی دیگر از فرماندهان اسلام که در همان لحظۀ وقوع، پیامبر(ص) در مدینه، مسلمانان را آگاه کردند.

 

14 اعجاز علمی قرآن در تفسیر نمونه

اين آيه با توجه به حديثي كه در تفسير آن وارد شده است، پرده از روي يك حقيقت علمي برداشته كه در زمان نزول آيات بر كسي آشكار نبود؛ چرا كه در آن زمان گمان مي‌كردند آسمان‌ها به صورت كراتي تو در تو همانند طبقات پياز روي هم قرار دارند و چنين كراتي طبعاً هيچ كدام معلّق و بي‏ستون نیست، بلكه هر كدام بر ديگري تكيه دارد، ولي حدود هزار سال بعد از نزول اين آيات، علم و دانش بشر به اينجا رسيد كه افلاك پوست پيازي، به كلي موهوم است و آنچه واقعيت دارد، اين است كه كرات آسمان هر كدام در مدار و جايگاه خود معلّق و ثابتند بي‏آنكه تكيه‌گاهي داشته باشند و تنها چيزي كه آنها را در جاي خود ثابت مي‏دارد، تعادل قوة جاذبه و دافعه است كه يكي با جرم اين كرات ارتباط دارد و ديگري به حركت آنها.

از سوى سوم از قدرت طوفان‌هاى شديد و حركت دایمى بادها بر پوسته زمين مى‏كاهد؛ چرا كه اگر كوه‏ها نبودند، سطح هموار زمين دایماً در معرض تندبادها قرار داشت و آرامشى متصور نبود و از آنجا كه كوه‏ها يكى از مخازن اصلى آب‌ها (چه به صورت برف و يخ و چه به صورت آب‌هاى درونى) مى‏باشند بلافاصله بعد از آن، نعمت وجود نهرها را بيان كرده، مى‏گويد: «و براى شما نهرهايى قرار داديم» وَأَنْهاراً و از آنجا كه وجود كوه‏ها ممكن است اين توهم را به وجود آورد كه بخش‌هاى زمين را از يكديگر جدا مى‏كند و راه‌ها را مى‏بندد، چنين اضافه مى‏كند: «و براى شما راه‌ها قرار داد تا هدايت شويد» وَسُبُلًا لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ.

وَالشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَّهَا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّى عَادَ كَالْعُرْجُونِ الْقَدِيمِ لَا الشَّمْسُ يَنبَغِي لَهَا أَن تُدْرِكَ الْقَمَرَ وَلَااللَّيْلُ سَابِقُ النَّهَارِوَكُلٌّ فِي فَلَكٍ يَسْبَحُونَ (يس/ 38ـ40)؛ «و خورشيد كه تا قرارگاهش روان است؛ اين اندازه‏گيرى (خداى) شكست‏ناپذير داناست * و ماه را برايش منزلگاه‏هايى قرار داديم، تا اين‏كه هم‏چون شاخك ديرينه [قوسى شكلِ زرد رنگ‏] برگردد * نه خورشيد برايش سزاوار است كه ماه را دريابد، و نه شب بر روز پيشى گيرنده است؛ در حالى كه هريك در مدارى شناورند».

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

کارل فریدریش گاوس، پادشاه ریاضیات (3)

روز ۱۶ ژوئن ۱۸۵۴ که بعد از بیست سال برای اولین بار شهر گوتینگن را ترک کرد تا خط آهنی که در حال ساخت خود را مشاهده کند به دلیل حادثه‌ای از کالسکه ای به بیرون پرتاب شد و و ضربه سختی که به وی وارد شد نتوانست وی را از پای درآورد و با نهایت خوش شانسی در مراسم افتتاح اولین قطار کار که در همان سال وارد گوتینگ شد حضور یافت. همانطور که گفته شد، گاوس همانند نیوتون معمولا اکتشافات خود را چاپ نمی‌کرد از این رو بسیاری از مسائلی و قضایایی که به او نسبت می‌دهند بعد از مرگ و از بین کاغذهایش پیدا شده‌اند و البته احتمالا بسیاری از پیشرفت‌های مهمی که در ریاضی به دست آورده است هم از بین رفته‌اند.

 سالهای ۱۸۱۱ و ۱۸۱۲ سالهای بهترین بودند و همسر دومش از کودکانش خوب نگهداری می کرد و گاوس کمی روی آرامش دید و همزمان یک سال بعد از ازدواج دومش ستاره دنباله داری را که در سال ۱۸۱۱ رصد کرده بود، مجدداً با نوری غیرعادی در آسمان شروع به درخشیدن کرد. این صحبت گاوس ما را یاد صحبت مشابهی از نیوتن می‌اندازد، هنگامی که از او پرسیدند چگونه توانسته است در دانش و نجوم موفق ق به کشفیات شود که به وضوح از اکتشافات پیش قدم آن وی بالاتر بوده است جواب داد: " به این دلیل که همواره به آن می اندیشیدم. گاوس از تعلیم و تربیت آنچنان بیزار نبود ولی آموزش به دانشجویان عادی برای وی جذابیت نداشت و تنها در مواردی که یک ریاضیدان واقعی به ملاقاتش می آمد هیجان زده میشد و با وی به کار ریاضی می پرداخت، البته متاسفانه چنین اتفاقی بسیار نادر بود.

در این زمستان دو درس ریاضی برای سه دانشجو ارائه خواهم کرد که یکی از این سه نفر، شخصی متوسط، فرد دیگر پایین تر از متوسط و نفر سوم کسی است که نه استعداد ریاضی دارد و مقدمات لازم از ریاضی را بلد است. یک اتاق کار ساده، نیمکت کوچک، میزی سفید، تخت باریک و کوچک و بعد از ۷۰ سالگی یک صندلی راحتی با چراغی سایه افکن، اتاق خوابی بدون آتش، غذایی ساده و لباسی برای خانه مجموعه احتیاجات او در زندگی بود. ناگفته نماند چندین تن از دانشجویان گاوس ریاضیدانان نامداری شدند، از جمله ریچارد ددکیند، یوهان دیریکله، برنهارت ریمان، فریدریش بسل، ارنست کومر، فردیناند آیزنشتاین، گوستاو کیرشهوف.

 

کارل فردریش گاوس

در سال ۱۸۳۳ تلگراف الکتریکی را ساخت و دو کتاب یکی در سال ۱۸۲۷ به نام «تجسسات درباره مسائل مربوط به مساحی عالی» منتشر ساخت و در این هنگام بود که تمام مردم معتقد بودند که گائوس بزرگترین ریاضیدان جهان است ولی گائوس به این افتخارات اهمیت نمی داد و هیچ کس را نزد خود نمی پذیرفت و از خانه خارج نمی شد و تنها در مدت ۲۷ سال فقط یکبار برای شرکت در کنگره علمی به برلین مسافرت کرد. در فیزیک قانون گاوس با نام قضیه شار گاوس هم شناخته شده که قانونی است در ارتباط با توزیع بار الکتریکی که پیامد آن میدان الکتریکی است قانون گاوس توضیح میدهد که : شار الکتریکی خروجی از هر سطح محصور متناسب است با بار خالص داخل سطح این قانون توسط کارل فردریک گاوس در سال 1835 فرمولبندی شد ولی در سال 1867 منتشر گشت.

که آن‌ها افزون بر آن که دربردارندهٔ کارهای گوناگون، مقاله ها، نقدها و یادداشت هایی دربارهٔ نوشته‌های خودش و نیز نوشته‌های دیگران در Göttingen gelehrte Anzeigen (اسناد دانش آموختگان گوتینگن) بود، مقدار چشمگیری از موضوع‌ها و نوشتارهای چاپ نشدهٔ پیشین را نیز دربرداشت، Nachlass (دارایی شخص مرده). با یاری وبر، در سال 1833 در گوتنگین، یک رصدخانهٔ مغناطیس که در ساختارش هیچ قطعهٔ آهنی نبود ساخت و در آن مشاهده‌های مغناطیسی را انجام داد؛ و از همین رصدخانه سیگنال‌های تلگرافی را به شهرک‌های پیرامون فرستاد و بدین گونه عملی بودن تلگراف الکترومغناطیسی را نشان داد. از دیگر کارهای او همکاری در اندازه گیری‌های "هانوفری- دانمارکی" دربارهٔ عملیات مثلثاتی و کمانی بود (1821 – 1848)؛ همچنین دو مقاله را با عنوان Über Gegenstände der höheren Geodäsie (دربارهٔ موضوع برترین نقشه برداری) در سال‌های 1843 و 1846 منتشر کرد و نیز چندین و چند مقالهٔ دیگر.

داستان دیگری که دربارهٔ هوش بسیار او گفته می‌شود آن است که آموزگارش، در دبستان، برای سرگرم کردن شاگردان به آنان گفت شماره‌های 1 تا 100 را با هم جمع کنند؛ گاوس خردسال پاسخ درست را در چند ثانیه با به کارگیری یک بینش ریاضیاتی چشمگیر به دست آورد. او یک روش اندازه گیری شدت میدان مغناطیسی افقی را گسترش داد که در نیمهٔ دوم سدهٔ بیستم به کار می‌رفته است و نظریهٔ ریاضی برای جداسازی منابع درونی (هسته و پوسته) و بیرونی (مغناطیس-سپهر) میدان مغناطیسی زمین را حل کرد. مقالهٔ "نظریهٔ حرکت اجرام آسمانیِ در حال حرکت در مقاطعی مخروطی پیرامون خورشید" را در سال 1809، در هامبورگ، منتشر کرد؛ مقاله‌ای که انگیزشی قوی را برای روش‌های درست مشاهده‌های اخترشناسی به دست داد.

 

۱۰ اردیبهشت؛ تولد کارل فردریش گاوس تأثیرگذارترین ریاضی‌دان تاریخ

با این وجود و درحالی‌که وی هیچ تمایلی به تربیت دانشجو نداشت، اما زیر نظر وی همان تعداد دانشجویان کم تبدیل به ریاضیدانان بزرگی شدند که از آن‌ها ریچارد ددکیند، یوهان دیریکله، برنهارت ریمان، فریدریش بسل، ارنست کومر، فردیناند آیزنشتاین، گوستاو کیرشهوف را می‌توان نام برد. گاوس مانند نیوتون اکتشافات خود را معمولا چاپ نمی‌کرد؛ از این‌رو بسیاری از مواردی که به او نسبت می‌دهند بعد از مرگش و از بین کاغذها پیدا شده‌‌اند و البته بسیاری از پیشرفت‌‌های مهم از بین رفته‌‌اند که جای بسی تأسف دارد. زمانی که گاوس نوجوان بود و چند سال قبل از نوشتن کتاب مشهورش، هوش بالا و استعداد خارق‌العاده‌اش باعث شد توجه دوک برانشویگ را به خود جلب کند و وی به گاوس کمک کرد تا بتواند وارد دانشگاه فنی برانشویگ شود و تحصیلات آکادمیک را آغاز کند.

وی هیچ علاقه‌ای به انتشار کارهای علمی خود و انتقال دانش نداشت که شاید این خصوصیت را بتوان قسمت تاریک زندگی گاوس دانست و شاید اگر این خصوصیت را نداشت، تأثیر چندین برابری در پیشرفت علم بشری از خود برجای می‌گذاشت. گاوس سال ۱۷۹۸ درحالی‌که تنها ۲۱ سال سن داشت، کتاب تحقیق حسابی را نوشت که یکی از مهم‌ترین مرجع‌های ریاضی آن زمان بود و تأثیر بسیار زیادی در شکل‌گیری نظریه‌ی اعداد در ریاضیات داشته است. در ۳۰ مارس ۱۷۹۶، او در سن ۱۹ سالگی نشان داد که یک ۱۷ضلعی باقاعده، توسط پرگار و خط‌کش نامدرج قابل رسم است تا مشکلی را حل کند که ۲۰۰۰ سال قبل از آن فکر اقلیدس را مشوش کرده بود.

کارل فردریش گاوس نابغه‌ی ریاضیات و یکی از بزرگ‌ترین ریاضیدانان تاریخ مشهور به شاهزاده ریاضیات، در تاریخ ۲۳ فوریه سال ۱۸۵۵ در سن ۷۷ سالگی دیده از جهان فروبست. درحالی‌که هنوز یک نوجوان بود، گاوس به اکتشافات چشمگیری دست یافت که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به روش کمترین مربعات برای اداره داده‌های تجربی اشاره کرد. پیش‌بینی می‌شود اگر گاوس مطالب خود را چاپ می‌کرد و همه آن‌ها را در اختیار سایر دانشمندان قرار می‌داد، دانش بشری برای سال‌‌ها جلوتر بود. گاوس به کمال در اخلاق و انسانیت باور داشت و همچنین فردی بسیار فعال و تلاشگر بود که از وقت خود به بهترین شکل استفاده می‌کرد و همیشه در خدمت علم بود.

 

کارل فریدریش گاوس ، شاهزاده ریاضیات

بعدها چند جلد دیگر هم افزون بر این ها چاپ شد:  (بنیاد هندسه ) (۱۹۰۰) و  (۱۹۰۳) که در آن  ها افزون بر آن که دربردارنده ی کارهای گوناگون، مقاله ها، نقدها و یادداشت هایی درباره ی نوشته های خودش و نیز نوشته های دیگران در (اسناد دانش آموختگان گوتینگن) بود، مقدار چشمگیری از موضوع ها و نوشتارهای چاپ نشده ی پیشین را نیز دربرداشت،. Schering بوده است؛ نام آن کتاب ها از این قرارند: ۱٫ مقاله های حساب ۲٫ نظریه ی اعداد ۳٫ تحلیل ریاضی ۴٫ هندسه و روش کم ترین مجذورات ۵٫ فیزیک ریاضیاتی  ۶٫ اخترشناسی ۷٫ نظریه ی حرکت اجرام آسمانی بیشتر نوشتارهای ریاضی محض او در جلدهای دوم و سوم و چهارم جای دارند (که باید “ربایش”را که در جلد پنجم است به این ها بیفزاییم).

مقاله های  (نتایج انجمن های مشاهده های مغناطیسی) از سال ۱۸۳۶ تا ۱۸۳۹ منتشر شدند که، در این میان، در سال های ۱۸۳۸ و ۱۸۳۹ دو مقاله ی بسیار ارزشمند گاوس منشر شد:  (نیروی مغناطیسی کلی زمین) و  (قضیه ی عمومی) که درباره ی نظریه ی “نیروهای ربایشی مطابق با معکوس توان دوم فاصله” است. با یاری وبر، در سال ۱۸۳۳ در گوتنگین، یک رصدخانه ی مغناطیس که در ساختارش هیچ قطعه ی آهنی نبود ساخت و در آن مشاهده های مغناطیسی را انجام داد؛ و از همین رصدخانه سیگنال های تلگرافی را به شهرک های پیرامون فرستاد و بدین گونه عملی بودن تلگراف الکترومغناطیسی را نشان داد. از دیگر کارهای او همکاری در اندازه گیری های “هانوفری- دانمارکی” درباره ی عملیات مثلثاتی و کمانی بود (۱۸۲۱ – ۱۸۴۸)؛ همچنین دو مقاله را با عنوان (درباره ی موضوع برترین نقشه برداری) در سال های ۱۸۴۳ و ۱۸۴۶ منتشر کرد و نیز چندین و چند مقاله ی دیگر.

داستان دیگری که درباره ی هوش بسیار او گفته می شود آن است که آموزگارش، در دبستان، برای سرگرم کردن شاگردان به آنان گفت شماره های ۱ تا ۱۰۰ را با هم جمع کنند؛ گاوس خردسال پاسخ درست را در چند ثانیه با به کارگیری یک بینش ریاضیاتی چشمگیر به دست آورد. اما در اواخر عمر چند دانشجو را به عنوان شاگردی قبول کرد که بعدها ریاضیدانانی نامدار شدند که ریچارد ددکیند، یوهان دیریکله، برنهارت ریمان، فریدریش بسل، ارنست کومر، فردیناند آیزنشتاین، گوستاو کیرشهوف از آن دسته بودند. او یک روش اندازه گیری شدت میدان مغناطیسی افقی را گسترش داد که در نیمه ی دوم سده ی بیستم به کار می رفته است و نظریه ی ریاضی برای جداسازی منابع درونی (هسته و پوسته) و بیرونی (مغناطیس-سپهر) میدان مغناطیسی زمین را حل کرد.

 

مقاله های Resultate aus den Beobachtungen des magnetischen Vereins (نتایج انجمن های مشاهده های مغناطیسی) از سال ۱۸۳۶ تا ۱۸۳۹ منتشر شدند که، در این میان، در سال های ۱۸۳۸ و ۱۸۳۹ دو مقاله ی بسیار ارزشمند گاوس منشر شد: Allgemeine Theorie des Erdmagnetismus (نیروی مغناطیسی کلی زمین) و Allgemeine Lehrsatz (قضیه ی عمومی) که درباره ی نظریه ی “نیروهای ربایشی مطابق با معکوس توان دوم فاصله” است. از دیگر کارهای او همکاری در اندازه گیری های “هانوفری- دانمارکی” درباره ی عملیات مثلثاتی و کمانی بود (۱۸۲۱ – ۱۸۴۸)؛ همچنین دو مقاله را با عنوان Über Gegenstände der höheren Geodäsie (درباره ی موضوع برترین نقشه برداری) در سال های ۱۸۴۳ و ۱۸۴۶ منتشر کرد و نیز چندین و چند مقاله ی دیگر.

با یاری وبر، در سال ۱۸۳۳ در گوتنگین، یک رصدخانه ی مغناطیس که در ساختارش هیچ قطعه ی آهنی نبود ساخت و در آن مشاهده های مغناطیسی را انجام داد؛ و از همین رصدخانه سیگنال های تلگرافی را به شهرک های پیرامون فرستاد و بدین گونه عملی بودن تلگراف الکترومغناطیسی را نشان داد. داستان دیگری که دربارهٔ هوش بسیار او گفته می‌ شود آن است که آموزگارش، در دبستان، برای سرگرم کردن شاگردان به آنان گفت شماره‌ های ۱ تا ۱۰۰ را با هم جمع کنند؛ گاوس خردسال پاسخ درست را در چند ثانیه با به کارگیری یک بینش ریاضیاتی چشمگیر به دست آورد. او یک روش اندازه گیری شدت میدان مغناطیسی افقی را گسترش داد که در نیمه ی دوم سده ی بیستم به کار می رفته است و نظریه ی ریاضی برای جداسازی منابع درونی (هسته و پوسته) و بیرونی (مغناطیس-سپهر) میدان مغناطیسی زمین را حل کرد.

رهیافتی که او به کار بست چنین بود: او دانست که با جمع کردن دو به دوی عبارت‌ ها از دو سر فهرست شماره‌ ها پاسخ هر یک از این جمع‌ ها برابر خواهد شد:۱۰۰+۱=۱۰۱; ۹۹+۲=۱۰۱, ۹۸+۳=۱۰۱, …برای جمع کل هم خواهیم داشت:۵۰×۱۰۱=۵۰۵۰. در ٣٠ مارس ١٧٩۶ گاوس در سن ١٩ سالگی با نشان دادن اینکه یک ١٧-ضلعی باقاعده توسط پرگار و خطکش نا مدرج قابل رسم است توانست مشکلی را حل کند که ٢٠٠٠ سال قبل از آن فکر اقلیدس را مغشوش کرده بود. هنگامی که همسر دومش در سال ١٨٣١ میلادی، برابر با ۴ اسفند ١٢٣۴ خورشیدی پس از یک بیماری طولانی، درگذشت یکی از دخترانش، ترزه، نگهداری خانه و پرستاری از گاوس را تا پایان زندگی او پذیرفت.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 255
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

عجیب ترین وعده خدا به مؤمنین

ولی سیگنال هایی که توسط ایستگاه پخش تلویزیونی انتقال می‌یابند و توسط دستگاه تلویزیون دریافت می‌شوند بسته به روشنایی تصویری که منتقل می‌شود به طور دایم ولتاژ شتاب دهنده الکترون ها را افزایش یا کاهش می‌دهند بنابراین نقاط روی پرده، روشنایی متفاوتی دارند و تصویر انتقال یافته و برای دریافت چشم انسان باز سازی می‌شود. او فهمید که با تحریک (که این تحریک به گونه های مختلف انجام می شوند: بمباران فوتونی، الکترون ها، یون های مثبت، واکنش های شیمیایی، گرما و گاهی اوقات تنش های مکانیکی) بعضی مواد باعث پدیده پرتوزایی می شوند که مواد دارای این خاصیت، پرتوزا نامیده شد.

اگر به جفت صفحه‌های اول، ولتاژی اعمال شود، میدان یکنواختی ایجاد می‌شود و الکترون هایی را که از آن می‌گذرند به طرف صفحه‌ای مثبت منحرف می‌کند و لکه روشن روی پرده در امتداد افقی به طرف چپ یا راست منحرف خواهد شد. تفاوت اساسی در این است که در آن جا کاتد سرد بود و به علت بمباران با یون ها، الکترون گسیل می‌کرد اما در لامپ پرتوی کاتدی چشمه الکترون، تفنگ الکترونی است که در قسمت باریک لامپ قرار دارد. به همین ترتیب، اگر ولتاژی به جفت صفحات دوم اعمال شود تا باریکه به طرف صفحه مثبت منحرف می‌گردد و لکه روشن روی پرده در امتداد قائم به طرف بالا یا پایین تغییر مکان می‌دهند.

عمل مشترک این استوانه و آند باعث می‌شوند که تقریبا تمام الکترون ها در سوراخ آند جمع (کانونش پرتوهای کاتدی) و از آن به شکل نوار باریکی، یعنی باریکه الکترونی، خارج شوند. با مجهز کردن لامپ پرتو کاتدی با وسایل مناسبی جهت بررسی فرآیندهایی شبیه تغییر سریع ولتاژ و جریان وسیله‌ای ساخته می‌شود که نوسان نگار پرتوی کاتدی نامیده می‌شود. در حالی که تامسون روی پرتوهای کاتدی آزمایش کرد، هم زمان بکرل فیزیکدانی که روی خاصیت فسفر سانس مواد شیمیایی کار می کرد با پدیده ی جالبی روبرو شد. تفنگ الکترونی عبارت است از کاتد التهابی (رشته) که الکترون گسیل می‌کند و آند که به شکل قرصی با سوراخ کوچک با قطری برابر با 1 تا 3mm ساخته می‌شود.

 

مقاله پرتوهای کاتدی

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد. چگونگی شکل گیری پرتوهای کاتدی    ۱ تابانی سبز شیشه را چگو نه می‌توان توضیح داد؟    ۱ ظهور و آشکار سازی پرتوهای کاتدی    ۲ مفاهیم پایه لامپ پرتوی کاتدی    ۲ تفنگ الکترونی    ۳ طرز کار لامپ پرتوی کاتدی    ۳ نوسان نگار پرتو کاتدی    ۴ کاربردهای لامپ پرتوی کاتدی    ۵ تلویزیون    ۵ منابع:    ۸.

با پوشش سطح اجسام با اجسامی که بر اثر پرتوهای کاتدی تابان می‌شوند، پرده های لیمان بدست می‌آید ( لیمان Lumines Cent را از کلمه یونانی Lumen به معنی ” نور ” گرفته‌اند ) که برای مشاهده پرتوهای کاتدی ، مناسب هستند. وقتی که فشار تا ۰٫۰۰۱میلیمتر جیوه افت کند، تابانی گاز عملا متوقف می‌شود، درحالی که تمام سطح شیشه لوله ، نور درخشانی (معمولا سبز) گسیل می‌دارد. بنابرین ، اگر چه پرتوهای کاتدی ، نامرئی‌اند، می‌توان از تابانی اجسامی که با آنها بمباران شده‌اند، وجودشان را به سهولت آشکار کرد. بنابرین ، اگر چه پرتوهای کاتدی ، نامرئی‌اند، می‌توان از تابانی اجسامی که با آنها بمباران شده‌اند، وجودشان را به سهولت آشکار کرد.

اجسام مختلف نوری ، رنگ‌های مختلف گسیل می‌دارند، مثلا گچ ، تابانی قرمز رنگ و سولفید روی ، نور سبز روشن ایجاد می‌کنند و نظایر آن. اجسام مختلف نوری ، رنگ‌های مختلف گسیل می‌دارند، مثلا گچ ، تابانی قرمز رنگ و سولفید روی ، نور سبز روشن ایجاد می‌کنند و نظایر آن. وقتی که مقدار گاز داخل لوله تخلیه الکتریکی کاهش می‌یابد، فضای تاریک کاتد ، بیشتر و ستون مثبت کوتاهتر و روشنایی آن کمتر می‌شود. اگر به آند لوله تخلیه گاز ، شکل معینی داده شود، تصویر سایه آند بر شیشه ظاهر می‌شود، به ترتیبی که گویی کاتد ، چشمه نور کوچکی است. اگر به آند لوله تخلیه گاز ، شکل معینی داده شود، تصویر سایه آند بر شیشه ظاهر می‌شود، به ترتیبی که گویی کاتد ، چشمه نور کوچکی است.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 224
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

کلیسای وانک اصفهان + تصاویر

کتاب ‌ها و نسخه ‌های خطی، تابلو های نقاشی از آثار هنرمندان اروپایی و ارمنی، تابلو های گچبری از کاخ‌ های صفوی، آثار فلزی همچون طلا، نقره، انواع جعبه‌ های صلیب و … انواع صنایع ‌دستی مانند رودوزی ‌های سنتی، ظروف چینی و سفالی، آثار چوبی مانند انواع مبلمان، ساعت، شمعدان، تابلو های منبت‌ کاری و … از جمله وسایلی هستند که می‌توان در موزه مشاهده کرد. در گذشته کارهای اداری و قضایی ارمنی ‌های جلفا در این مکان صورت می‌گرفت از تنظیم قباله ازدواج تا تعمیر و ثبت فوت و تولد و امور قضایی مثل شکایات و رسیدگی به ان انجام می‌شد این امر در حال حاضر ادامه دارد و ارمنی ‌های جلفا برای کارهای خود به این محل رفت ‌و آمد می‌ کنند.

شاه عباس هنگام بازگشت به ایران، ارامنه‌ ی ساکن شهرها و روستاهایی را که سر راه ایشان قرار داشت با خود به ایران آورد و تمامی منازل، مزارع، دام‌ ها و سایر متعلقات آن‌ها را از بین برد و به آتش کشید تا از سرعت سپاهیان عثمانی در تعقیب کردن آن‌ها بکاهد. از معروف ‌ترین اشیایی که در موزه نگهداری می‌شود، می‌توان به تار موی دختری ۱۸ ساله اشاره کرد که روی آن در سال ۱۹۷۴ میلادی فرازی از کتاب تورات به زبان ارمنی و به وسیله‌ ی قلمی از جنس الماس، توسط «واهرام هاکوپیان» نوشته شده است. کلیسای وانک یا کلیسای نجات دهنده مقدس (به ارمنی Սուրբ Ամենափրկիչ Վանք تلفظ: آمنا پرکیچ)، نام کلیسایی است در محله جلفا (اصفهان)، که از نام کلیسای سورپ آمنا پرکیچ وانک جوغا در نخجوان گرفته شده‌است.

امروزه کلیسای وانک دارای بخش ‌های مختلفی از جمله موزه، کتابخانه، چاپخانه و ساختمان‌ های اداری است و در ساخت این اثر کهن از مصالح خشت خام (اکثر کلیساهای قدیمی ارامنه با استفاده از سنگ، ساخته شده‌‌ اند) استفاده شده است. بعد از اسکان ارامنه در منطقه ‌ی جلفای اصفهان، آن‌ها به انجام اقدامات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی که برای ایجاد یک جامعه‌ ی انسانی لازم و ضروری است پرداختند که ایجاد اماکن مذهبی از جمله ‌ی این اقدامات بود. از دیگر بخش‌ های کلیسا، موزه ‌ی این مکان مذهبی و مقدس است که از قدمتی بالغ بر یکصد سال برخوردار بوده و در سال ۱۹۰۵ میلادی، به همت شخصی به نام «طاطاوس هونانیان» (نویسنده‌ ی کتاب تاریخ جلفای اصفهان) احداث شد.

 

کلیسای وانک

با تلاش ارمنی‌های مقیم اصفهان در محله جلفا، تا پایان قرن ۱۷ میلادی ۲۴ کلیسا تاسیس گشت؛ در حالی که تعداد کلیساها در دیگر نقاط شهر اصفهان تا آن زمان به ۶ عدد می‌رسید؛ اما متاسفانه امروز تنها ۱۳ کلیسا از آن دوران باقی مانده است. گرچه در گذشته این کلیسا به محدوده وسیع‌تری خدمت‌رسانی می‌کرد و گاهی اوقات حتی ارامنه کشور هند نیز برای انجام امور اداری خود به کلیسای وانک مراجعه می‌نمودند، امروزه تنها به مناطق جنوبی ایران خدمات ارائه می‌کند. پس از آن، چاپخانه برای مدتی طولانی از رونق افتاد تا این‌که در سال ۱۸۴۴ میلادی مانوک هوردانانیان که به جزیره جاوه در اندونزی مهاجرت کرده بود، دستگاه چاپی با تمام تجهیزات به زادگاهش در شهر جلفا فرستاد.

روند تکامل بخش‌های مختلف کلیسای وانک با گذشت زمان به‌خوبی مشهود میباشد،‌ گرچه بخش‌هایی نیز به مرور زمان از بین رفته‌اند، اما قسمت‌های زیادی در طول سال‌ها اضافه، بازسازی و تجهیز گشته اند. کلیسای وانک آمنا پرگیچ در سال ۱۶۵۵ میلادی در زمان پادشاهی شاه عباس دوم و جاثلیقی «فیلیپوس» و پیشوائی خلیفه «داوید» و به یاری مردم خیر جلفا شروع گشت و در سال ۱۶۶۴ میلادی به پایان رسید. کلیسای وانک به مرور زمان علاوه بر این‌که جایگاه مذهبی‌اش را در میان مردم اصفهان، به‌خصوص ارامنه ساکن محله جلفا، حفظ مینمود، تبدیل به مکانی اداری و مرکز رویدادهای اجتماعی نیز گشت. هدف از تاسیس این مرکز حفظ کتاب‌های با ارزش ارامنه بود که بسیاری از نسخه‌های قدیمی را مردمان ارامنه از زمان مهاجرت با خود داشتند و در طول تاریخ این کتاب‌ها ارزش زیادی پیدا نمودند.

موزه کلیسای وانک در ابتدا تنها چند اتاق ساده بود که به همت طادئوس هونانیان در حدود صد سال پیش در ضلع شمالی کلیسای وانک ساخته شد، اما امروزه به موزه‌ای بزرگ و کامل تبدیل گشته است. امروزه این منطقه اصیل در شهر اصفهان را با نام «محله جلفای نو» می‌شناسند و گردشگران و مسافران از کلیسای وانک به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین بناهای تاریخی این شهر بازدید مینمایند. تا ۲۸ سال بعد نیز هم‌چنان این ماشین چاپ مورد استفاده قرار نگرفت، اما گریگوریس هوانسیان خلیفه وقت در سال ۱۸۷۲ تصمیم به راه‌اندازی مجدد چاپخانه و استفاده از این ماشین چاپ گرفت. کلیسای وانک در محوطه‌ای با مساحت حدودی ۸۷۰۰ متر مربع قرار گرفته است که نزدیک به ۴۰۰۰ متر مربع از این مساحت را ساختمان‌ها و بقیه را باغ وانک و فضای سبز مجموعه تشکیل می‌دهند.

 

کلیسای وانک در منطقه جلفا اصفهان

کتاب‌‌ها و نسخه‌‌های خطی، تابلوهای نقاشی از آثار هنرمندان اروپایی و ارمنی، تابلوهای گچبری از کاخ‌های صفوی، آثار فلزی همچون طلا، نقره، انواع جعبه‌های صلیب و غیره انواع صنایع ‌دستی مانند رودوزی‌‌های سنتی، ظروف چینی و سفالی، آثار چوبی مانند انواع مبلمان، ساعت، شمعدان، تابلوهای منبت‌‌کاری و غیره از جمله وسایلی هستند که می‌توان در موزه مشاهده کرد. در زمان کوچ بزرگ، ارمنیان همه چیز خود را جا گذاشتند و به ایران آمده‌اند ولی تنها چیزی که نتوانستند از آن چشم‌پوشی بکنند کتاب‌هایی بود که در خانه‌های خود داشتند ارمنی‌ها با تحمل زحمات فراوان کتاب‌های زیادی را با خود به ایران (اصفهان) آوردند این کتاب‌ها تنها ثروتی بود که همیشه برای ارمنیان باارزش بود و هست.

فهرست مطالبمعرفی کلیسای وانکتاریخچه کلیسای وانک معماری بنابخش‌های مختلف کلیسای وانک اصفهاننقاشی‌های کلیساموزهاماکن اداریچاپخانهکتابخانهاطلاعات بازدیدساعات بازدید کلیسای وانک شماره تماس کلیسای وانک بهای بلیط کلیسای وانک تارنمای رسمیثبت در آثار ملی ایرانآدرس کلیسای وانک معرفی کلیسای وانک. در گذشته کارهای اداری و قضایی ارمنی‌‌های جلفا در این مکان صورت می‌گرفت؛ از تنظیم قباله ازدواج تا تعمیر و ثبت فوت و تولد و امور قضایی مثل شکایات و رسیدگی به آن انجام می‌شد، این امر در حال حاضر ادامه دارد و ارمنی‌‌های جلفا برای کارهای خود به این محل رفت ‌و آمد می‌‌کنند.

شاه عباس هنگام بازگشت به ایران، ارامنه‌ ساکن شهرها و روستاهایی را که سر راه ایشان قرار داشت با خود به ایران آورد و تمامی منازل، مزارع، دام‌‌ها و سایر متعلقات آن‌ها را از بین برد و به آتش کشید تا از سرعت سپاهیان عثمانی در تعقیب کردن آن‌ها بکاهد. از معروف‌‌ترین اشیایی که در موزه نگهداری می‌شود، می‌توان به تار موی دختری ۱۸ ساله اشاره کرد که روی آن در سال ۱۹۷۴ میلادی فرازی از کتاب تورات به زبان ارمنی و به وسیله‌ قلمی از جنس الماس، توسط «واهرام هاکوپیان» نوشته شده است. وی اتاقک‌‌هایی در ضلع شمالی حیاط کلیسا را برای نگهداری و نمایش کتاب‌ها، نسخه‌های خطی و اشیای تاریخی در نظر گرفت که تا سال ۱۹۳۰ میلادی، هم به عنوان موزه و هم به عنوان کتابخانه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

 

کلیسای وانک اصفهان

اوایل سده هفدهم میلادی، شاه عباس بخش اعظمی از آذربایجان،ارمنستان و قره باغ را از عثمانیان پس گرفت و به محض اطلاع از حرکت سردار عثمانی از شیروان به سوی قارص، به سمت ساحل جنوبی رودخانه ارس ، شاه عباس دستور داد سپاهیانش عقب نشینی کنند و تمامی شهرها و روستاهای سر راهشان را تا مرزهای ایران ویران سازند تا به این ترتیب مانع از پیشرفت سپاهیان عثمانی شوند. موافقت پادشاهان اشکانی با آزادی دین و عقیده مردم سرزمین های تحت حاکمیت، باعث شد تا تعداد زیادی از مسیحیان و مبلغان مسیحی که مورد آزار و اذیت امپراطوری روم قرار می گرفتند وارد خاک ایران شوند و در این کشور در امنیت کامل به تبلیغ و انجام مراسم مذهبی بپردازند و درغرب کشور شروع به ساخت کلیساهایی کردند.

از مجسمه های معروف می توان مجسمه مسروب ماشتوتس، ابداع کننده الفبای ارمنی، بارایور سواگ، شاعر پرآوازه ارمنی و تندیس خاچاطور کساراتسی، اسقف اعظم ارامنه اشاره کرد که مجسمه او در میدان روبروی کلیسای وانک قرار دارد تمام قد و با عبا که دستش روی چند کتاب است و به ابزار کوچکی در دست دیگرش نگاه میکند. در سمت راست برج ناقوس یک کتیبه بزرگ آبی رنگ وجود دارد که با سنگ های صلیبی پوشانده شده، این سنگ های صلیبی در زبان ارمنی خاچ کلیم نامیده می شوند و آنها را از سایر کلیساهای محله جلفا که دیگر تخریب شده اند به اینجا منتقل کرده اند. پس از آن چاپخانه برای مدتی طولانی از رونق افتاد تا اینکه در سال 1844 میلادی مانوک هوردانانیان که به جزیره جاوه در اندونزی مهاجرت کرده بود، دستگاه چاپی با تمام تجهیزات به زادگاهش، شهر جلفا فرستاد و تا 28 سال از آن استفاده می شد.

در کلیسای وانک ساختمانی برای نمازخانه وجود دارد که به شکل متوازی الاضلاع ساخته شده و از دو بخش تشکیل شده، قسمت اول شبستان است و قسمت دوم زیر گنبدخانه قرار دارد که برای اجرای مراسم مذهبی در ایام خاص استفاده می شود. حدود 400 سال پیش، شاه عباس صفوی به مردم ارامنه ای که از خانه و کاشانه خود آواره شده بودند، زمینهایی در حاشیه زاینده رود هدیه داد و اکنون این منطقه با نام جلفای نو و با معماری زیبایش محل سکونت ارامنه ایران است. ورودی اصلی در بزرگ چوبی دارد و برفراز آن تصویری از نگاره دیر وجود دارد که با کاشی های لاجوردی و خاکستری تزیین شده و در بالای آن به زبان ارمنی نوشته شده:« دیر ناجی همگان، محلی برای راهبان».

 

کلیسای وانک اصفهان

ارتفاع دیوارهای کلیسای وانک اصفهان، از سطح حیاط تا بام طبقه دوم حدود 12 متر بوده و از کل مساحت 8731 متر مربعی کلیسا، ۳۸۵۷ متر مربع آن مربوط به ساختمان‌ ها و بقیه متعلق به فضای سبز و باغ وانک است. سبک معماری کلیسای وانک تلفیقی از معماری مسیحی، اسلامی و ایرانی بوده و گنبدهای این کلیسا بر خلاف دیگر کلیساهای کهن مسیحی که مخروطی بوده اند، مدور و به شیوه مساجد اسلامی ساخته شده اند. آثار چوبی، فرمان های اداری و تجاری و حکومتی متعلق به قرن هفده تا نوزده میلادی، مسکوکات فلزی و نخستین ابزار مربوط به صنعت چاپ از دیگر دیدنی های موزه کلیسای وانک اصفهان هستند. اما اگر می خواهید در عین نزدیکی به کلیسا به دیگر مناطق دیدنی شهر اصفهان نیز دسترسی خوبی داشته باشید، هتل های 5 ستاره عباسی و نیز هتل کوثر پارسیان گزینه های مناسبی هستند.

به نظر می رسد تا اینجا گردشگری را که به دنبال بازدید از دیدنی های شهر اصفهان است، مشتاق شده باشد که دیداری از کلیسای وانک اصفهان داشته باشد. یکی از بهترین انتخاب ها برای رستوران نزدیک به کلیسا، رستوران هرمس با منوی ایتالیایی و رستوران کافه فیروز شربت برای غذاهای سنتی ایرانی است. کلیسای وانک اصفهان، از آن دست مکان های گردشگری می باشد که به همت وبسایت رسمی این مجموعه امکان بازدید مجازی از کلیسای وانک فراهم شده است. شما می توانید پیش از سفر به این جاذبه توریستی شهر اصفهان، با بازدید از این صفحه تصویری از آنچه در این بازدید پیش روی شماست، داشته باشید. با این حال به هیچ وجه نباید بازدید از کلیسای وانک اصفهان (یا کلیسای نجات دهنده مقدس) را در منطقه ارامنه نشین جلفای این شهر از دست بدهید.

به جمله ای از تورات فکر کنید که روی تار موی دختری هجده ساله با قلمی از الماس نوشته شده: به جهت دانستن عدل و حکمت و برای درک واژگان فطانت. موزه مردم شناسی ارامنه اصفهان به عنوان بخشی از این موزه، نماینده تاریخ تصویری جالبی از زیست این مردمان دوست داشتنی شهر اصفهان است. این کلیسا، نه فقط مکانی مذهبی برای ارمنی های اصفهان و ایران، که یکی از مهم ترین عناصر هویت اجتماعی آنها در کشور ما و منطقه نیز هست. در طبقه دوم این برج ساعت بزرگی به وزن 300 کیلوگرم نصب شده است و در سه طرف دیگر برج نیز چهار ساعت مدور با قطر 104 سانتی متر قرار دارد. امروزه این فضا به به موزه ‌ای بسیار زیبا و جامع دربردارنده نقاشی های برجسته تاریخی، کتب نفیس خطی و آثار ارزشمند قدیمی بدل شده.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 221
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

تعریف قضیه کار و انرژی جنبشی در فیزیک دهم

در صورتی که به مباحث ارائه شده، علاقه‌مند هستید و قصد یادگیری در زمینه‌های مطرح شده در فیزیک پایه و مکانیک را دارید، آموز‌ش‌های زیر به شما پیشنهاد می‌شود: مجموعه آموزش‌های فیزیک مجموعه آموزش‌های دروس مهندسی مکانیک آموزش فیزیک پایه ۱ آیرودینامیک (Ae ody amics) چیست؟ — از صفر تا صد مرکز جرم (Ce e of Mass) — به زبان ساده پمپ‌ گریز از مرکز (Ce ifugal Pump) — به زبان ساده قوانین حرکت نیوتن — به زبان ساده مومنتوم خطی (Li ea Mome um) در سیالات — از صفر تا صد ^^ فیلم‌ های آموزش قضیه کار و انرژی — آموزش سریع و ساده (+ دانلود فیلم آموزش رایگان) فیلم آموزشی مفهوم قضیه کار و انرژی دانلود ویدیو فیلم آموزشی کار انجام شده با استفاده از نیروی ثابت دانلود ویدیو فیلم آموزشی کار انجام شده با استفاده از نیروی متغیر دانلود ویدیو فیلم آموزشی مثال‌های قضیه کار و انرژی دانلود ویدیو لینک کوتاه کپی شد به اشتراک بگذارید: منبع opp BC Ope Tex booksSIYAVULA بر اساس رای 28 نفر آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر.

View all pos s by اشکان ابوالحسنی Newe کار نیروی ثابت - فیزیک دهم (1) Olde وارون ماتریس - هندسه دوازدهم (3) جست و جو در بانک مقالات بین جو … دسته‌بندی مطالب LMS (۱۰) تولید محتوا (۷) آموزش‌های عمومی ICDL (۴) ادبیات فارسی و نگارش (۴) دسته‌بندی نشده (۱۸) ریاضی ابتدایی (دبستان) (۱) ریاضی دوره اول متوسطه (۳) ریاضی دوره دوم متوسطه (۱۱) زبان انگلیسی (۷) آیلتس (۴) گرامر (۲) زیست شناسی (۱۴) شیمی (۱۴) شیمی دهم (۱۳) شیمی یازدهم (۱) عربی (۱۱) قواعد (۱۱) علوم تجربی (۲۱) علوم نهم (۴) علوم هشتم (۴) علوم هفتم (۹) فنی و حرفه‌ای (۲) فیزیک (۷۲) فیزیک دهم (۱۹) فیزیک دوازدهم (۲۱) فیزیک یازدهم (۲۵) کنکور (۱) مشاوره و مهارت (۳) هندسه (۷) هندسه دوازدهم (۳) (۷).

میدان الکتریکی در داخل رسانا – فیزیک یازدهم (۲) انرژی در حرکت هماهنگ ساده – فیزیک دوازدهم (۳) کار نیروی ثابت – فیزیک دهم (۱) قانون کولن – فیزیک یازدهم (۲) کار و انرژی Sha e: Abou اشکان ابوالحسنی اشکان ابوالحسنی، مدیریت واحد وبلاگ بین جو، کارشناس ارشد فوتونیک (گرایش مخابرات نوری) و دانشجوی دکتری در رشته مهندسی برق مخابرات - گرایش میدان و موج است. فهرست مطالب این نوشته کار و انرژی جنبشیاثبات قضیه کار و انرژیکار و انرژی پتانسیلانرژی پتانسیل گرانشیمعرفی دوره آموزشی کار و انرژی کار و انرژی جنبشی در مقاله (کار نیروی ثابت – فیزیک دهم) دیدیم که اگر نیروی خالصی به یک جسم وارد شود و منجر به جا‌به‌جایی آن شود، کار کل انجام شده روی جسم می‌تواند مثبت و یا منفی باشد (\(W = (F \cos \ he a ) d\)).

 

کار و انرژی

درقرن هفدهم که نیوتن و گوتفرید لایبنیتس فیزیک کلاسیک را فرمول بندی می کردند و مسائل مکانیک را حل می کردند یکی از مسائلی که لایبنیتس علاقه به حل آن داشت رفتار توپ های بیلیارد بعد از برخورد کشسان بود (برخورد کشسان برخوردی است که در آن انرژی جنبشی ثابت باقی می ماند- در مقاله “ تکانه ” در این باره توضیح می دهیم) تعریف تکانه برای او شناخته شده بود لایبنیتس دریافت که تکانه توپ ها قبل و بعد از برخورد تغییری نمی کند او همچنین پی برد که حاصل ضرب جرم در مجذور سرعت هم دراینگونه برخوردها تغییری نمی کندبنابراین کمیت جدیدی تعریف کرد که عبارت بود از«حاصل ضرب جرم در مجذور سرعت» ، او این کمیت را نیروی زنده (Vis Viva)نامگذاری کرد.

توضیح کوتاه ٰآن که اتم از هسته ( که بار مثبت دارد ) و الکترون ها (که بار منفی دارند) و در اطراف هسته می چرخند تشکیل شده است بر اثر دریافت انرژی الکترون هائی که از هسته دور بوده از اتم جدا شده و وارد فضای بین اتم ها می شوند(مانند فلزات که تشکیل شده از یون های مثبت فلزی و دریای الکترون ها که آنها را احاطه کرده اند) دریک مدار الکتریکی بر اثر انرژی دریافت شده (توسط ژنراتور ، باطری و… سایر منابع تولیدجریان برق ) الکترون ها بحرکت در آمده و به عنوان منبع انرژی عمل می کنند ما این انرژی را به صورت “جریان برق “ حس کرده و از آن استفاده می کنیم و در واقع یکی از مهمترین پایه های صنعت و تکنولوژی و تمدن ما می باشد.

تعریف و مفهومی که ارسطو از واژه انرژی ارائه داد بیشتر یک مفهوم فلسفی بود تا آنچه امروزه به عنوان کمیت فیزیکی می شناسیم(مفهومی شبیه خوشبختی و لذت) آنچه ما به عنوان مفهوم انرژی می شناسیم در واقع یک مفهوم انتزاعی و یک اختراع انسانی است در نظر دانشمندان جهان از ذرات بنیادی (کوارک ها ، الکترون ، فوتون و… )ساخته شده است تمام این ذرات با هم برهم کنش کرده و چیزهائی بوجود آورند تا ما با حواسم و وسائلمان آنها را اندازه بگیریم حتی اگر ما هم وجود نداشتیم این برهم کنش ها وجود داشت بنابراین مفاهیمی مانند نیرو ، کار و انرژی و… مستقل از ذرات بنیادی وجود ندارند. در صورتی که جسمی در حال حرکت بوده و هیچ نیروی خارجی بر جسم اثر نکند سرعت جسم تغییری نمی کند بنابراین انرژی جنبشی ثابت باقی می ماند ولی اگر نیرو یا نیروهائی وجود داشته باشند که بر روی جسم کار انجام دهند مقدار انرژی جنبشی دیگر ثابت نبوده و تغییر می کند در فیزیک این مسئله به نام قضیه انرژی جنبشی معروف است و به این صورت بیان می شود : « مقدار تغییر انرژی جنبشی یک جسم در یک مدت برابر است با کار نیرو یا نیروهای وارد شده بر همان جسم در همان مدت » برای اثبات این قضیه در نظر می گیریم که انرژی جنبشی یک جسم از K1 به K2 تغییر یافته باشد پس می توانیم بنویسیم :.

 

آموزش نکات مبحث کار و انرژی-درس فیزیک

d بردار نيرو جابه جايي در يک راستا و همسو اگر θ = 90 ==> w=fd cos 90 ==> w = 0 بردار نيرو جابه جايي با هم زاويه 90 دارند اگر θ=180 ==> w=fd cos180 ==> w = - fd بردار نيرو جابه جايي در يک راستا و مختلف الجهت. 4 – گلوله اي به جرم 3 کيلوگرم از بالاي سطح شيبدار بدون اصطکاکي به ارتفاع 5 متر بدون سرعت اوليه مطابق شکل رها مي شود گلوله پس از پايين آمدن از سطح شيب دار در مسير Bx حرکت کرده و پس از طي 5 متر متوقف مي شود. پاسخ: در نقطه اوج تمام انرژي جنبشي گلوله به انرژي پتانسيل تبديل مي شود و به عبارتي: انرژي جنبشي در لحظه پرتاب = انرژي پتانسيل در نقطه اوج U = K U = k = ½ mv2 = ½ ×0/018 ×(25)2 = 5/62 ژول.

حال فرض کنيد نيروي وارد بر جسم، با بردار جابه جايي زاويه θ مي سازد، در اين حالت کار توسط مؤلفه نيروي F در راستاي جابه جايي انجام مي شود F cosα مؤلفه f در راستاي افقي است. بازده: از انرژي ورودي که به يک ماشين يا دستگاه وارد مي شود مقداري صرف غلبه بر اصطکاک مي شود يا به شکلهاي ديگر تلف مي شود، در نتيجه فقط کسري از انرژي ورودي قابل استفاده است. K = ½ mv2 طبق قضيه کار و انرژي «کار برآيند نيروي وارد بر يک جسم در يک جابه جايي برابر است با تغيير انرژي جنبشي جسم در آن جابه جايي» W = k2 – k1 W = ½ mv22 – ½ mv12. پاسخ: m = 10 kg v0 = 8 m/s v = 8/2 = 4 m/s الف) Wf = E2 – E1 ( Wf = ( k 2 + v2) – ( k1+ v1 Wf = (1/2 mv2 + mgh) – (1/2 mv02 + 0 ) Wf = (1/2 ×10×4 2+ 10×10×2)-(1/2×10×82) = -40 j ب) wf = f.

8 – اتومبيلي به جرم 100 کيلوگرم با سرعت اوليه 20 متر بر ثانيه وارد يک جاده افقي مي شود و با شتاب ثابت پس از مدت يک دقيقه چهل ثانيه سرعتش به 60 متر بر ثانيه مي رسد. 1– بر روي سطح افقي بدون اصطکاکي جسمي را توسط طنابي که با افق زاويه 30 درجه مي سازد، نيروي 60 نيوتون مي کشيم و جسم را به اندازه 100 متر جابه جا مي کنيم. 6- اتومبيلي به جرم 1000 کيلوگرم با سرعت 50 متر بر ثانيه در حال حرکت است، در اثر ترمز سرعت به 10 متر بر ثانيه مي رسد، کار نيروي ترمز را به دست آوريد. هرگاه جسمي به جرم m را تا ارتفاع h از سطح زمين بالا ببريم، کاري که روي جسم انجام مي دهيم به صورت انرژي پتانسيل در جسم ذخيره مي شود.

 

قضیه کار و انرژی فیزیک دهم

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. تو درسنامه قبلی مفهوم کار در فیزیک رو معرفی کردیم و دو روش برای بدست آوردن فرمول کار کل رو یاد گرفتیم، اما نکته ای که باید تو این درسنامه یاد بگیرید این هست که مجموع تمامی کارهای انجام شده در طی یک مسیر ( Wt ) برابر است با تفاضل انرژی جنبشی در ابتدا و انتهای مسیر که فرمول اون به صورت زیر بیان می شود. 1 – نیروی وزن که در این حرکت برابر صفر است زیرا زاویه بین نیرو و راستای حرکت 90 درجه است 2 – نیروی عمودی تکیه گاه زیرا زاویه بین حرکت و راستای حرکت 90 درجه است و طبق فرمول کار مقدار کسینوس 90 درجه برابر صفر شده که در کل عبارت ضرب شده و جواب نهایی صفر می شود.

مثال :  بر روی سطح افقی بدون اصطکاکی جسمی به جرم ۲ کیلوگرم را با طنابی که با افق زاویه ۶۰ درجه می سازد ، توسط نیروی ۸۰ نیوتون می کشیم و جسم را به اندازه ۱۰۰ متر جابجا میکنیم مطلوب است : الف) کار کل انجام شده را محاسبه کنید. 3 – کار نیروی خارجی 4 – کار نیروی اصطکاک که مانع حرکت بوده و زاویه این کار معمولا 180 درجه است و با حرکت جسم مخالفت می کند. فصل سوم فیزیک دهم در مورد مباحث کار، انرژی و توان هست که در این درسنامه به بررسی قضیه کار و انرژی از این فصل می پردازیم. فرمول بالا اینطوری خونده میشه : کار کل برابر است با تفاضل انرژی جنبشی ثانویه منهای انرژی جنبشی اولیه.

برای اینکه نکات بیشتری رو در مورد قضیه کار و انرژی فرا بگیرید درسنامه تصویری زیر را مشاهده کنید. ب ) با استفاده از قضیه کار و انرژی تندی ( سرعت ) جسم در انتهای مسیر چقدر است؟. توجه: This action will also remove this member from your connections and send a report to the site admin.

قضیه کار و انرژی – فیزیک دهم (۱)

به طور مثال اگر شما از یک سکوی پرش ایستاده باشید دارای انرژی پتانسیل گرانشی هستید، وقتی به درون استخر شیرجه می‌زنید، انرژی پتانسیل گرانشی شما (به عبارت بهتر، انرژی پتانسیل سامانه زمین – شخص شما) به تدریج کاهش و به انرژی جنبشی تبدیل می‌شود. مطابق با رابطه فوق اگر \(K_{2} > K_{1}\) باشد، یعنی انرژی جنبشی پایانی بزرگتر از انرژی جنبشی آغاز باشد، کل کار انجام شده مثبت است (\(W_{t} > 0\)) که یعنی سرعت جسم در پایان جا‌به‌جایی مدنظر بیشتر از آغاز حرکت است. در مقاله (کار نیروی ثابت – فیزیک دهم) دیدیم که اگر نیروی خالصی به یک جسم وارد شود و منجر به جا‌به‌جایی آن شود، کار کل انجام شده روی جسم می‌تواند مثبت و یا منفی باشد (\(W = (F \cos \theta ) d\)).

همچنین وقتی به یک گوی باردار آویزان از یک نقطه، جسمی باردار را نزدیک کنیم، بسته به علامت و مقدار بار این دو جسم، انرژی پتانسیل الکتریکی این سامانه (دو جسم باردار) تغییر می‌کند. منظور از کلمه ذخیره‌ای که در فوق به کار بردیم، این است که به طور مثال، اگر شما در بالای یک سکوی پرش استخر قرار بگیرید، بسته به ارتفاع، انرژی پتانسیل گرانشی شما تغییر می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، منظور از انرژی پتانسیل‌، انرژی ذخیره‌ای است و بر خلاف انرژی جنبشی که یه حرکت یک جسم وابسته است، ویژگی‌ یک سامانه (سیستم) است تا ویژگی یک جسم منفرد. با توجه به دو مثال فوق، می‌توان گفت که اگر کار مثبتی روی یک جسم انجام شود، به معنی دادن انرژی به جسم است و اگر کار منفی روی جسم انجام شود، به معنی گرفتن انرژی از آن است.

همان‌طور که از رابطه فوق مشخص است، کل کار (\(W_{t}\)) انجام شده روی یک جسم (دادن انرژی یا گرفتن انرژی) با تغییر انرژی جنبشی آن در دو وضعیت \(K_{2}\) و \(K_{1}\) برابر است. طبق رابطه \(W = (F \cos \theta) d\) که در آن F نیروی وارد بر جسم و d جا‌به‌جایی است، به راحتی می‌توان پی برد که رابطه انرژی پتانسیل گرانشی دقیقاً همان رابطه کار است. در انتها پیشنهاد می‌کنیم تا اگر علاقه‌مند به یادگیری کامل مبحث کار و انرژی هستید، نگاهی بر دوره کار و انرژی از کانال فیزیک پلاس بین جو داشته باشید. در شکل فوق، چتر باز شده در پشت ماشین مسابقه، سبب افزایش نیروی اصطکاک شده که این نیرو در خلاف جهت جابه‌جایی ماشین مسابقه است (\(W = (F \cos 180 ) d\)).

حال به نظر شما اگر کار کل صفر باشد (\(W_{t} = 0\))، چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت؟ در این حالت طبق فرمول قضیه کار و انرژی جنبشی‌، باید \(K_{2} = K_{1}\) باشد.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 266
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

آشنایی با صنایع دستی استان کهگیلویه و بویر احمد

نوع دیگر طناب که جهت مهار گوسفندان بکار می رود از یک رشته اصلی به طول تقریبی دو متر و یک حلقه متصل به انتهای آنان تشکیل شده است به این رشته اصلی که گیس بافت است حلقه هایی متصل است که در موقع لزوم حلقه ها از سر گوسفندان گذرانده می شود و حلقه انتهایی رشته اصلی که قابل تنگ و گشاد شدن است به میخ چوبی محکم می شود. از آنجائیکه طناب در زندگی عشایر کهگیلویه و بویر احمد نقش مهمی دارد و استفاده از آن برای انجام کارهای مختلف روزانه ضروری است، زنان عشایر کهکیلویه و بویر احمد با استفاده از مو یا پشم تابیده شده طنابهایی می بافند که مصارف گوناگون دارد: در برپایی سیاه چادر، مهار گوسفندان، محکم کردن ابزار کشاورزی و ….

سیاه چادر در حالت عادی دارای سوراخ و منفذهای بسیاری است که در تابستان عبور هوا از این منافذ سبب می شود هوای درون آن خنک و مطبوع بماند و نکته جالب تر در مورد سیاه چادر این است که با بارش باران با جذب رطوبت اندکی این منافذ خودبخود بسته شده و از ورود باران به درون آن جلوگیری می شود. در میان خورجین های قدیمی، خورجین هایی با بافت مشابه قالی نیز دیده می شود که بنظر می رسد بیشتر جنبه تزئینی داشته باشند، چرا که بعلت سنگینی وزن قالی بعید می نماید که بتوان در حمل و نقل مورد استفاده واقع شود. نوعی از طناب که برای مهار چهارپایان استفاده می شود گیس بافت است که در انتهای آن یک حلقه جادکمه ای مانند متصل است ودر صورت لزوم پای چهارپایان را درون حلقه جای داده با یک میخ چوبی به زمین محکم می کنند.

پس از شستن پارچه های فرسوده، آنها را به پهنای یک انگشت رشته، رشته کرده و بوسیله پرده می تابانند و از رشته های تابیده شده محصولات راه راه و زیبایی می بافند که به مصرف زیرانداز می رسد. توبره یا به گویش محلی عشایر کهگیلویه و بویر احمد توربه کیف مستطیل شکل زیبایی است که ابعاد آن 60 × 50 سانتیمتر است و دختران ایل به عنوان جهیزیه آن را به خانه شوهر می برند. ابعاد تقریبی آن 70 × 75 یا 70 × 70 سانتی متر است و نقوش رایج این محصول همان نقوشی است که در فرش ها و گلیم ها بکار می روند با این تفاوت که ابعاد پشتی کوچکتر از قالی گلیم است. صنایع دستی عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد همانند دیگر عشایر ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است و چون دامپروری و پرورش دام یکی از محورهای اصلی زندگی آنهاست.

 

صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد؛ ثمره دستانی که عشق جاری می‌کنند+ عکس

این هنرها که دست‌ساخته‌های پدید آمده از مواد طبیعی هستند، در روزگاری نه چندان دور کسب و پیشه مردمان این دیار و بخشی از فرهنگ جامعه ایران را تشکیل می‌دادند، شغل‌های فراموش شده‌ای که این روزها به نام هنر معروف شده و امروز تنها خاطره‌ای از برخی از آنها در اذهان باقی مانده است. سیاه چادر در حالت عادی دارای سوراخ و منفذهای بسیاری است که در تابستان عبور هوا از این منافذ سبب می‌شود هوای درون آن خنک و مطبوع بماند و نکته جالب‌تر در مورد سیاه چادر این است که با بارش باران با جذب رطوبت اندکی این منافذ خودبخود بسته شده و از ورود باران به درون آن جلوگیری می‌شود.

رودوزی‌های سنتی یا نقش‌دوزی معمولا روی پارچه‌های مخصوص برای تزیین بالش‌ها و لباس‌های سنتی و دیگر وسایل خانه استفاده می‌شود، این رودوزی‌ها در گذشته جزء ضروریات یک خانواده عشایری بوده اما متأسفانه امروزه با ورود ماشینی آن و نقوش مدرن در حال منسوخ شدن است. ویژگی منحصر به فرد این محصول این است که وارونه بافته می‌شود و بافنده بدون استفاده از نقشه و به صورت ذهنی نقوش متفاوت زیبایی را می‌بافد که اصلا در رویه طرف خود پیدا نیست اما پس از اتمام کار مشخص می‌شود که این کار مهارت زیادی را می‌طلبد. لباس‌های سنتی کهگیلویه و بویراحمد از معدود لباس‌های سنتی کشور هستند که ورود بیگانگان نتوانسته بر آنها تأثیر بگذارد، به طوری که در بسیاری از روستاها و حتی شهرهای استان از این لباس‌ها استفاده می‌شود.

گلیم، جاجیم، مشته، سیاه چادر، مهلو و میخک تنها گوشه‌ای از هنر دستان زنان و مردان لرزبان استان کهگیلویه و بویراحمد است، هنرهایی که ریشه در اعماق فرهنگ کهن مردم این خطه از سرزمین ایران دارد. تکنیک بافت سیاه چادر از نوع ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین دستبافته‌ها است، اما به سبب استفاده از موی بز به عنوان مواد اولیه، بالاترین کارآیی و کاربرد را به عنوان چادر عشایر دارد. جواهرات در میان مردم استان کهگیلویه و بویراحمد شامل گردنبند مهلو، گردنبند میخک، گردنبند مهره‌ای، عنبردان، قاب قرآن، النگو و دستبند مهره‌ای، گیسوبند و بازوبند بوده است. کاربرد بافت سفره در استان کهگیلویه و بویراحمد مخصوص پخت نان محلی است به این صورت که قبل از شروع کار، سفره را پهن کرده و مقداری آرد و وسایل پخت نان روی آن قرار می‌گرفت.

 

معرفی صنایع دستی و سوغات استان کهگیلویه و بویراحمد

شامل محوری فلزی به طول 30 سانتیمتر بنام « لیر ، lir » و 2 قطعه های شکل فلزی یا چوبی به طول حدود 20 الی 22 سانتی متر بنام « پره » می باشد و در وسط پره ها سوراخی است که لیر از آن عبور می کند و از پره برای ریسیدن پشم و مو استفاده می شود ، برای ریسیدن مو یا پشم گلوله شده را دور دست چپ می چرخانند و یک سر دیگر را به پره می پیچند و با چرخیدن پره به یک جهت به ریسیدن آن آغاز و به درو پره جمع می گردد. نوع دیگر طناب که جهت مهار گوسفندان بکار می رود از یک رشته اصلی به طول تقریبی دو متر و یک حلقه متصل به انتهای آنان تشکیل شده است به این رشته اصلی که گیس بافت است حلقه هایی متصل است که در موقع لزوم حلقه ها از سر گوسفندان گذرانده می شود و حلقه انتهایی رشته اصلی که قابل تنگ و گشاد شدن است به میخ چوبی محکم می شود.

از آنجائیکه طناب در زندگی عشایر کهگیلویه و بویر احمد نقش مهمی دارد و استفاده از آن برای انجام کارهای مختلف روزانه ضروری است، زنان عشایر کهکیلویه و بویر احمد با استفاده از مو یا پشم تابیده شده طنابهایی می بافند که مصارف گوناگون دارد: در برپایی سیاه چادر، مهار گوسفندان، محکم کردن ابزار کشاورزی و. پشم که از گوسفند (میش ) قیچی می شود بعد از شستشو آنها را با چوبی بنام ترکه که از درخت بادام وحشی تهیه و طول 5/1 متر می باشد و با زدن خار و خاشاک آنها را می گیرند و آماده می نمایند و سپس آنها را به صورت گلوله در می آورند. در میان خورجین های قدیمی، خورجین هایی با بافت مشابه قالی نیز دیده می شود که بنظر می رسد بیشتر جنبه تزئینی داشته باشند، چرا که بعلت سنگینی وزن قالی بعید می نماید که بتوان در حمل و نقل مورد استفاده واقع شود.

نوعی از طناب که برای مهار چهارپایان استفاده می شود گیس بافت است که در انتهای آن یک حلقه جادکمه ای مانند متصل است ودر صورت لزوم پای چهارپایان را درون حلقه جای داده با یک میخ چوبی به زمین محکم می کنند. در گذشته این محصول کمتر جهت فروش به بازار عرضه می شد و چون محصولی خود مصرفی بود و در بافت آن قید و بندهای رایج بازار را نداشتند ، نقوش و رنگهای دلخواه و متناسب سلیقه خود را در بافت گبه بکار می بردند. این نقوش برگرفته از پیشینیان و نسل های قبلی است که به بافندگان امروزی انتقال یافته است و با نقوشی از طبیعت پیرامون خود و اشیاء خود و اشیاء مورد علاقه تولید کنندگان ترکیب و مزین شده است.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 227
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

اندیکا خبر

“این بهترین شواهد است که هنوز وجود دارد این اشیا ex عجیب و غریب واقعاً وجود دارد ، و فرصتی شگفت انگیز برای ما فراهم می کند تا قوانین اساسی فیزیک را در محیط شدید نزدیک یک سیاهچاله مطالعه کنیم ، و یاد بگیریم که این سیاهچاله چه نقشی در شکل گیری داشته است و تکامل کهکشان ما “، در صفحه بیوگرافی وب سایت رسمی UCLA آمده است. آکادمی علوم و آکادمی علوم و هنرهای آمریکایی ، جایزه آرونسون از دانشگاه آریزونا ، جایزه ساکلر از دانشگاه تل آویو ، جایزه ماریا گوپرت-مایر انجمن فیزیکی آمریکا ، جایزه نیوتن پیسی پیرس انجمن نجوم آمریکا ، اسلون بورسیه ، یک بورسیه Packard ، و چندین جایزه آموزشی.

در همین حال ، به راینهارد جنزل و آندره گز ، که به طور مشترک نیمه دوم جایزه را برنده شده اند ،” به دلیل کشف یک جرم جمع و جور فوق العاده در آکادمی گفت: مرکز کهکشان ما “. آکادمی علوم سلطنتی سوئد با اعلام این جایزه گفت که نیمی از جایزه نوبل فیزیک 2020 به راجر پنروز و نیمی دیگر به طور مشترک به راینهارد جنزل و آندره گز اعطا شده است. در استناد خود ، آکادمی گفت راجر پنروز جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرد “به دلیل کشف اینکه سیاهچاله ایجاد شده است پیش بینی قوی نظریه عمومی نسبیت. آندره قزه ها برای تحقیق خود از تلسکوپ های Keck برای نشان دادن وجود یک سیاهچاله بزرگ در مرکز کهکشان ما ، با جرم 4 میلیون برابر خورشید ما استفاده کرد.

وی در حال حاضر استاد فیزیک و نجوم در دانشگاه کالیفرنیای لس آنجلس (UCLA) ، ایالات متحده است ، علاوه بر اینکه رئیس گروه مرکز کهکشانی UCLA است. پس از اعلامیه روز سه شنبه ، در مطبوعات صحبت کرد ، آندره گز گفت ، “من امیدوارم که بتوانم سایر زنان جوان را در این زمینه الهام دهم. پیش از جایزه نوبل 2020 ، پروفسور قز افتخارات و جوایزی مانند جایزه Crafoord ، یک بورس MacArthur ، انتخاب شده برای ملی را دریافت کرده است. وی مدرک کارشناسی خود را در رشته فیزیک از دانشگاه MIT در سال 1987 و دکترای خود را از کالتک در سال 1992 دریافت کرد. راجر پنروز ، راینهارد جنزل و آندره گز برای کارهای پیشگام خود جایزه نوبل 2020 فیزیک را دریافت کرده اند.

 

هاوکینگ و خودبسندگی جهان؛ بررسی و نقد

اگر آن­سان که هاوکینگ معتقد است وجود جاذبه و قوانین طبیعت برای پیدایش جهان کافی است، باز این سوال وجود دارد که چرا و چگونه جاذبه و قوانین طبیعت وجود دارند؟ چرا ماده، انرژی و دیگر اشیاء هستند؟ خود جاذبه و قوانین فیزیکی عدمی و خلإ محض نبوده و باید قائم به چیزی باشند، پس آن چیست و آیا طرح و اراده خدایی در پدیدآیی آن و خاصیت شگفت انگیزش وجود ندارد؟ یا آنها واجب الوجود بالذات‌اند و نامعلول؟ به عبارت دیگر خودآفرینی جهان و نظام پذیری آن به شکل کنونی دوگونه قابل تصویر است: یکی خودآفرینی ماده اولیه و قوانین حاکم بر آن و مناسباتی که در روابط پدیده­های جهان شکل می­­گیرد؛ و دیگری خودآفرینی مبتنی بر وجود ماده اولیه و قوانین حاکم بر آن، که زیرساخت مناسبات پسین حاکم بر متغیرهای طبیعی است.

هاوکینگ دانش تجربی را کافی برای تبیین جهان و «تئوری میم» را رافع نیاز به تبیین الاهی جهان انگاشته است، در حالیکه: (1) معرفت علمی، تنها یکی از انواع معرفت است که پدیده‌های خاص و قوانین فروپایه طبیعی را بر حسب قوانین فراپایه تبیین می‌کند، ولی به اقتضای ماهیتش قادر به تبیین قوانین فراپایه نیست، (2) به اعتراف بسیاری از دانشمندان، تئوری جامع هنوز از پایه شکل نگرفته‌ و مدعای هاوکینگ از وثاقت علمی لازم برخوردار نیست. زمان و زمانیات و مکان و مکانیات، اعمّ از آنکه متناهی باشند یا غیر متناهی، یعنی اعمّ از آنکه رشته زمان محدود باشد یا از ازل تا ابد کشیده شده باشد، و ابعاد مکانی و فضایی جهان نیز اعمّ از اینکه به جایی منتهی شود یا نشود و بالاخره دامنه موجودات، اعمّ از آنکه در زمان و مکان نامتناهی باشد یا متناهی، متأخّر از ذات و هستی اوست و فیضی از فیض‌های او به شمار می‏رود» (مطهری، 1384، 1: 484).

او برای روشن ساختن تفاوت نقش علم و فلسفه و الاهیات مثال کتری و آب جوش را می­آورد و می­گوید با استفاده از قوانین فیزیک به دقت قابل توضیح است که چطور گرما از اجاق به کتری و سپس به آب منتقل می‌شود و آن را به نقطه جوش می‌رساند؛ اما اینکه بالاخره چرا این آب می‌جوشد، را نمی‌توان فقط با فیزیک توضیح داد؛ زیرا شاید خانم خانه هوس چای کرده باشد؟!» (ر. این مساله نشان می­دهد که وجود حالت فیزیکی ایده‌آل بین خورشید و کره زمین و پیدایش انسان روی کره زمین، یک پدیده‌ی از پیش‌طراحی شده و دقیق برای موجودیت و رفاه انسان نیست (هاوکینگ و ملودینوف، 1390، 183- 184)، بلکه زمین از میان میلیاردها سیاره دیگر کاملا اتفاقی در شرایطی قرار گرفته که تحت آن شرایط، موجودی به نام انسان می­تواند رشد کند.

 

ریاضیات آسان

وی همواره ریاضیات را دنبال می کرد؛ اما جالب این است که او در دوران تحصیلات مقدماتی، دانش‌آموزی خیره و سرکش بوده است و همواره به جهت برخورداری از سطح معلومات علمی بالاتر نسبت به همکلاسی‌های خود سعی داشت که کتاب‌های درسی را زیر سوال برده و نواقص آنها را به معلمان خود گوشزد کند. ‌یکی از استادان حل تمرین او در آن زمان درباره توانایی خارق العاده ذهنی و تسلط او به مسائل مختلف علمی می گوید که کافی بود که در اخبار روزمره مثلاً در روزنامه نیویورک تایمز بخواند که فیزیک دانی، فلان کشف نظری را انجام داده است. استیون هاوکینگ با بیماری از کار افتادگی سلول های عصبی حرکتی دست به گریبان بود آنگاه او با همین سرنخ کوچک این محاسبات و کشفیات را دوباره انجام می داد، بدون این که از جایی کمکی بگیرد.

استیون هاوکینگ در دهه ۱۹۷۰ با همکاری فیزیکدان برجسته، راجر پنروز، نشان داد که سیاهچاله ها واقعیتی در کیهان هستند که بر اساس نظریه گرانش انیشتین (نسبیت عام)، توجیه می شوند. او به ریاضی بسیار علاقه داشت اما پدرش اصرار داشت که استیون هاوکینگ پزشکی بخواند اما او ریاضیات را ترجیح داد و پس از مدت کوتاهی به فیزیک تغییر رشته داد. نظریه جدید استیون هاوکینگ همچنین پیش بینی می کرد که سیاهچاله ها از خود تابش می کنند که این تابش در حال حاضر به نام او ثبت شده “تابش هاوکینگ”. کمبریج جایی است که هاوکینگ اکثر کارهای تحقیقاتی خود بر روی پروژه های ساختار شکنانه ای همچون سیاه چاله ها را در آنجا انجام داده است.

استیون هاوکینگ تحصیلات ابتدایی خود را تا ۱۰ سالگی در مدرسه دخترانه سنت آلبان که یکی از بهترین محیط های آموزشی بود خواند. به همین دلیل مادر او برای اینکه نوزاد را خطری تهدید نکند برای زایمان به آکسفورد رفت و استفان در آنجا به دنیا آمد. استیون هاوکینگ در نخستین روزهای زمستان سال ۱۹۴۲ در خانواده ای که پدر زیست شناس و مادر خانه دار بود به دنیا آمد. در آن زمان بود که علائم بیماری ALS (از کارافتادگی سلول های عصبی حرکتی) در استیون هاوکینگ به وجود آمد. خانواده دکتر هاوکینگ اعلام کرده اند که وی در خانه اش در نزدیکی دانشگاه کمبریج مرگ آرامی داشته است. هاوکینگ دانش آموزی بد خط بوده و در عین حال اغلب اوقات با معلمان و سایر اطرافیان جر و بحث می‌کرد.

 

دکتر مهدی گلشنی

دانشمندانی چون جیمز ترفیل و ریچارد داوکینز کتاب ها را ستودند و نقد های مثبتی به آنها نوشتند و کسانی چون راجر پنروز، ریاضیدان مشهور و همکار سابق هاوکینگ و پل دیویس، فیزیکدان کوانتومی نقد های منفی به این دو کتاب نوشتند. در واقع گفت وگوی ما به بهانه انتشار کتاب « گیتی از هیچ » انجام گرفت اما نقد های آقای دکتر دامنه گسترده تری پیدا کرد و به بحث هایی درباره کیهان شناسی و فلسفه علم انجامید. کراوس در کتابش درباره پیدایش جهان از خلابحث می کند و هاوکینگ پیرامون نظریه ای بحث می کند که بتوان با آن آغاز و انجام جهان را توضیح داد. اندکی پیش از این هم کتاب « طرح بزرگ » نوشته پروفسور استفن هاوکینگ با چهار ترجمه مختلف به فارسی منتشر شد.

متنی که پیش رو دارید مصاحبه با آقای دکتر مهدی گلشنی، فیزیکدان و مدیر گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف است. اخیرا کتاب « گیتی از هیچ » نوشته دکتر لارنس کراوس توسط نشر مازیار به فارسی ترجمه و منتشر شده است. گفت وگو با دکتر مهدی گلشنی، استاد فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی. عده ای این کتاب ها را بسیار ستودند و عده ای دیگر آنها را بی پایه و اساس دانستند. آیت الله محقق داماد برای مناظره با پروفسور هاوکینگ اعلام آمادگی کرد. در کشور ما کتاب هاوکینگ بسیار مطرح شد و جنجال های زیادی به وجود آورد. آیت الله سبحانی از مراجع عظام تقلید نقدی بر کتاب طرح بزرگ نوشت.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 219
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

همه چیز درباره رشته نقاشی : بازار کار، درآمد، آینده شغلی، دانشگاه های برتر

از بهترین دانشگاه های رشته هنر در ایران عباترت اند از: دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه هنر تبریز، دانشگاه هنر شیراز، دانشگاه هنر سوره، دانشگاه صدا و سیما، دانشگاه هنر سمنان، دانشگاه هنر دانشگاه الزهرا، دانشگاه تهران مرکز، دانشگاه علوم تحقیقات. افرادی که در این حرفه در مکان های دولتی مانند شهرداری ها، صدا و سیما، مطبوعات و نشریات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و …، مشغول به کار می شوند، معمولا تایم کار تمام وقت دارند و به طور میانگین ماهانه 4 میلیون تومان حقوق دریافت می کنند. مبانی‌ هنرهای‌ تجسمی‌، کارگاه‌ عکاسی‌ پایه، کارگاه‌ طراحی‌ پایه‌(سطح‌ یک‌)، هندسه‌ مناظر و مرایا، کارگاه‌ حجم‌سازی‌، کارگاه‌ چاپ‌های‌ دستی‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ و نقد آثار هنرهای‌ تجسمی‌، آشنایی‌ با هنر در تاریخ‌، هنر و تمدن‌ اسلامی‌.

از بهترین دانشگاه های هنر و طراحی در جهان می توان به کالج سلطنتی هنر، دانشگاه هنر لندن، دانشگاه طراحی پارسونز، مدریه طراحی رود آیلند، موسسه فناوری ماساچوست ( راهنمای کامل اپلای در مؤسسه فناوری ماساچوست ) اشاره کرد. در نهایت اگر شما به این رشته علاقه مند هستید، باید بدانید که به تنهایی این حرفه، مخارج زندگی شما را تامین نمی کند، اما با افزایش مهارت های خود و بیشتر کردن تلاش خود، می توانید به حداقل درآمد، متوسطی برسید. به عنوان مثال طبق دفترچه دکترا سال 1400، فارغ التحصیلان تمام رشته های هنر می توانند در زیر مجموعه های پژوهش هنر مانند پژوهش هنر، هنرهای اسلامی، تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، هنرهای تجسمی شرکت کنند.

مجموعه هنرهای تصویری و طراحی دارای 7 رشته ارتباط تصویری، تصویرسازی، تصویر متحرک (انیمیشن)، نقاشی، باستان شناسی، مرمت اشیا فرهنگی و تاریخی و باستان شناسی، عکاسی، هنرهای رایانه ای است. هندسه نقوش در صنایع دستی ایران، روش، آزمون هنر در مدارس، آشنایی با هنر سنتی ایران، هنر در دنیای کودکان، انسان، طبیعت؛ طراحی، حکمت هنر اسلامی، آشنایی با رشته های هنری معاصر. کارگاه‌ طراحی‌ (سطح‌ دو)، کارگاه‌ نقاشی‌ (سطح‌ یک‌)، کارگاه‌ نقاشی‌ دیواری‌ (سطح‌ یک‌)، نقاشی‌ دیواری‌، تاریخ‌ عمومی‌ نقاشی‌، تجزیه‌ و تحلیل‌ و نقد آثار نقاشی‌. دامنه حقوق و دستمزد بسته به بسیاری از عوامل مهم ، از جمله تحصیلات ، گواهینامه ها ، مهارت های اضافی ، تعداد سالهایی که در حرفه خود صرف کرده اید ، می تواند بسیار متفاوت باشد.

 

همه چیز در مورد رشته نقاشی

و در آخر به این نکته اشاره میکنم که بازار کار در رشته نقاشی بنابر شرایط متغییر است و فارغ التحصیل رشته نقاشی میتواند از طریق تدریس و آموزش در آموزشگاه، دانشگاه و مدارس به تحصیل درآمد بپردازد و یا اینکه از طریق فروش آثارش درآمد کسب نماید؛ هنر همواره از ملزومات زندگی بشر بوده است که در حال حاضر بطور تلفیقی در تمام رشته های دیگر کاربرد دارد و این امر بستگی به توان و استعداد هنرمند و نقاش دارد که چطور بتواند از این استعداد و خلاقیت خود در جهت کسب درآمد استفاده کند. اگر هنرجو در مقطع هنرستان رشته نقاشی را انتخاب و تحصیل کند مسیر را برای خود هموارتر و آشناتر نموده است زیرا به نسبت دیگران زمان بیشتری برای آشنایی با نقاشی خواهد داشت؛ اما اگر شخص در سطح هنرستان نیز نقاشی را انتخاب نکرده باشد باز هم مشکلی نیست و می‌تواند در کنکور هنر شرکت کند و در رشته نقاشی ادامه تحصیل  بدهد.

اگر این تسلط را طی سالها کسب کرده اید، اگر رتبه کنکور شما هم خوب باشد به احتمال قوی در دانشگاه های سراسری پذیرفته می شوید؛ اما اگر تجربه و مهارت کافی را ندارید، حتما از بعد از کنکور بی وقفه برای یادگرفتن طراحی و نقاشی تلاش کنید، آموزشگاه یا معلمی با تجربه را انتخاب کنید و مشغول به طراحی شوید. در واقع در دنیای هنر تعداد معدودی از هنرمندان به موفقیت دست می‌یابند که تمرین و ممارست و شرایط اقتصادی و اجتماعی از مهمترین ارکان آن می‌باشد اما موفقیت و محبوبیت در دنیای هنر به مراتب پررنگتر از موفقیت در دیگر رشته‌ها است ودر صورت شهرت از لحاظ اقتصادی هم از دیگر رشته‌ها غنی تر است.

شاید در آغاز تاریخ نقاشی، این آثار روایت گونه هدفی برای خلق هنر نبوده است و بنابر نظر محققین تنها برای تسخیر شکار و دستیابی به آنها بوده است و جنبه سحر و شمن داشته است اما با گذشت زمان، نقاشی مسیر طولانی را با تغییراتی شگرف تا عصر حاضر طی نموده است تا به شکل امروزی برای انسان قابل درک باشد. هنر مصر و بین النهرین، هنر کلاسیک و آرمانگرای یونان، عصر رمانتیسیسم، هنر واقع گرا و پدیدار شدن انواع سنت‌شکنیها و پیدایش سبکهای مختلف نقاشی در غرب، همه نشان از هنری غنی دارد که در ایران هم با پیشینه‌ای دیرین و آثاری بدیع از مکاتبی چون هرات، عباسی، قاجاری، کمال‌الملک، سقاخانه و.

 

رشته نقاشی در هنرستان می ماند

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در دیدار با جمعی از مدیران هنرستانی، با اشاره به مصوبات اخیر شورای عالی اظهار کرد: رشته نقاشی حذف نشده و در . 16‏/04‏/2016 - مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه هیچ رشته ای را حذف نمی شود، افزود: جای نگرانی برای حذف رشته نقاشی وجود ندارد. 30‏/01‏/2016 - رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی: سازمان پژوهش تنها مرجع صدور مجوز محتوای آموزشی مدارس است. مدیران هنرستانی، با اشاره به مصوبات اخیر شورای عالی اظهار کرد: رشته نقاشی حذف نشده و در این . از نخستین سالی که مقام معظم رهبری مباحث اقتصادی را مطرح نمودند، سازمان پژوهش با.

گفتگوی هفته نامه «نگاه» با معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:. رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی گفت: مبحث «آشنایی با نحوه تشکیل خانواده و. هنرستانی، با اشاره به مصوبات اخیر شورای عالی اظهار کرد: رشته نقاشی حذف نشده . معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درجمع اعضای هیات علمی. گالری سال 95 / گالری; رشته نقاشی حذف نشده است / خبر; زمان آموزش شاخه نظری 35 . کارگاه نقاشی "رنگ پاییز" با هدف گسترش و ترویج نقاشی در رشته و شیوه . سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به انتقاد رئیس سندیکای. سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی | پایگاه شخصی دکتر محی.

 

رشته نقاشی فنی حرفه ای

در کشور ما نیز یه نقاش‌ میتونه علاوه‌ بر نقاشی،‌ به‌ راه اندازی کارگاه های نقاشی خصوصی و یا تدریس‌ این‌ هنر در مراکز آموزش‌ عالی‌ یا آموزشگاه ‌های‌ آزاد و به‌ فعالیت‌ در مطبوعات‌ و نشریات‌ و صدا و سیما، نقاشی پوسترهای سینمایی، اجرای کارهای تبلیغاتی، نقاشی بر روی پارچه و سفال، کار در کارگاه صنایع دستی، فعالیت در زمینه چاپ بر روی اجسام مختلف، فعالیت هنری و ارائه آثار نقاشی در نمایشگاه ها، فعالیت در زمینه نقاشی دیواری (رنگ روغن، نقش برجسته و…)، طراحی صحنه های پس زمینه نمایش عروسکی و نمایش صحنه های پس زمینه تئاتر و فعالیت های هنری در زمینه ی آب رنگ، آب مرکب، پاستل، گواش، رنگ روغن و غیره، در فرهنگسراها، سازمان‌ میراث‌ فرهنگی‌، وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌، نهادهای انقلابی، شهرداری‌ها (به‌ عنوان‌ طراح‌ و مجری‌ نقاشی‌های‌ دیواری‌) و تصویر سازی برای کتب و مجلات بپردازه.

اگه توانایی و علاقه به رشته نقاشی داشته باشن و در هدایت تحصیلی هم شرایط و امتیاز مربوط به شاخه فنی حرفه ای رو بدست بیارن اونوقت میتونن برای ورود به سال دهم به شاخه فنی و حرفه ای و رشته های زمینه هنر وارد بشن و از بین این رشته ها رشته نقاشی رو انتخاب کنن و البته باید حواسشون باشه که به هنرستانی برن که این رشته تحصیلی رو داشته باشه. خیلی از ما این داستان رو شنیدیم و فکر میکنیم که این اوج قدرت یه نقاش در خلق هنرشه اما به نظرتون واقعا هنر یه نقاش اینه که اونقدر بتونه ماهرانه طبعیت رو کپی کنه که حتی خود طبعیت رو هم به اشتباه بندازه؟ اگه واقعا هنر نقاشی اینه پس چطور تصویرهای دیوارهای غارها یا آثار هنرمندان مدرن رو میشه هنر نقاشی نامید؟.

پاراسیو نیز برای نشان دادن نقاشیش از رقیب خودش زئوس خواست که پرده نقاشی رو کنار بزنه و نقاشی رو ببینه اما وقتی زئوس برای کنار زدن پرده نقاشی جلوتر رفت فهمید که اصلا پرده‌ای وجود نداره و اون پرده نقاشی بوده که خود “پاراسیو” کشیده و به این طریق پاراسیو به عنوان بهترین نقاش یونان شناخته شد. هنر نقاشی به نمایش گذاشتن احساسات درون هنرمند هست و هنرمند نقاشی آنچه رو که میخواد توسط اشکال و  رنگها روی سطوح کوچک و بزرگ با ابزار و روش های مختلف، نقاشی میکنه و به وسیله اون میتونه دیگران رو با فرهنگش آشنا کنه و با اونها ارتباط برقرار ‌کنه و پیامش رو به دیگران برسونه.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 229
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

دانلود فایل مقاله در مورد سیستم و ساختار فایل

عوامل مهمتر موثر در کارایی سیستم فایل عبارتند از : سلسله مراتب حافظه‌ها پارامترهای ظرفیتی و زمان رسانه(بویژه دیسک ) اندازه بلاک و تکنیک بلاک بندی لوکالیتی رکوردهای فایل چگونگی بافرینگ و اندازه و تعداد بافرها تکنیکها و طرح های بکار رفته در ایجاد و مدیریت فایلها در خود سیستم فایل تکنیکهای کاهش زمان استوانه‌جویی و زمان درنگ دورانی تکنیکهای تسریع پردازش فایل سیستم فایل کاراتر (مثلا LFS) ) ساختار فایل کاراتر بافر و بافرینگ بافر ناحیه است واسط در عملیات ورودی و خروجی و در این ناحیه اقلا یک رکورد ( در حالت فایل بلاک بندی نشده ) و یا اقلا یک بلاک در حالت فایل بلاک بندی شده جای داده می‌شود و اساسا برای ایجاد هماهنگی بین عملیات پردازنده ورودی/ خروجی و واحد پردازش مرکزی در شرایطی تسریع این عملیات به کار می‌رود.

به عنوان مثال , لایه رویه‌های کتابخانه‌ای , داده‌های ذخیره شده در فایلهای روی دیسک را در اختیار برنامه کاربردی قرار می‌دهد در عین حال که می‌تواند این فایلها را کاملاً از دید برنامه کاربردی (کاربردار )نهان بدارد به گونه‌ای که برنامه کاربردی درگیر جنبه‌های ذخیره سازی داده نشود (دید کاملا منطقی ) لایه رویه کتابخانه‌ای برای اجرای درخواست کاربر پایان , خون رویه‌هایی را در سیستم فایل فرا می‌خواند(مثلا رویه‌های و;). 4اگر فایل به طور پیوسته روی واحدهای تخصیص (سکتور , شیار خوشه یا استوانه ) ذخیره شود, سیاست فایل , برای مکان یابی یک رکورد , کافیست آدرس آغازین فایل , طول رکورد منطقی و طول رکورد فیزیکی را بداند (البته با داشتن آدرس نسبی رکورد نسبت به آغاز فایل) 5اگر فایل به طور پیوست روی واحدهای تخصیص ذخیره نشود, یافتن مکان یک رکورد دلخواه, تنها با داشتن آدرس آغاز فایل امکان پذیری نیست و نیاز به ساختار داده‌ای خاصی است.

فضای حافظه خارجی هم مثل حافظه اصلی , در اساس به دو روش تخصیص داده می‌شود: تخصص پیوسته تخصیص ناپیوسته با توجه به این دو نوع کلی تخصیص فضا, می‌توان گفت که فایل هم بطور کلی به یکی از دو صورت زیر ذخیره می‌شود: نشست پیوسته نشست ناپیوسته در زیر این دو نوع نشست رابررسی می‌کنیم: نشست پیوسته در این طرح نشست ,فایل در بلاکهای فیزیکی همجوار (پیوسته) روی دیسک ذخیره می‌شود. اگر توزیع درج رکوردها در بلاکها یکنواخت نباشد , جای جای در فایل , بلاکها سبکبار می‌شوند و حافظه هرز در انتهای بعضی بلاکها باقی می‌ماند مکانیسم انتزاعی ذخیره سازی اطلاعات فایل یک مکانیسم انتزاعی است که به کاربر امکان می‌دهد تا اطلاعات خود را ذخیره کند و در صورت نیاز, آنها را بازیابی و پردازش کند و احیاناً اطلاعات جدیدی تولید نماید.

 

تحقیق با موضوع سیستم و ساختار فایل

نوار مغناطیسی 20 معرفی نوار 21 نحوه ذخیره سازی داده روی نوار 22 چگالی نوار 24 گپ 24 پارامترهای نوار 25 نوار کاست 26 نوار کارتریج 27 دیسک نوری - مغناطیسی 28 مقدمه 28مزیتهای دیسکهای نوری 30 ذخیره و خواندن اطلاعات ذخیره شده 31ثبت کردن 33 مواد ثبت کننده 33مزیتهای استفاده از نور بازتابی بجای نور عبوری 35 دیسکهای نوری قابل پاک شدن 36ضبط بر روی نوار مغناطیسی 38 دید کلی 38ذخیره سیگنال الکتریکی روی نوار مغناطیسی 39 خطی کردن نوار مغناطیسی 40بازیابی سیگنال ضبط شده 40اثر تلفات شکاف هد در هنگام پخش 41 ذخیره و بازیابی اطلاعات 41تعریف حافظه : 43حافظه های برون ماشینی از نظر تکنولوژی ساخت 43انواع حافظه های برون ماشینی در هر یک ازچهار تکنولوژی عبارتند از : 44.

اما عوامل دیگری هم وجود دارند، هر چند نهایتاً زمان دستیابی به داده و دفعات دستیابی لازم برای بدست آوردن داده مرود نظر و انجام عملیات روی داده ، تعیین کننده کارایی سیستم است. ولی عملاً استفاده از سلسله مراتب حافظه‌ها اجتناب ناپذیر است زمان دستیابی به حافظه اصلی حدود 100000 بار سریعتر از زمان دستیابی به دیسک است. اگر تمام اطلاعات در حافظه اصلی ذخیره شود، دستیابی به داده‌ها طبعاً خیلی سریع می‌شود. بنابراین از عوامل بسیار موثر در بهبود کارایی سیستم فایل ، زمان دستیابی به داده‌ها است. فایل ساختمند ، یک ساختار داده‌ای ( ساده یا پیچیده ) ذخیره شده در حافظه خارجی است.

تکنیکها و طرح های بکار رفته در ایجاد و مدیریت فایلها در خود سیستم فایل.

فایل word مقاله بهبود کارایی سیستم های تصدیق هویت گوینده ی مستقل از متن با استفاده از سیستم تشخیص ایمنی مصنوعی

محل انتشار: یازدهمین کنفرانس سراسری سیستم های هوشمند تعداد صفحات:9 نویسنده(ها): زینب السادات تهجدی – دانشجوی دکتری, گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات, دانشگاه صنعتی شاهرود سید علی سلیمانی – عضو هیئت علمی, گروه مهندسی برق و رباتیک,دانشگاه صنعتی شاهرود حسین مروی – عضو هیئت علمی, گروه مهندسی برق و رباتیک,دانشگاه صنعتی شاهرود. نتایج حاصل از عملکرد AIRS با کارایی روش هایی تمایزی دیگری مثل شبکه ی عصبی MLP, و LVQروشSVM مقایسه شده است که نتایج نشان می دهد عملکردAIRS نسبت به سایر روش ها بهتر است ضمن این که مدل ساخته شده به روشAIRS در شرایط نویزی مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد و افت دقت کمتر به سایر روش ها دارد.

سیستم پیشنهادی کارایی روی دادگان بدون نویز و به طور میانگین 7704% روی داده هایی با انواع نویز و با SNRهای مختلف از حود نشان داده است که دقت خوبی برای سیستم تصدیق هویت گوینه به شمار می رود. چکیده: سیستم تصدیق هویت گوینده, گوینده ی مدعی راب ا هویت مرجع تطبیق داده و با توجه به میزان مطابقت, وی را قبول یا رد می کن. در این مقاله ایده ی استفاده از سیستم تشخیص ایمنی مصنوعی(AIRS) به عنوان روشی برای مدل سازی گویندگان پیشنهاد شده است. برای ساخت مدل از بخشی از دادگان Timitو MFCCویژگی و مشتقات مرتبه ی اول آن استفاده شده است.

پاورپوینت ساختار فایل ها (ذخیره و بازیابی اطلاعات) از کتاب ...

دانلود پاورپوینت با موضوع ساختار فایل ها (ذخیره و بازیابی اطلاعات) از کتاب سیستم و ساختار فایل زولیک،. سطح برگ ها، یک شاخص کامل و مرتب شده از داده های مر بوط به درخت را ایجاد می کند. روش 3: شروع هر رکورد با یک نشانگر طول که تعداد بایت های رکورد را نشان می دهد. برای مرتب سازی درون حافظه ای از مرتب سازی هرمی در یک رانش استفاده می کنیم. اگر تعداد رانش های اولیه بزرگ باشد از ادغام چند مرحله ای استفاده می کنیم. روش 5: قرار دادن فاصل در انتهای هر رکورد برای جدا کردن آن از رکورد بعدی. به هنگام کردن شاخص برای انعکاس تغییرات به عمل آمده در فایل داده ها. ساختار درونی بلوک های مجموعه ترتیبی: یک درخت B از مرتبه متغییر.

مرتب سازی رکوردها با استفاده از یک روال مرتب سازی استاندارد. روش 4: استفاده از فایل دیگری برای نگهداری آدرس شروع هر رکورد. فصل دهم: دستیابی به فایل های ترتیبی شاخص دار و درخت های B+.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

علم, اخلاق و دین از نظر ورنر هایزنبرگ با نظر به وضعیت فیزیک جدید

با یک نگاه کلی به عقاید حکما و دانشمندان بزرگ تاریخ علم و فلسفه و حکمت مثل ملاصدرا، ابن‌سینا، هگل، دکارت، ‌وایتهد، وایتس اکر و هایس کونگ که در قلة علم و دانش نشسته‌اند،‌ به این نتیجه می‌رسیم که آنها با نظر به تجربیات و آگاهی‌‌شان،‌ علم و دین را در یک وحدت عالی می‌بینند و هرگز تضادی میان آنها مشاهده نمی‌کنند و هر دوی آنها برای پیشرفت علم و دانش و فهم فلسفه زندگی مهم هستند و بشریت را هدایت می‌کنند همان‌طور که دو بال یک پرنده او را به پرواز در می‌آورد و هدایت می‌کند یا به‌قول اینشتین: «مذهب بدون علم کور است و علم بدون مذهب لنگ»(Schlipp, ۱۹۷۹, ۱۸۶). وقتی ما دربارة تاریخ علوم جدید، یعنی کشفیات نیوتن (Newton)، کپرنیک (Kopernikos)، گالیله (Galileo) و کپلر (Kepler) صحبت می‌کنیم، می‌بینیم که اکثراً گفته می‌شود که در آن زمان در کنار حقیقت وحی مذهبی که در کتاب مقدس و پدران کلیسا (Kirschen Väter) مستقر است و تمام قرون وسطا این حقیقت حاکم بود، حقیقت‌ دیگری نیز وجود داشت که توسط حواس پنجگانه انسان می‌توانست امتحان شود تا به درستی آن پی‌برده شود و هیچ شکلی در آن نباشد.

فقط اگر دربارة لغات «حرکت» و «سکون» تأمل شود،‌ وقتی‌که انسان فهمید که حرکت یعنی بیانی از رابطه بین دو جسم، آن ‌وقت می‌توان رابطه را برعکس کرد و گفت خورشید مرکز ساکن منظومه شمسی (Planeten System) است و به این ترتیب تصور واحد بسیار ساده‌تری از منظومه شمسی به دست می‌آید که نظریة جاذبه بین آنها بعداً توسط نیوتن توضیح داده شد. چون هدف مقاله ما بررسی افکار و اندیشه‌های ورنر هایزنبرگ فیزیک‌دان بزرگ قرن بیستم می‌باشد که تحقیقات جالبی دربارة علم و اخلاق و مذهب کرده است، پس بد نیست در اینجا خلاصه‌ای از افکار و اندیشه‌های ماکس پلانک و آلبرت اینشتین را که قهرمانان علم فیزیک جدید هستند، نقل کنیم تا بهتر بتوانیم نحوه درک او را از دین بفهمیم.

تاریخ به ما یاد داده است که چنین اجتماعاتی در توسعه خود، نه تنها یک تشکل ظاهری پیدا کرده‌اند، بلکه صاحب یک تشکل فکری نیز شده‌اند و در شکل‌های فکری‌ای که ما می‌شناسیم، ارتباط بین یک رابطه به معنای کل که ماورای چیزهای قابل رویت و قابل تجربه به طور مستقیم است، همیشه مهم‌ترین نقش را بازی کرده است. ارسطو به عنوان یک فیلسوف تجربه‌گرا به پیروان پیتاغوراس که افلاطون نیز یکی از آنها است، خرده گرفت که آنها با توجه به حقایق در جستجوی توضیح و نظریه نبودند، بلکه با توجه به نظریه‌های معین و عقاید عزیز خودشان با زور با حقایق برخورد می‌کردند و خود را در نظم‌دهندگی جهان سهیم می‌دانستند.

همان‌طور که ما، در دوران طفولیت زبان مادری را یاد می‌گیریم و تفهیم کردن در آن را به‌عنوان مهم‌ترین قسمت «اعتماد و توکل» به انسان می‌دانیم، همین‌طور هم توسط تصویرها (Bilder)‌ و تمثیل‌های (Gleichnis) مذهبی که یک نوع زبان شعری را نشان می‌دهند،‌ اعتماد به جهان و معنی وجود ما به وجود می‌آید.

کرونا در مناقشات علم و دین

امریکایی که در روی زمین هماوردی نداشت و با راه‌اندازی جنگ ستارگان قدرت ماوراء الطبیعه را به هماوردی می‎طلبید، هم‌اینک از ترس موجودی میکروسکوپی ماشین‎های جنگی‎اش را از سراسر جهان جمع‌آوری می‏کند و ارابه‌های مرگش را به دلیجان‌های بیمارستانی تبدیل کرده است؛ بنابراین پدیده کرونا علم را در این‌جا با چالش جدی مواجه نموده است ولی دین به این سرگیجه علمی خرده نمی‎گیرد و از روی‌کرد عمومی جهان به معنویت، بر خود غره نمی‎شود؛ چون ماهیت دین، بینش‌بخشی و ماهیت علم، دانش‌بخشی است. پس از این رویکرد، وجه اشتراک همه مکاتب فکری و ادیان براین قرار گرفت که شرور وجود دارند اما این سئوال مطرح شد که بین باورهای دینی که خداوند را موجودی قادر مطلق و دارای علم بی‌پایان می‎داند و دارای صفت خیرخواهی و عدالت محض است با پدیده شر که تهدید کننده جهانیان است منافات وجود دارد، این مسئله را باید چگونه تبیین کنند؟ این تعریف نیازمند برقراری رابطه منطقی بین «خیر اعتقادی» و «شر جعلی» می‎باشد و از دیرباز متفکرین بشری موضع خود را در مقابل این معضل مشخص کرده‎اند.

ابن سینا شر را امری نسبی دانسته و معتقد است امکان دارد وجود چیزی خود به‎خود و بدون در نظر گرفتن پیوندش با دیگران خیر باشد ولی همان امر نسبت به بعضی موجودات شر به‎ شمار آید مانند آتش که سوزاندن آن خودبه‎خود برای آتش کمال محسوب می‎شود ولی از این جهت که خانه فقیری را می‎سوزاند شر به ‎شمارمی‎آید بنابراین شر امری اضافی است نه ذاتی و در قضای الهی شرور بالعرض راه می‎یابند نه شرور بالذات. حالت سوم؛ طبق حکمت باید آفریده شود چون ترک خیر کثیر به خاطر شر قلیل خود شر کثیر است و نیز بر خداوند واجب است خیر کثیر و شر قلیل ایجاد کند زیرا ترک این قسم موجب کثرت شر کثیر خواهد شد مانند حرارت و آتش؛ اما همین حرکات گاهی موجب بلا و مصیبت می‎شود، آیا می‌توان گفت به خاطر وجود این مصیبت اندک باید از آن خیر کثیر دست کشید؟ و حالت چهارم با حکمت الهی ناسازگار است.

 

کارکرد دین در انسان و جامعه

ما در این‌ مقام‌ درصدد تحلیل‌ و ارزیابی‌ مد‌عیات‌ مکاتب‌ پیشین‌ و مبانی‌ آن‌ نیستیم‌ و این‌ جا فقط‌ به‌ این‌ نکته‌ بسنده‌ می‌کنیم‌ که‌ اد‌عاهای‌ پیشگفته‌ به‌ طور کلی‌ درست‌ است‌ به‌ این‌ معنا که‌ در تحلیل‌ ملاک‌ فعل‌ اخلاقی‌ باید به‌ منافع‌ خود قائل، دیگران‌ و هم‌چنین‌ مصلحت‌ فعل‌ توجه‌ شود، و با نگاه‌ نخستین‌ و ظاهری، عدم‌ ارتباط‌ مکاتب‌ پیشین‌ با دین‌ روشن‌ می‌شود و آن‌ها هیچ‌ نیازی‌ در توجیه‌ اعمال‌ اخلاقی‌ خود به‌ دین‌ ندارند؛ چنان‌ که‌ برخی‌ فیلسوفان‌ اخلاق‌ ذکر کردند؛ اما نکتة‌ اساسی‌ دربارة‌ مکاتب‌ پیشین‌ این‌ است‌ که‌ با اصول‌ اخلاقی‌ مثل‌ ایثار، فداکاری، و از خود گذشتن‌ مانند مقاومت‌ و ایستادگی‌ در برابر دشمن‌ خارجی‌ و تقدیم‌ جان‌ خود که‌ گاهی‌ به‌ وسیلة‌ سربازان‌ در جنگ‌ها ظاهر می‌شود و هر کشوری‌ از آنان‌ به‌ قهرمانان‌ خود نام‌ می‌برد، با مکاتب‌ پیشگفته‌ تبیین‌ناپذیر است.

گاهی‌ دایرة‌ آن‌ گسترده‌تر از افراد و شامل‌ اجتماع‌ و جامعه‌ نیز می‌شود، دولتمردان‌ در جایگاه‌ شخصیت‌های‌ حقوقی‌ اعم‌ از مقام‌ تقنین، اجرا و داوری‌ باید برنامه‌ها و قوانین‌ را به‌ گونه‌ای‌ تدوین‌ و اجرا کنند که‌ حقوق‌ همة‌ شهروندان‌ و لااقل‌ اکثریت‌ آنان‌ مراعات‌ و تضمین‌ شده‌ باشد، و در حقیقت، جهت‌ جامعه‌ به‌ سوی‌ تأمین‌ عدالت‌ اجتماع‌ (اکثریت‌ مستضعف) سوق‌ داده‌ شود تحقق‌ این‌ عدالت، با حاکم‌ شدن‌ گروه‌ اندکی‌ از انسان‌ها که‌ دارای‌ غریزه‌ نفع‌طلبی‌ و استخدام‌ دیگران‌ در جلب‌ منافع‌ به‌ سود خویش‌ است، نه‌ تنها تأمین‌ نمی‌شود، بلکه‌ به‌ مخاطره‌ نیز می‌افتد؛ زیرا این‌ احتمال‌ وجود دارد که‌ طبقة‌ حاکم‌ در سه‌ مقام، یعنی‌ مقام‌ وضع‌ قانون، اجرا و داوری‌ آن‌ را به‌ سود خویش، وضع‌ و اجرا و داوری‌ کند.

روشن‌ است‌ که‌ در صورت‌ توفیق‌ پیامبران‌ در دعوت‌ مردم‌ به‌ آیین‌ سره‌ و ناب‌ آسمانی، اختلافات‌ فرقه‌ای‌ از بین‌ می‌رود؛ اما در صورت‌ اصرار پیروان‌ ادیان‌ و فرقه‌های‌ مختلف‌ بر آیین‌ خود، پیامبران‌ به‌ اصل‌ اشتراک‌ دعوت، و از این‌ طریق، همبستگی‌ و وحدت‌ ادیان‌ آسمانی‌ را حفظ‌ می‌کنند؛ چنان‌ که‌ پیامبر اسلام9 با دعوت‌ اهل‌ کتاب‌ به‌ اصل‌ توحید و نفی‌ شرک‌ و استثمار یک‌دیگر توانست‌ بین‌ آنان‌ و مسلمانان‌ الفت‌ و زندگی‌ جمعی‌ مسالمت‌آمیز برقرار سازد؛ به‌ گونه‌ای‌ که‌ اهل‌ کتاب‌ در کشور و حکومت‌ پیامبر اسلام9 آزادی‌ مذهبی، سیاسی‌ و اجتماعی‌ داشتند و این‌ سنت‌ پیامبران‌ به‌وسیلة‌ حکومت‌های‌ بعدی‌ مسلمانان‌ استمرار داشته‌ و مورد اذعان‌ متفکران‌ غربی‌ قرار گرفته‌ است.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 266
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران

تقریباً مقارن حکمرانی امیراسدالله خان حسام‌الدوله در منطقه قاینات بوده که دولتمردان قاجاری به طور عموم و خاندان علم بطور اخص نفوذ عظیم انگلستان را در منطقه جنوب و شرق ایران باور کردند و معتقد شدند که ایجاد مناسبات دوستانه و یا خصمانه با این کشور اجتناب‌ناپذیر است و یقین حاصل کردند که حفظ منافع انگلستان از نظر دولتمردان این کشور در این منطقه از جهان آن قدر ارزش دارد که در این راه هر بلایی را به جان خریدار شوند و برای آنها خیلی طبیعی خواهد بود که ایران را قربانی حفظ منافع و جاه‌طلبیهای خود گردانند. در آن زمان دولتمردان قاجاری که از اشتغالاتشان در جبهه روسیّه به میزان زیادی کاسته شده بود جهت آرام کردن ایالات شرقی که کمتر از اوامر حکومت مرکزی تبعیت می‌کردند نیرویی را تحت فرماندهی عباس میرزا نایب‌السلطنه جهت تصرف هرات گسیل داشتند، امّا متعاقب این لشکرکشی مرگ نابهنگام عباس میرزای ولیعهد و سپس فوت فتحعلی شاه در سال 1249ق/ م1833 اجرای نقشه‌های حکومت را معوق گذارد و محاصره هرات توسط فرزند عباس میرزا، یعنی محمّد میرزا (محمد شاه بعدی) هم بدون نتیجه پایان یافت.

بنابراین به سبب هم‌جواری قلمرو خاندان علم، آن هم در یک منطقه بسیار حساس، با سرزمینی که انگستان متعلق به خود می‌دانست ایجاد ارتباط دوستانه و جانب‌دارانه از سوی خاندان علم با انگلستان، در شرایطی که حکام این مناطق ادامه حکمرانی خود را بر هر مسئله دیگری ترجیح می‌دادند، اجتناب‌ناپذیر می‌نمود، چرا که حتی اگر خاندان علم هم مایل به همکاری با این کشور نبودند اما در عمل چاره‌ای جز این نمی‌توانستند داشته باشند. به نظر می‌رسد پایه‌های اصلی آشنایی خاندان علم با دولت بریتانیا در دوره حکمرانی امیراسدالله خان حسام‌الدوله استوار شده باشد، چرا که مقارن با ایّام حکومت وی در منطقه قاینات حرکتهای خصمانه‌ای از سوی حکومت مرکزی ایران که در ابتدا خاندان علم هم در آن مشارکت داشتند صورت گرفت که می‌توانست تا حدود زیادی ذهنیّت حکمرانان قاینات را ملموس‌تر و جدّی‌تر به سوی بریتانیای کبیر معطوف نماید.

 

تأثیر شبه قاره هند بر رقابتهای روس و انگلیس در فلات شرقی ایران

وی توصیه می‌کرد که مأموران اعزامی به خراسان باید بدون جلب توجه سفر کرده، از هر فرصتی برای به‌دست آوردن اطلاعات مفید استفاده کنند و تأکید داشت جاسوسان انگلیسی باید تحقیق کنند که آیا مأمورین روسیه در خراسان فعالیت دارند یا نه و چه اندازه پیشرفت کرده‌اند و احتمالاً چه پیشنهادهایی به خان‌های آن منطقه داده‌اند و اگر روس‌ها بخواهند نیروی نظامی از آنجا عبور بدهند، واکنش آنها چه خواهد بود و چگونه می‌توان ایشان را وادار به مخالفت با این نوع پیشنهادهای روسیه کرد؟ تسهیلات طبیعی برای پیشروی یک نیروی روس در خراسان کدام است و چه تدابیری برای جلوگیری از آن و یا به تأخیر انداختن آن نیرو می‌توان ایجاد کرد؟ آنان باید از حدود استرآباد تا مرزهای هند با خوانین و رؤسای قدرتمند خراسان و افغانستان ملاقات کرده، در خراسان از خان‌ها قوچان، تربت، طبس و قاین و غیر آن بازدید نمایند و از هر فرصتی برای کسب اطلاعات باارزش برای دولت متبوع‌شان استفاده کنند.

ولیعهد در پاسخ نوشت: «در باب سفر خراسان و خسارت آن هرچه نوشته بودید، راست است؛ لیکن چون به علّت محاربة روس بسیاری از سرحدات شرقی ایران اختلال یافته بود و چاره نداشتیم جز این که ایام فراغت و صلح ان‌شاءالله نظمی بدهیم و اعلی‌حضرت شاهنشاهی جم‌جاه بلندبارگاه روحنافداه به همین ملاحظه اذن و اجازت دادند- بل تأکید و تشدید فرمودند- و در باب مراجعت به آذربایجان، باز صوابدید آن عالی‌جاه صحیح است و البته هرگاه ما خودمان آنجا باشیم در خدمات دولت قاهره شاهنشاهی زیاد جانفشانی و دلسوزی می‌نماییم و یقین است از آنجا غافل نمی‌شویم و اندک نظمی که در این‌جا حاصل شود، به زودی عازم آن حدود می‌شویم.

آن جناب به دیدة انصاف ملاحظه فرمایند که در دنیا هیچ ظلمی و ستمی بالاتر از این می‌شود که پادشاه صاحب شوکتی را که به هیچ وجه من‌الوجوه هیچ عهدی را از عهود نقض نفرموده باشد در اثنایی که بعد از چندین زحمت و خسارت بر [شورشیان] مملکت یاغی خود- که همواره مشغول قتل و اسر و نهب ولایات خراسان و سیستان بوده و در هیچ وقت هیچ عهدی را مراعات ننموده است و اسرای این دو ولایت را در خیوه و بخارا به فروش رسانده است- مسلط شده باشد، به خلاف عهدنامه از حصول مطلوب بازدارند و به این روشنی و آشکاری عهدشکنی و بی‌اعتباری ظاهر سازند. شجاع‌السلطنه نیز پس از این که شنید عباس‌میرزا به سوی کرمان حرکت کرده، در استحکام باروی شهر کوشید و بنای مقاومت داشت (جهانگیرمیرزا،1384: 150- 149)؛ لیکن با نزدیک شدن قوای دولتی، پسرش هولاکوخان را تا دو منزلی کرمان به استقبال فرستاد و هنگامی که عباس میرزا در خارج شهر فرود آمد، خودش نیز به خدمت نایب السلطنه رسید، عباس میرزا به فرمان شاه، شجاع‌السلطنه را به تهران فرستاد (هدایت، 1380: 7946).

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 240
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

نقش مالیات در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی

دفتر مرکزی انتشارات بوم سازه (سیویلیکا): تهران، بزرگراه جلال آل احمد، بین خیابان کارگر و بزرگراه چمران، کوچه پروانه، پلاک ۴، ساختمان چمران، طبقه ۴، واحد ۳۱. تمامی خدمات پایگاه سیویلیکا ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است. تلفن: ۸۸۰۰۸۰۴۴ ، ۸۸۳۳۵۴۵۰ ، ۸۸۳۳۵۴۵۱ ، ۸۸۳۳۵۴۵۲ - کد پستی: ۱۴۳۹۹۱۴۱۵۳.

بررسی عوامل مؤثر بر درآمدهای مالیاتی در ایران

حمایت از تولیدات بخش کشاورزی به دلیل نقش آن در برقراری امنیت غذایی ، ریسک بسیار بالا در تولید محصولات کشاورزی­، الزامی بودن تأمین غذا برای مردم­، دخالت دولت در کنترل قیمت مواد غذایی­، حفظ و پایداری اشتغال در بخش کشاورزی و توسعه صادرات امری پذیرفته شده است اما عدم موفقیت در نیل به هدف تخصیص مجدد منابع به کمک معافیت های موضوعی از یک سو و ملاحظه سهم معافیت های بخشی در تولید ناخالص داخلی (با وجود کسری بودجه) از سوی دیگر ، ضرورت بحث اثرات درآمدهای از دست رفته ناشی از معافیت های موضوعی را بیش از پیش روشن می نماید­. در انتخاب پروژه های سرمایه گذاری عوامل متعددی بر انتخاب سرمایه گذاران مؤثر است و وجود معافیت ها و نرخ های متفاوت معافیت که همواره می تواند در اصل یا نرخ ها مورد تجدید نظر مرجع تصمیم گیر و قوانین قرار گیرد، تحلیل هزینه فایده و انتخاب پروژه سرمایه گذاری را که امری بلندمدت است دشوارتر می نماید ، مناسب تر است با حذف معافیت مالیاتی در مورد برخی از محصولات و به کار گیری درآمد ناشی از حذف آن (­از جمله معافیت برخی از محصولات بخش کشاورزی­)­، رشد و گسترش فعالیت همان بخش از طریق افزایش اعتبارات عمرانی تضمین شود.

در اقتصاد ایران به دلیل مشکلات ساختاری که ریشه آن به مجموعه عوامل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بر‌می‌گردد، اهمیت و اثربخشی مالیات‌ها در نظام اقتصادی به‌ویژه در بودجه‌های سالانه چندان مورد توجه قرار نگرفته است و تأمین مصارف بودجه از محل درآمدهای حاصل از فروش نفت‌خام، تفکر جدی و کارشناسانه برای ایجاد اصلاحات در نظام مالیاتی را ضعیف نموده و یا در صورت طرح ومطالعه همواره (و در عمل) با چالش‌های اساسی مواجه کرده است. با بررسی روند نسبت تولید ناخالص داخلی به مالیات در کشور در طی سال های مورد بررسی مشخص می گردد هر چند که تلاش زیادی در راستای بهبود این نسبت از ساده سازی قوانین­، اصلاح نرخ ها و غیره در طی این سی سال صورت پذیرفته است ولی همچنان این مهم تحقق نیافته و کشور با پدیده شوم و ناهنجار فرار مالیاتی گریبانگیر می باشد که ضرورت دارد ضمن شناسایی و ریشه یابی آن­، راهکارهای اجرایی کارآمد برای آن تمهید گردد­.

 

بررسی رابطه مالیات و رشد اقتصادی، مطالعه موردی ایران و کشورهای عضو اوپک و سازمان همکاری‌های اقتصادی (OPEC) و (OECD)

لذا با توجه به مطالعه های انجام‌شده برای کشورهای OECD (که هم محققان خارجی انجام دادند و هم از نتایج این تحقیق به شمار می رود) یکی از ملاک کارایی سیستم مالیاتی، آن است که بر رشد اقتصادی تأثیر منفی داشته باشد و در واقع هدف ما از انتخاب کشورهای OECD و مقایسه آن با ایران و اوپک این بوده است تا ملاکی برای نتایج به دست آمده برای تأثیر مالیات بر رشد اقتصادی در ایران و کشورهای اوپک داشته باشیم تا بدین وسیله بتوانیم بیان کنیم که سیستم مالیاتی در ایران و اوپک کارا نیست و این که مالیات تأثیری بر رشد ندارد نه به منزله این که تلقی کنیم که دیگر به مالیات در این کشورها نیازی نیست، بلکه باید سیستم مالیاتی در این کشورها نیز به گونه‌ای باشد که بتواند همانند کشورهای OECD و پیشرفته عمل کند.

نتایج این تحقیق همچنین بین مالیات و رشد اقتصادی در ۲۶ کشور عضو OECD طی سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۱ نشان می‌دهد که یک رابطه تعادلی بلندمدت و رابطه علی بین مالیات و رشد اقتصادی وجود داشته و مالیات در این کشورها تأثیر منفی بر رشد اقتصادی این کشورها داشته است؛ اما همین بررسی در کشورهای منتخب اوپک طی سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۱ با استفاده از آزمون‌های هم جمعی پدرونی و کائو نشان می‌دهد که هیچ رابطه تعادلی بلندمدت و هم جمعی بین مالیات و رشد اقتصادی وجود نداشته و مالیات تأثیری بر رشد اقتصادی این کشورها نداشته است که این امر نیز در واقع نشان‌دهنده اتکای اقتصاد این کشورها به درآمدهای نفتی می‌باشد.

نتایج این مقاله همچنین در ۲۶ کشور عضو OECD طی دوره ۲۰۱۱- ۱۹۹۸ نشان می‌دهد که یک رابطه تعادلی بلندمدت و یک رابطه علی بین مالیات و رشد اقتصادی وجود داشته و مالیات در این کشورها تأثیر منفی بر رشد اقتصادی داشته است؛ اما همین بررسی در کشورهای منتخب اوپک طی سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۱ و با استفاده از آزمون‌های هم جمعی پدرونی و کائو نشان می‌دهد که هیچ رابطه تعادلی بلندمدت و هم‌جمعی بین مالیات و رشد اقتصادی وجود نداشته و مالیات تأثیری بر رشد اقتصادی این کشورها نداشته است که این امر نیز در واقع نشان‌دهنده اتکای اقتصاد این کشورها به درآمدهای نفتی می‌باشد. از دیگر سو، هر گاه اعمال سیاست‌های مالی دولت منجر به بروز نا اطمینانی در ساختار مالیاتی و یا مخارج دولتی شود، بازدهی نهایی سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی با نوسان مواجه شده و در نتیجه با افزایش نا اطمینانی بخش خصوصی نسبت به بازدهی آتی سرمایه‌گذاری‌ها و در نتیجه نوسان پذیری بازدهی نهایی بخش خصوصی، بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌های این بخش کاهش‌یافته و رشد اقتصادی نیز کاهش خواهد یافت.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 250
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

جدول تناوبی در بدن انسان!(فلوئور)

غير از آب آشاميدني، وجود فلورايد در آبي که در تهيه غذا استفاده مي شود، استفاده از خمير دندان هاي حاوي فلورايد، ماهي هاي اقيانوس که با استخوان خورده مي شوند (سالمون ساردين) و چاي نيز از منابع فلورايد هستند. منابع:  يکي از منابع فلورايد، آبي است که به آن فلورايد اضافه شده (مقدار توصيه شده براي افزودن فلورايد به آب، يک قسمت فلورايد در يک ميليون قسمت آب است). فلورايد با اتصال به ترکيباتکلسيم ، سبب مي شود که ميناي دندان در مقابل اسيدهايي که به وسيله باکتري هاي دهان توليد مي شود مقاومت بيشتري پيدا کند. وقتي فلورايد مصرفي زياد باشد، بر ميناي دندان لکه هاي نامنظمي ظاهر مي شود که ابتدا سفيد گچي، سپس زرد، خاکستري، قهوه اي يا سياه مي شوند.

براي کودکان و نوجوانان 5/0 تا 5/2 ميلي گرم در روز است و براي نوزادان 1/0 تا يک ميلي گرم در روز توصيه مي شود (فلوئور آب تهران کم است). در مناطقي که فلوئور آب از 7/0 PPM کمتر باشد،‌ توصيه مي شود که به مواد غذايي کودکان فلوئور اضافه شود. خمير دندان هاي فلوئوريده شده قرص هاي مکيدني فلوئور هم داراي فلوئورند که وارد چرخه غذايي مي شود. اگر فلوئور خيلي زياد مصرف شود، ابتدا بدن در حالت تعادل مثبت از نظر فلوئور قرار مي گيرد. مصرف روزانه 20 تا 80 ميلي گرم فلورايد براي مدت طولاني منجر به فلوئوروزيس اسکلتي مي شود. اگر در منابع غذايي از آب فلوئوريده استفاده شود، فلوئور وارد زنجيره غذايي مي شود.

بعد مشخص شد که بعضي از افراد داراي لکه هاي قهوه اي روي   دندان ها   هستند. فلورايد در حفظ ساختمان استخوان نيز مفيد است و از پوکي استخوان تا حدي مي کاهد. اين افراد فلوئور زياد مصرف کرده بودند و دندان هاي آنها استحکام زيادي داشت. توصيه دانشمندان اين است که آب مصرفي يک واحد  1 PPM  فلوئور داشته باشد. مقدار مصرفي فلورايد در کشورهاي مختلف متفاوت و بين 9/0 تا 7/1 ميلي گرم است. ميزان نياز:  روزانه 4-5/1 گرم، ميزان دريافت کافي و بي خطر فلورايد است. در حالت کمبود نيز همين وضعيت وجود دارد و پس از مدتي دفع را کاهش مي دهد. حتي در مناطقي که آب فلوئوريده نشده هم ميزان پوسيدگي دندان کاهش يافته.

 

نقش فلوئور در بدن چیست؟

به علاوه شواهدی در دست است که نشان می دهند فلوئور سبب پیشرفت رسوب «فسفات کلسیم» از بزاق می شود، بدین ترتیب فلوئور ممکن است در مراحل اولیه پوسیدگی و پس از اینکه دندانها املاح خود را در محیط دهان از دست می دهند، سبب تسهیل آهکی شدن مجدد آن گردد. وقتی که نقش فلوئور در پیدایش این لکه های قهوه ای و همچنین کاهش دادن پوسیدگی دندان شناخته شد، مطالعات دیگر نشان داد که مقدار کم فلوئور در آب در حالی که باعث کاهش پوسیدگی دندان خواهد شد، اثری از لکه های قهوه ای به جا نخواهد گذاشت. در سال 1321 ارتباط بین فلوئور در آب و میزان پوسیدگی دندان معلوم شده و نشان داده اند که آبی که حاوی یک قسمت در میلیون، فلوئور باشد سبب می شود که پوسیدگی دندان در حدود 50 تا 60 درصد کاهش یابد و اثری از لکه های قهوه ای نیز مشاهده نشود.

توجه به نقش غذایی فلوئور در سال 1310  شروع شد و این زمانی بود که مشخص شد که در افرادی که از آب فلوئوردار استفاده می کنند پوسیدگی دندان یا کم است و یا اصلاً وجود ندارد ولی در عوض دندانهایشان دارای لکه های قهوه ای رنگ می باشد. از مجموعه نتایج گزارشهایی که اضافه کردن فلوئور به آب را سبب کم شدن پوسیدگی و قطع آن را سبب افزایش پوسیدگی دندان می دانند، می توان دلیلی بر نقش فلوئور، و نه عنصر یا عناصر دیگر، در محافظت از پوسیدگی دندان دانست. صرف نظر از مقدار مصرفی، میزان آن در خون ثابت می ماند و این نشان دهنده قدرت کلیه در کنترل میزان فلوئور در بافتهای بدن است که این عمل را از طریق دفع مقدار اضافه بر احتیاج بدن انجام می دهد.

برخی مطالعات نشان می دهند که مقدار فلوئور غذاهای آماده شده یا پخته ممکن است 2 تا 3 برابر بیش از غذاهای تازه باشد و البته این در صورتی است که غذا با آب فلوریده شده تهیه شده باشد. شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه مصرف فلوئور در مقادیر زیاد در دوران بزرگسالی، بدون داشتن اثرات سوء، سبب حفاظت استخوانها در مقابل پوکی استخوان در دورانهای بعدی زندگی می شود. نقش احتمالی دیگری که به فلوئور نسبت داده شده است این است که این عنصر با حضور خود در ساختمان دندانها محیط نامناسبی برای رشد باکتریهای مخرب دندان فراهم می سازد. از این مقدار 50 درصد پس از 24 ساعت از راه ادرار دفع می شود و نیمی دیگر به دندانها و استخوانها، جایی که قسمت مهمی از ساختمان آنها را تشکیل می دهد، وارد می شود.

 

چه موادی باعث پیشگیری از پوسیدگی دندان ها می شوند؟

با کشف تأثیر فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی شرکتهای خمیر دندان سازی به فکر اضافه کردن فلوراید به خمیر دندان افتادند و مسلم است که مصرف خمیر دندانهای حاوی فلوراید بر خمیر دندانهای بدون فلوراید ارجح است  ولی باید توجه داشت که مصرف خمیر دندان حاوی فلوراید در کودکان خردسالی که خمیر دندان را می خورند باید کنترل شود و یا حتی بهتر است که برای اینگونه کودکان از خمیر دندانهای بدون فلوراید استفاده کرد. در سال ۱۹۴۲ برای اولین بار گزارش شد که شیوع پوسیدگی دندان در اهالی شهرهایی که فلوئور آب آشامیدنی آنها در حدود یک واحد در میلیون  بود نسبت به اهالی شهرهایی که آب آشامیدنی نشان فاقد فلوئور بوده تا ۶۰% کاهش نشان می داد.

آب حاصل از ذوب برفها در صورتیکه بلافاصله به مصرف کننده برسد غلظت فلوراید کمتری دارد در حالیکه ظاهراً وقتی آب حرکت و جریان داشته باشد و نیز بر بستر رودخانه بماند ، غلظت فلوراید آن بیشتر می شود. همانطور که ذکر شد مقدار مناسب فلوراید آب آشامیدنی که سبب افزایش مقاومت دندان می شود ۱ppm است و لازم به ذکر است که اگر این مقداردو برابر شود تأثیر مهمی در افزایش مقاومت دندانها نخواهد داشت. نتایج این تحقیق با اضافه کردن مصنوعی فلوئور به آب شهرهایی که فاقد فلوئور بود تأیید شد و از آن پس بسیاری از کشورهای دیگر چنین روشی را برای پیشگیری از پوسیدگی دندان به کار بستند. مضافاً اینکه اگر از دو برابر مقدار لزوم بیشتر شود سبب تغییر رنگ دندانها و ایجاد خال و لکه های زرد یا قهوه ای بر روی دندانها می شود که از نظر زیبایی مشکلاتی ایجاد می کند.

ژل فلوراید وقتی اثر بیشتری در افزایش مقاومت دندان دارد که مدت زیادی از رویش دندان نگذشته باشد و به همین دلیل است که استفاده آن در سنین ۶ تا ۱۲ سالگی بیشتر توصیه می شود. ژل فلوراید برای مدت چند دقیقه در تماس با دندان قرار می‌گیرد و بعد از دهان خارج می شود، البته این کار به لوازم مخصوصی نیاز دارد و حتماً باید توسط دندانپزشک انجام گیرد. در اکثر مواد غذایی مورد مصرف انسان فلوراید به مقادیر مختلفی موجود است، غذاهای دریایی به نسبت فلوراید بیشتری دارند، چای نسبت به آب آشامیدنی فلوراید بیشتری دارد. حدود ده عنصر وجود دارند که سبب پیشگیری از پوسیدگی دندان می شوند ولی تنها ماده ای که در پیشگیری از پوسیدگی دندان مقبولیت عام پیدا کرده است فلوئور است.

 

تاثير فلورايد آب آشاميدني بر ميزان پوسيدگي دندان در کودکان نورآباد ممسني در سال 1387

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. تاثیر فلوراید آب آشامیدنی بر میزان پوسیدگی دندان در کودکان نورآباد ممسنی در سال 1387. تاثیر فلوراید آب آشامیدنی بر میزان پوسیدگی دندان در کودکان نورآباد ممسنی در سال 1387. تاثیر فلوراید آب آشامیدنی بر میزان پوسیدگی دندان در کودکان نورآباد ممسنی در سال 1387. رحمانی کوروش، رحمانی آیت، رحمانی حسن، محوی امیرحسین، یوسفی مسعود، گودینی کاظم.

توجه! از آنجائیکه شیر و فرآورده های آن مانند دوغ غنی از کلسیم هستند و در سلامت دندانها نقش بسزایی دارند، مصرف آنها به ویژه برای کودکان و نوجوانان ضروری است لذا مادر و پدرهای عزیز باید توجه داشته باشند این اقلام غذایی حتما در برنامه غذایی فرزندانشان قرار گیرد و به هیچ وجه با نوشیدنیهای صنعتی بخصوص نوشابه های گازدار جایگزین نشوند. برای داشتن دندانهای سالم، دریافت مقدار کافی کلسیم باید از دوران جنینی مورد توجه قرار گیرد زیرا دندانهای شیری در دوران بارداری تشکیل می شود و بنابراین وجود مقادیر کافی کلسیم در برنامه غذایی مادر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

همچنین اعتقاد بر این است که سطح مینای دندان کمی بعد از ظاهر شدن و در آخرین مراحل آهکی شدن دندانها، قادر به برداشتن فلوئور است و احتمال می دهند فلوئور موجود در بزاق از سطح دندان جذب و سبب استحکام و مقاومت بیشتر دندان شود. نکته!  در پوشش خارجی دانه غلات، به‌ویژه گندم، فسفر به شکل ماده ای به نام اسید فیتیک است که می‌تواند با بعضی املاح پیوند یافته و ایجاد ترکیب نامحلول نماید بنابراین جذب فسفر موجود در نانهای تخمیر نشده، بسیار ناچیز است. توجه به نقش غذایی فلوئور زمانی مشخص شد که مشاهده شد در افرادی که از آب فلوئوردار استفاده می کنند پوسیدگی دندان یا کم است و یا اصلاً وجود ندارد ولی در عوض دندانهایشان دارای لکه های قهوه ای رنگ می باشد.

فرم خفیف این اختلال به صورت دندانهای زردرنگ یا لکه‌های سفید می‌باشد ولی در فرم متوسط و شدید لکه‌های زرد تا قهوه‌ای (مینای خالدار) بر روی مینای دندان همراه با کدر شدن کلی مینا ایجاد می شود. نقش احتمالی دیگری که به فلوئور نسبت داده شده است این است که این عنصر با حضور خود در ساختمان دندانها، محیط نامناسبی برای رشد این باکتریها فراهم می کند و مانع رشد و فعاالیت آنها می شود. علیرغم اینکه فلوراید عنصری مفید برای ساختار دندانی است ولی در برخی مناطق که فلوراید موجود در آب بیش از اندازه ‌است، به همین خاطر دندان‌ها دچار فلوئوروزیس می‌گردند. این ماده نقش بسزایی در شکل گیری و استحکام دندانها دارد زیرا در ساختمان ماده ای به نام هیدروکسی آپاتیت که در ساخت دندان و مینای آن نقش دارد، رسوب می کند.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 233
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

مایاها جهان ۷ هزار سال دیگر ادامه دارد

در میان تصاویر نقاشی‌شده روی سه دیوار آن نقاشی نارنجی‌رنگی از مردی به چشم می‌خورد که بخش سپرمانند سفیدی روی سر و قفسه‌سینه‌اش را پوشانده، علاوه بر این پادشاهی که سرش با کلاهی از پرهای آبی تزئین شده روی یکی از دیوارها حکاکی شده، به‌وسیله پرده‌ای که توسط استخوان‌های انسان از دیوار آویزان شده پنهان شده و با کنار زدن آن آشکار می شود. پیش از این، این دالان بخشی از ساختمان کوچکی بوده که زمانی به میدان اصلی شهر راه داشته که توسط هرم‌ها پوشیده شده بود، در این میدان عمومی، بزرگان جشن برگزار می‌کرده‌اند و فروشندگان دوره‌گرد احتمالا به کار فروش ظرف‌های گلی خود مشغول بوده‌اند.

راسی می‌گوید: «آن چیزی که باعث می‌شود این اتاق بسیار جالب‌توجه باشد، وجود فضای کار و نیمکت‌های داخل آن است که احتمالا افراد روی آنها می‌نشسته‌اند و نقاشی‌هایی را در کتاب‌هایی ترسیم می‌کرده‌اند که قرن هاست دیگر اثری از آنها نیست. این کتاب‌ها احتمالا پر از محاسبات پیچیده بوده‌اند که برای پیشگویی آینده شهر استفاده می‌شده و نویسندگان آنها برای توصیف تاریخ به جدول‌هایی مراجعه می‌کرده‌اند که روی دیوارها دیده می‌شوند و اعداد بسیاری روی آنها نوشته شده است. اگرچه فقدان آثار ادبی و از میان رفتن متون مایایی باعث دشواری علت‌یابی این پدیده شده، اما باتوجه به محتوای کتاب سنتی و متاخر چیلام بالام، می‌توان به هراس و یاسی که در جامعه مایا بر حسب یک پیشگویی پدید آمده بود، اشاره کرد.

محاسبات تاریخی انجام شده در این دالان تا حدود ۷۰۰۰ سال آینده ادامه دارند و بر خلاف نشانه‌های پیشین که برخی (به اشتباه) آن را پایان جهان در سال ۲۰۱۲ تعبیر کرده‌اند، نشان می‌دهند که تاریخ از دید این قوم ادامه داشته است. محققان مختلفی درباره اینکه آیا فاجعه‌ای در سال ۲۰۱۲ رخ خواهد داد، بحث کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که نشانه‌های رستاخیز قریب‌الوقوع(پدیده ۲۰۱۲) نه در عقاید باستانی مایاها یافت شده، نه در مطالعات علوم معاصر. مایاشناسان سرشناس نیز درباره اینکه آیا سال ۲۰۱۲ پایان دوره تقویم این قوم است و آیا این تاریخ سرآغاز دوره‌ای جدید برای بشریت است بحث کرده‌اند و بیان داشته‌اند که این عقاید دریافت‌های نادرست از تاریخ مایاها است.

»؛ ساتورنو که رهبری حفاری‌ها را در این منطقه به‌عهده دارد، خوش‌بین‌تر است و می‌گوید: «ما پس از سه سال کاوش در این سایت، موفق به کشف چیزهایی شدیم که بی‌سابقه بودند و هنوز سال‌های بسیار دیگری را نیز پیش رو داریم.

فروشگاه فایل الکترونیکی ساینس شاپ

جمعیت مایاهای امروزی که از بازماندگان فرمانروایان دوران باستان آمریکای مرکزیمی‌باشند، حدود هفت میلیون نفر است، که بیشتر در جنوب مکزیک و نواحی کوهستانی گواتمالا و بلیز به‌سر می‌برند. قوم مایا پدیدآورندهٔ یکی از تمدن‌های بسیار پیشرفته آمریکای مرکزی در دوران پیشاکلمبی بود، که دست‌آوردهای بسیار چشمگیری در هنر، معماری،ستاره‌شناسی و ریاضیات داشته‌است. پیش از این اضمحلال، مایاها به یکباره تمدن و شهرهای عظیم را رها کردند و به دامان کوهستان‌ها پناه بردند، که دلیل این رویداد به سبب از میان رفتن آثار مکتوب آن دوره و طرح نظریات گوناگون، هنوز مشخص نیست.

 تاریخ مایاها به سه دورهٔ مهم بخش‌بندی شده‌است و دوران‌های پیشاکلاسیک یا زندگی ابتدایی و دوران کلاسیک یا عصر طلایی و دورهٔ پساکلاسیک یا افول این تمدن را شامل می‌شود.  مایاها با بهره‌گیری از تمدن‌های گذشته خود نظیر اولمک توانستند در خلال سال‌های۲۵۰ تا۹۰۰ پس از میلاد تمدنی عظیم را در آمریکای مرکزی پایه‌گذاری نمایند. مایا نام گروهی از اقوام سرخ‌پوست در جنوب مکزیک و شمال آمریکای مرکزی و نام تمدّنی قدیمی در همین منطقه‌است. این قوم به گویش‌های متعدد زبان مایایی تکلم می‌کردند و نوعی خط ابتدایی هیروگلیفی نیز داشتند که آثاری را به آن می‌نوشتند.

پس از آن تمدن مایا رها شد و اقتدار مایاهای کوهستان نیز ابتدا به دست آزتک‌ها و سپس اسپانیایی‌ها از میان رفت. حوزهٔ زندگی و فعالیت مایاها حدود جنوبی کشور مکزیک و نیز سرتاسر گواتمالا والسالوادر را شامل می‌شد. مایاها که از مشهورترین قبایلسرخپوست بودند، معمولاً شهرهایشان را در دل جنگل‌های بارانی می‌ساختند.  هم‌اکنون نیز گروه‌هایی از اقوام مایا در مکزیک و گواتمالا بسر می‌برند.  تمدن مایا به دست اقوام مجاور ضعیف شد و سرانجام با هجوم اسپانیایی‌ها از میان رفت.

پایگاه خبری تحلیلی نیلکوه

(اصلاح‌شده برای تغییرات خورشیدی) سوابق اولیه از کشتزارهای کم ارتفاع و پست بوته‌های ذرت و تاریخ آنها به ۵۱۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد اما باوجود این، خانواده‌های حکومت‌کننده، حتی احاطه خود را بر سرزمین‌های تابع خود از دست دادند و تمدن اولمک در ۴۰۰ سال پیش از میلاد با تغییر ظاهر و ویرانی سان لورنزو و لاونتا دو شهر مهم این تمدن منقرض شد. بر خلاف مایاها که قربانیان انسانی گاه‌به‌گاه و صرفاً تحت مراسم آیینی داشته‌اند، آزتک‌ها به بر پا کردن "جشن خون" و سلاخی آییتی دسته‌جمعی و آدم‌خواری سیاه و گسترده شهره بوده‌اند مشاهده کشته شدن، و سلاخی آیینی صدها و بلکه هزاران نفر در یک شب، و تکرار مدام آن در سال، رعب و وحشتی فراگیر در سایر قبایل همسایه بر انگیخته بود.

بزرگ‌ترین قرارگاه در آریزونا قرارگاه سان کارلوس سرخ‌پوستان آپاچی (به انگلیسی: San Carlos Apache Indian) تأسیس در ۱۸۷۱(جمعیت ۱۰۵۰۰ نفر در ۱۹۹۴) و قرارگاه فورت سرخ‌پوستان آپاچی (به انگلیسی:Fort Apache Indian Reservation) (جمعیت ۱۲ هزار نفر در ۱۹۹۴) بودند که ۱/۶ میلیون جریب وسعت این قرارگاه‌ها است. جمعیت مایاهای امروزی که بازماندگان مایاهای متمدن دوران باستان و سده‌های میانه هستند حدود هفت میلیون تن برآورد شده که در کشورهای السالوادور، هندوراس، مکزیک، گواتمالا و بلیز پراکنده‌اند و به گویش‌های زبان مایایی و یا اسپانیایی سخن می‌گویند. هنر اولمک در پیکرتراشی تاکید بر تجسم بخشیدن به کودکانی چاق با چهره‌های پف کرده و دهانی نیمه‌باز همراه با نیشخند بود که بر روی هم علائم صورت گربهٔ وحشی را آشکار می‌سازد و در حقیقت چنین پیداست که آن قوم خود را از نسل گربه‌سانان می‌دانستند.

در گواتمالا اگرچه خیلی از مایاها سبک زندگی و گفتار اسپانیایی را پذیرفته‌اند اما این تغییر و همرنگی با جامعه در زنان بسیار کمتر از مردان دیده می‌شود و اکثر زنان مایایی گواتمالا هنوز هم سبک پوشش و زبان بومی و اصیل خود را نگاه داشته‌اند. با سقوط این دو شهر تمدن اولمک نابود شد، اما فرهنگ و سنت‌های این قوم مانند پرستش جگوار (پلنگ خالدار آمریکایی)، کنده‌کاری بر روی یشم سبز، کشاورزی، دست‌نوشته‌ها و نظم اجتماعی آن‌ها بعدها در آمریکای مرکزی و جوامع جنوبی ادامه پیدا کرد. پذیرش مذهب کاتولیک از سوی بسیاری از مایاها تنها سرپوشی بود برای دفاع از خود برابر مسیحیان چرا که هنوز در میان جوامع مسیحی مایا همچنان شمن وجود داشته و در ارتفاعات و غارها بر اصل سال‌های ۲۶۰روزه به عبادت و ارشاد و مکاشفه می‌پردازند.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 248
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

یکی از مهمترین عناصر مصرفی در خاک های تولیدی این مجموعه پرلیت می باشد که دارای اهمیت ویژه ای در این زمینه می باشد ، به همین منظور کارشناسان این مجموعه در مقاله ای هر چند مختصر تاثیرات آن را در خاک و برای گیاهان به شما دوستداران گل و گیاه و دانش پژوهان در زمینه ی کشاورزی ارائه می دهد :. از سوی دیگر ساختار میکروسکوپی ذرات به گونه ای است که با داشتن حفره ها و تخلخل های چند لایه قادر است حتی در حالت اشباع از آب نیز حداقل 20% از تخلخل مفید خود را در خاک حفظ کرده و از این طریق تبادل هوا و اکسیژن را نیز در محیط کشت افزایش دهد. پرلیت کشاورزی کاملا آبیاری شده تنها 640 کیلوگرم بر متر مکعب وزن دارد که می توان وزن محیط کشت را با استفاده از مخلوط های ترکیبی پرلیت کشاورزی و یک افزودنی دیگر پیت کومپوست یا کودهای آلی به عنوان خاک محل کشت تا 69% کاهش دهد.

پرلیت منبسط شده ماده ای سبک متخلخل با PH خنثی که قادر به جذب و نگهداری آب است با پرلیت می توان آب را به میزان زیاد و به مدت طولانی و با یک توزیع و پخش یکسان در دل خاک در اختیار ریشه قرار داد و از هدر رفتن آب جلوگیری کرد. بسته بندی های این مجموعه با توجه به درخواست شما در اوزان مختلف عرضه می گردد و شایان ذکر است این اوزان از مقادیر بسیار اندکی حتی برای چند گلدان تا مقادیر بسیار بالا تا هر اندازه که شما خواهان آن باشید عرضه میکند. 5 تا 5 سانتی متر هم لایه ای از مواد ارگانیکی بهبود دهنده خاک نظیر ( کود های آلی ) اضافه نمایید ، این مواد می توانند پیت کومپوست ، خاک برک و یا خاک اره تراشیده چوب و یا پوسته درختان دارای ترکیب اکسیژن باشد.

تا سال 1928 تنها می دانستند که برخی شیشه های آتشفشانی وجود دارند که در برابر دمای ناگهانی حجم آنها افزون می گردد تا اینکه در سال 1940 بر روی پرلیت های موجود در کانسارهای آریزونا آزمایشاتی انجام گرفت. در نهایت این مجموعه یعنی سایت مجموعه پارادایس و شرکت های متعدد وابسته به آن مفتخر است که کالا را به شرط آنالیز و با اصالت مواد اولیه و به قیمت مناسب و رقابتی به خریداران عرضه می نماید. این سنگ در حرارت به ماده ای بسیار سبک استریل و سفید تبدیل می شود ، هر ذره از پرلیت منبسط شده حاوی سلول های ریز هوا و حفره های متعدد چند لایه است و بازدهی بالای مخلوط خاک را موجب میشود.

 

آموزش شناخت پرلیت و مزایای آن در کشاورزی

در عین حال، مِتواند ظرفیت نگهداری مواد غذایی محلول را نیز افزایش داده و از خروج مواد غذایی محلول در اثر آبیاری های مکرر پیشگیری نماید از سوی دیگر ساختار میکروسکوپی ذرات پرلیت به گونه ای است  که با داشتن حفرات و تخلخلهای چند لایه قادر است حتی در حالت اشباع از آب نیز حداقل 20% از تخلخل مفید خود را در خاک حفظ کرده واز این طریق تبادل هوا و اکسیژن را نز در محیط کشت افزایش دهد. پرليت كشاورزي ، باغباني با زبري ذاتي خود، حداقل ذرّه‌اي بسيارمناسبي دارد كه تهويه عالي و بازدهي بالاي مخلوط خاك را موجب مي‌شود؛ همچنين به ‌دليل داشتن سطح وسيع، رطوبت قابل ملاحظه‌اي را در خود ذخيره كرده ، آن را به بهترين شكل براي رشد و تكثيرگياه آزاد مي‌كند.

در گذشته تنها از پرليت هاي دانه درشت در مخلوطهاي پرليت با کودهاي آلي و خاک برگ استفاده ميشد ولي امروزه از پرليت هاي دانه ريز نيز به طور گسترده اي استفاده مي‌شود بخصوص در مواقعي که قابليت نگهداري آب بيشتر مورد نياز باشد. رقيب اصلي پرليت در باغباني و کشاورزي ورميکوليت است و انتخاب هر يک از اينها بستگي به عواملي نظير قدرت حفظ و نگهداري آب، خاصيت خنثي بودن، تخلخل خاک، قيمت، قابل دسترس بودن، کيفيت و استمرار قابليت مهيا شدن در زمان زياد دارد. خاکهای سفارشی با ترکیب پرلیت کشاورزی - باغبانی مخلوطهای یکدستی از پرلیت درجه دانه درشت - متوسط الک شده و یک ازودنی دیگر نظر پیت ریزدانه عمل آوری شده هستند که برای تمام منظورهای گلکاری مناسب می باشند.

برای زمینی که قبلاً ر از درختچه ها یا درختان بوده سفارش می شود که پرلیت به میزان حداقل 1/3 حجمی آن با اصلاح کننده آلی (کود آلی) و خاک طبیعی مخلوط شود (یعنی نسبت حجمی پرلیت: کود: خاک، مساوی 1:1:1 باشد). دامنه وسيع سايز ذرات، اين امكان را مي‌دهدكه خاك را براي رشد انواع مختلفي از گياهان در تمامي مراحل رشد آن‌ها از تكثير در محيط ‌هاي كوچك تا شاسي‌هاي بزرگ سازگار كند. اين مخلوط تهيه شده، زهکشي بسيار عالي در خاک بوجود آورده و رطوبت را در خود حفظ مي‌كند و از ضعيف شدن ريشه و از بين رفتن آن در هنگام قلمه زدن يا کاشتن جلوگيري مي‌كند. اين محصول در تركيب بيشترتقويت‌كننده‌ ها، كودهاي الي (كودهاي حيواني و گياهي)، پوسته ياخاك اره مورد استفاده قرار مي‌گيرد و در اندازه‌هاي مختلفي موجود است.

 

خاک پرلیت بهرشد

در این رابطه اقداماتی از قبیل استفاده از کود سبز آلی، مالچ های گیاهی و مصنوعی، کاه و کلش، پوشش گیاهی و همچنین استفاده از مواد اصلاح کننده نظیر تورب، پرلیت و پلیمرها رطوبت امکان پذیر می باشد. با اعمال مدیریت صحیح و به کارگیری فن آوری های پیشرفته از طریق حفظ و ذخیره رطوبت، افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک و بهبود وضعیت نفوذپذیری آب در خاک می توان بازده مصرف آب کشاورزی را بالا برد. می توان وزن محیط کشت را با استفاده از مخلوط های ترکیبی پرلیت کشاورزی و یک افزودنی دیگر نظیر پیت، کمپوست یا کودهای آلی، به عنوان خاک محل کشت تا شصت درصد کاهش داد. آب عنصری حیاتی است که کمبود آن در مناطق خشک و نیمه خشک گسترش کشت در اراضی مستعد را با محدودیت مواجه می سازد.

لذا محدودیت منابع آب کشور ضرورت صرفه جویی در مصرف آب را روشن می سازد. افزایش راندمان آبیاری یکی از راه های صرفه جویی در مصرف آب است. بخش کشاورزی جزء عمده ترین مصرف کنندگان منابع آب کشور می باشد. ظرفیت نگهداری آب بیشتر در مقایسه با ذرات هم اندازه خود محرک تشکیل و توسعه ریشه ها  تغذیه + آبرسانی ریشه ها ، محیط مناسب برای کشت بذر تسریع در عمل جوانه زدن بذرها استفاده از پرلیت به عنوان خاک خزانه موجب کاهش صدمات وارده به نشا در هنگام انتقال به زمین اصلی. درگذشته تنها از پرلیت های دانه درشت در مخلوطهای پرلیت با کودهای آلی و خاک برگ استفاده می شد ولی امروزه از پرلیت های دانه ریز نیز به طور گسترده ای استفاده می شود بخصوص در مواقعی که قابلیت نگهداری آب بیشتر مورد نیاز باشد.

مخلوط آماده شده از ترکیب گفته شده به عنوان عامل رشد گیاهان گلدانی نیز مورد استفاده قرار میگیرد و از پرلیت مخلوط نشده در ته گلدانها جهت زهکشی خوب استفاده می شود. این مخلوط تهیه شده، زهکشی بسیار عالی در خاک بوجود آورده و رطوبت را در خود حفظ میکند و از ضعیف شدن ریشه و از بین رفتن آن در هنگام قلمه زدن یا کاشتن جلوگیری میکند. پرلیت کشاورزی و باغبانی با زبری ذاتی خود، تداخل ذره ای فوق العاده مناسبی را فراهم می کند که تهویه عالی و بازدهی بالاتر مخلوط خاک را موجب می شود. به علت حسایت فراوان گل‌ها و گیاهان برای ادامه‌ی زندگی توجه به خاک و نوع کود مورد استفاده برای آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

به علت حسایت فراوان گل‌ها و گیاهان برای ادامه‌ی زندگی توجه به خاک و نوع کود مورد استفاده برای آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

کاربردهای پرلیت Perlite's use

تولید بلوک های سبک ساختمانی با کیفیت بالاتر از هرماده دیگری برای تهیه بتن سبک ومطابق بالاترین استانداردهای جهانی ، پارتیشن های گچی پرلیتی سبک،استفاده در دیواره های دوجداره (سیستم پوشش دیواره ها)و پشت بام ها ،دیوارهای غیر حمال ، کف اتاقها جهت کاهش بار مرده ،افزایش عایق کاری ساختمان وکاهش مصرف هزینه های انرژی ،آجر نسوز ، ورقهای نسوز،عایق پرلیتی جهت جایگزینی به جای یونولیت وپلی اورتان ،آجرهای پرلیتی ،پلاستر پرلیت و محصولاتی را که می توان از پرلیت منبسط شده برای صنایع ساختمان تولید نمود بشرح زیراست. چرا از پرلیت در عایق سازی استفاده میشود ؟عایق زیر طبقات پرلیت عایق غیر آلی بوده که فساد نیافته وبه آسانی مشتعل نشده ومحلی مناسب براس موریانه ها نمیشوداز آنجایی که این محصول خنثی می باشد آنجایی (از نظر اسیدی وبازی )درلوله کشی ها وسیم کشی های الکتریکی که زیر طبقات انجام می شود خوردگی وسایش نیافته وبه میزان زیادی انتقال صدا از یک طبقه به طبقات دیگر واز طبقه به دیوارها واز سیستم لوله های زیرطبقات را کاهش می دهد.

در عین حال، مِتواند ظرفیت نگهداری مواد غذایی محلول را نیز افزایش داده و از خروج مواد غذایی محلول در اثر آبیاری های مکرر پیشگیری نماید از سوی دیگر ساختار میکروسکوپی ذرات پرلیت به گونه ای است که با داشتن حفرات و تخلخلهای چند لایه قادر است حتی در حالت اشباع از آب نیز حداقل ۲۰% از تخلخل مفید خود را در خاک حفظ کرده واز این طریق تبادل هوا و اکسیژن را نز در محیط کشت افزایش دهد. بی شک توجه مسئولین به پتانسیل های حوزه مواد معدنی شهرستان میانه و  ورود سرمایه گذاران به این بخش  می تواند، راهکاری عملی بمنظور شناسایی دقیق معادن و بکار گیری نیروهای متخصص و همچنین جلوگیری از خام فروشی مواد و تبدیل آن به صنایع دیگر موضوعی باشد، که در آینده نه چندان دور مشکلات اقتصادی و معضلاتی همچون بیکاری را از سطح شهرستان از میان ببرد.

در این قسمت به کارخانه‌ تولید کننده پرلیت اشاره می‌گردد :  معدن پرلیت عجمی این معدن در ۲۱۰ کیلومتری تبریز مرکز استان واقع شده است، مجوز استخراج آن در سال ۱۳۷۸ (۳۰/۸/۷۸) صادر شده که بر اساس آن مجوز استخراج سالیانه معدن ۵۰۰۰ تن می‌باشد که در حال حاضر استخراج واقعی آن ۴۰۰۰ تن در سال است و بهره بردار آن شرکت رزگرانیت می‌باشد. مخلوط پرلیت وگچ برای جایگزینی کاهگل در ساختمانها که استفاده از آن در ساختمانها به کمک پمپ ویا مالیدن برروی دیوار اعمال میشود وسرعت کار و صرفه جویی در تعداد کارگر دراین روش قابل قیاس با روشهای سنتی نیست ،این ماده از نظر عایق بندی صدا و حرارت نیز برمصالح سنتی ترجیح داده می شود.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 194
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

کاربرد مورفولوژي فندقه در رده بندي چند گونه از قاصدک (Asteraceae tribe Cichorieae) در ايران

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. کاربرد مورفولوژی فندقه در رده بندی چند گونه از قاصدک (Asteraceae tribe Cichorieae) در ایران. کاربرد مورفولوژی فندقه در رده بندی چند گونه از قاصدک (Asteraceae tribe Cichorieae) در ایران. کاربرد مورفولوژی فندقه در رده بندی چند گونه از قاصدک (Asteraceae tribe Cichorieae) در ایران. سوادکوهی فائزه، نژادستاری طاهر، اسدی مصطفی، جعفری عفت، مهرگان ایرج. مجله گیاه شناسی ایران (The Iranian Journal of Botany), [online] 18(2 (پیاپی 36)), pp. مجله گیاه شناسی ایران (The Iranian Journal of Botany), 18(2 (پیاپی 36)), 249-261.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 206
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

نپتون، خدای دریا و همزاد اورانوس

به بیان ساده تر، در روی زمین، خورشید عامل به وجود آمدن طوفان می شود، اما نپتون که بسیار بسیار دورتر از خورشید قرار گرفته و هزار بار کمتر از زمین از خورشید انرژی دریافت می کند، چرا باید دارای این حجم از طوفان های زیاد باشد؟ دانشمندان بر این باورند که سیاره نپتون حرارتش را از منبعی دیگر می گیرد. در سطح این قمر لکه های یخ زده سفید، آبی و صورتی وجود دارد  و پر از گسل ها، صخره ها و دهانه های بر خوردی است، تریتون همچنین دارای نوار های سفید دور چاله ها ولکه های تیره است که باعث شده شبیه پوست طالبی باشد و ظاهری زیبا به نپتون بخشیده است. اگر بخواهیم مقایسه ای بین زمین و نپتون داشته باشیم، سه عامل مدت زمان چرخش زمین به دور خورشید، مدت زمان چرخش به دور خود و کج بودن محور عمودی زمین باعث شکل گیری فصول روی سیاره سنگی ما می شود، اما برای نپتون قضیه به گونه دیگری رقم می خورد.

طبق این مشاهدات، بادهای پر سرعت تمام این سیاره را فرا گرفته است، سریع ترین آن ‌ها در نزدیکی لکه سیاه بزرگ قراردارد و سرعت بادها در آن جا به ۲۴۰۰ کیلومتر در ساعت می ‌رسد. نپتون، دورترین فاصله از خورشید را دارد، میانگین فاصله‌ نپتون از خورشید  ۴/۴۵۰/۰۰۰/۰۰۰ کیلومتر است، این سیاره بزرگ‌ ترین مدار را در بین دیگر سیارات دارد. علت آبی بودن سیاره نپتون، وجود گازهای متان در جو نپتون است که رنگ سرخ را جذب می ‌کند و آبی حاصل از طیف نوری خورشید که بازتابیده می‌ شود را ایجاد می کند.  ترکیبات سیاره نپتون شامل ۸ درصد هیدروژن، ۱۹درصد هلیوم، ۱٫۵ درصد متان و بقیه از اتان، آمونیاک،آب، آمونیاک هیدروسولفید و یخ متان تشکیل شده است.

اگر در زمین ما شاهد فوران مواد مذاب از دهانه کوه های آتشفشانی هستیم، در تریتون، این گاز و یخ است که از دهانه یخ فشان های آن فوران می کند. در ابتدا محاسبات دانشمندان درباره مدار اورانوس درست به نظر می رسید، اما با گذشت زمان، در مدار سیاره اورانوس بی نظمی هایی دیده شد. مشاهده این بی نظمی ها، باعث شد تا دانشمندان و اخترشناسان نسبت به وجود سیاره دیگری کنجکاو شده و به تحقیقات در این زمینه بپردازند. سیاره نپتون (neptune)، هشتمین و آخرین سیاره در سامانه خورشیدی است که از نظر اندازه چهارمین سیاره و از نظر جرم سومین سیاره است. در واقع حرارتی که نپتون از درون خود دریافت می‌ کند، باعث به وجود آمدن بادها و طوفان‌ های قوی در این سیاره می‌ شود.

 

دانستنی هایی جالب و خواندنی در مورد سیاره نپتون

در ابتدای تصویر، اندازه زمین در برابر نپتون به نمایش گذاشته شده و در ادامه‌ نیز به ترتیب فاکتورهای قطر، جرم، تعداد قمر، فاصله از خورشید، طول سال و دمای هر دو سیاره آورده شده است. ساختار اورانوس بدین شکل است که در زیر اتمسفر سنگین این سیاره، لایه‌های گازی هیدروژن، هلیوم و متان قرار دارند و پس از آن، لایه‌های یخی آب، آمونیاک، و متان وجود دارد. فضا پیمای وویجر 2 با وجود اینکه گذر کوتاهی از کنار نپتون داشته، ولی داده‌هایش نشان از این موضوع دارد که اندازه نقطه تاریک بزرگ، به صورت قابل توجهی متغیر است. احتمالاً این غول گازی در ابتدا، در جایگاهی نزدیک‌تر به خورشید تشکیل شده و سپس با طی مراحلی، به مکان کنونی خود انتقال پیدا کرده است.

همانطور که قبلاً هم ذکر شد، دلیل رنگ آبی نپتون نیز به سبب حضور ذرات یخی متان و گازهای نادری است که در انتهای اتمسفر آن وجود دارند. به احتمال زیاد این حلقه‌ها از ذرات یخ به همراه گرد و غبار تشکیل شده‌اند و همچنین امکان حضور مواد کربنی نیز در آن وجود دارد. با توجه به اطلاعات دریافتی، این طوفان شامل یک سیستم چرخشی بوده که بادهایی با سرعت 2400 کیلومتر بر ساعت ایجاد می‌کرد. در اتمسفر بالایی این سیاره، طوفان‌های بزرگی دیده شده و سرعت بادهای اطراف آن به بیش از 600 متر بر ثانیه هم می‌رسد. این قمر، مملو از یخ می‌باشد و در آن، نیتروژن یخ‌زده به همراه ذرات غبار، از زیر سطح به فضای آزاد فوران می‌کند.

اتمسفر نپتون بسیار ضخیم است و ترکیبات آن عمدتاً از هیدروژن (74 درصد)، هلیوم (25 درصد) و متان (1 درصد) تشکیل شده است. یکی از بزرگترین طوفان‌های دیده شده در سال 1989 ثبت گردیده و آن را نقطه تاریک بزرگ (Great Dark Spot) نامیده‌اند. همچنین حضور ابرهای یخی و پرسرعت‌ترین بادهای منظومه شمسی نیز از جمله ویژگی‌های اتمسفر این سیاره است. در ادامه این مقاله از دیجی رو با ما همراه باشید تا نگاهی به نکات و دانستنی‌های جالب نپتون بیندازیم. وویجر 2 در سال 1989 از کنار این سیاره عبور کرده و اولین تصویر نزدیک نپتون توسط این فضاپیما ثبت شده است. این سیاره برای اولین بار در سال 1846 مشاهده و موقعیت آن نیز با استفاده از محاسبات ریاضی تخمین زده شد.

 

سیاره نپتون

با توجه به اینکه مدار سياره كوتوله پلوتون بیضی کشیده‌ای است و در بعضی بازه‌های زمانی فاصله‌ی آن تا خورشید کمتر از فاصله نپتون تا خورشيد می‌شود ، این سوال مطرح می‌شود كه : « آيا احتمال برخورد نپتون با پلوتون وجود دارد؟ » دانشمندان نشان داده‌اند که دوره‌ی مداری پلوتون با نپتون - بنا به دلایل گرانشی - دارای حالت رزونانس می‌باشد ، به طوری که در هر دو دور چرخیدن نپتون ، سیاره‌ی کوتوله پلوتون ۳ بار دور خورشید می‌چرخد؛ با اين حساب نپتون در هر جايی باشد ، پلوتون در فاصله‌ای دورتر و قابل محاسبه قرار می‌گیرد. دانشمندان تاکنون توانسته‌اند ۹ سیاره را به طور يقين در منظومه شمسی شناسایی کنند ، اما آیا سیاره‌های دیگری نیز در این منظومه وجود دارند؟ به نظر بعضی از ستاره‌شناسان ، بی‌نظمی‌هایی که در مدار نپتون مشاهده شده است ، ممکن است توسط سياره دهم - که جرم زیادی داشته و خارج از مدار پلوتون قرار دارد - ایجاد شده باشد؛ این سیاره‌ی فرضی سیاره ایکس (سدنا) نام گرفته است.

مخالفین این فرضیه بر این عقیده‌اند که منظومه شمسی دارای ماده‌ی کافی برای تشکیل يک سیاره‌ی ديگر ، علاوه بر ۹ سیاره‌ی كشف شده ، نبوده و همچنین تشکیل این سیاره در چنین فاصله‌ای مطابق با عمر منظومه شمسی نیست. در مدتی کمتر از ۱۰۰ میلیون سال ، قمر تریتون وارد محدوده‌ی روش نپتون (کوتاهترین فاصله از یک جسم اصلی ، که در آن یک جسم تابع می‌تواند بدون آنکه توسط نیروهای جاذبه متلاشی شود ، دور بزند) خواهد شد. پیش از این انتظار می‌رفت که نپتون از نظر جوی آرامتر از اورانوس باشد ، ولی وُیجر ۲ نشان داد که بادهای نپتون بسیار بسیار شدید هستند؛ سرعت این بادها به ۶۴۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

سیاره نپتون را معمولا به رنگ آبی می‌شناسند؛ رنگ آبی سياره به اين دليل است که گاز متان موجود در جو ، رنگ سرخ را جذب کرده و آبی حاصل از طیف نوری خورشید را باز می‌تاباند. تفاوتی که در ساختار سیاراتی مانند اورانوس و نپتون دیده می‌شود ، عدم حضور هیدروژن فلزی مایع است ، که در عوض آن به یک ساختار متراکم آب‌مانندی در اطراف هسته می‌رسیم. علاوه بر این ، صفحه‌ی مداری پلوتون نیز با صفحه‌ی منظومه شمسی زاویه‌ی نسبتا زیادی می‌سازد و این پديده هم به عدم امکان برخورد دو جرم قوت بیشتری می‌بخشد. شکل‌های ابر مانند متعدی روی اين سیاره وجود دارند ، که مهمترین آنها لکه سیاه بزرگ نام دارد؛ این لکه ، مجموعه طوفانی عظیمی به بزرگی کره زمین است.

 

مطالب جالب و عجیب درباره سیاره نپتون

اتمسفر نپتون از سه بخش تشکیل شده است: بخش زیرین جو نپتون تروپسفر (troposphere)، بخش فوقانی استراتسفر (stratosphere) و بخش میانی که مرز این دو است، تروپپاوس (tropopause) نام دارد. یکی از نکات جالب درباره نپتون این است که شانزده ساعت طول می‌کشد تا ابرهای استوایی نپتون، سیاره را یک دور کامل بزنند، زیرا نپتون جسم سخت نیست. وقتی سیاره نپتون در سال ۱۹۹۴ توسط تلسکوپ هابل رصد شد، طوفان نقطه تاریک بزرگ ناپدید اما نقاط تیره مختلفی در نیم‌کره شمالی نپتون ظاهر شده بود. داده‌های حاصل از کاوش‌های وویجر ۲ همچنین نشان داد که وسعت نقطه بزرگ تاریک ضمن حرکت سریعش روی نپتون به‌طرز چشمگیری تغییر می‌کرد.

این‌که بادهایی بدین شدت چطور روی سیاره‌ای چنین دور از خورشید وزیده‌اند هنوز هم یکی از موضوعات اسرارآمیز درباره نپتون است. یکی از قمرهای نپتون تریتون (Triton) نام دارد که منجمد است و از زیر سطح آن ذرات نیتروژن منجمد و غبار به هوا می‌پراکند. در بخش فوقانی جو نپتون طوفان‌های بزرگی می‌وزد و بادهایی تا سرعت ۶۰۰ متر بر ثانیه این سیاره را دور می‌زند. تلسکوپ فضایی هابل نیز این سیاره را مطالعه کرده و تعدادی تلسکوپ زمینی نیز به مطالعه این سیاره پرداخته‌اند. نپتون اتمسفر بسیار ضخیمی دارد که ۷۴ درصد آن هیدروژن، ۲۵ درصد آن هلیوم و تقریبا ۱ درصد آن متان است. ذرات متان منجمد و گازهای اندک در دورترین نقاط اتمسفر نپتون سبب شده است رنگ نپتون آبی به نظر برسد.

نقطه تاریک بزرگ، طوفان بسیار بزرگ و چرخانی بود که با سرعت بیش از ۲۴۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌وزید. جالب و کوتاه درباره نپتون: نپتون هشتمین سیاره دور از خورشید و دورترین سیاره از خورشید است. نقطه بزرگ تاریک قدرتمندترین طوفانی است که تاکنون بر سطح سیاره نپتون شناسایی شده است. احتمالا نپتون هنگام آفرینش بسیار به خورشید نزدیک‌تر بوده و بعدها از آن دور شده است. نقطه تاریک بزرگ (Great Dark Spot) بزرگ‌ترین طوفانی است که تاکنون در نپتون شناسایی شده است. رنگ سفید و آبی پررنگ نپتون باعث می‌شود تا راحت‌تر آن را از اورانوس متمایز کنیم. نپتون زیر جو سنگین خود، از لایه‌های گازی هیدروژن، هلیوم و متان تشکیل شده است.

 

تصویر ناسا از سیاره نپتون

وُویجر ۲ یک کاوشگر فضایی بی‌سرنشین میان‌سیاره‌ای است که در ۲۰ اوت ۱۹۷۷ در قالب برنامه وویجر برای مطالعه سیاره‌های خارجی منظومه شمسی و همچنین فضای میان‌سیاره‌ای توسط ناسا به فضا پرتاب شده‌است. بررسی‌های مختصصان علوم فضایی نشان می‌دهد الگوهای آب‌وهوا در سیاره نپتون نسبت به زمین بسیار متفاوت است و طوفان‌هایی که در این سیاره به وقوع می‌پیوندد بسیار قوی‌تر و طولانی‌تر از طوفان‌های زمینی است. به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، نپتون آخرین سیاره در منظومه شمسی و دورترین نسبت به خورشید است؛ به مناسبت سالگرد کشف این سیاره ناسا  اخیرا تصویری از آن منتشر کرده است.

 یوهان گاتفرب گاله، ستاره‌شناس آلمانی در ۲۴-۲۳ سپتامبر سال ۱۸۴۶ در رصدخانه برلین، هشتمین سیاره منظومه شمسی را  مشاهده کرد. این تصویر از نپتون توسط وویجر۲ در  اوت ۱۹۸۹ گرفته شده و نقطه تاریک بزرگ، طوفانی در جو این سیاره را نشان می‌دهد.  این کشف با استفاده از یک تلسکوپ انجام شد؛ نپتون با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 223
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

دانا گوهر

Natural opal وزن : 3 قیراط ابعاد :9*12 میلیمتر قیمت : 150000 تومان. برداشت هر گونه مطلب از این وب سایت بدون ذکر منبع ممنوع است. Natural opal وزن : 3 قیراط ابعاد : 8*13 میلیمتر قیمت : 150000 تومان. Natural opal وزن : 2 قیراط ابعاد : 9*11 میلیمتر قیمت : 100000 تومان. Natural opal وزن : 3 قیراط ابعاد : 9*11 میلیمتر قیمت : 150000 تومان. Natural opal وزن : 3 قیراط ابعاد : 15*8 میلیمتر قیمت : 150000 تومان. Natural opal وزن : 2 قیراط ابعاد : 12*9 میلیمتر قیمت : 100000 تومان. Natural opal وزن : 3 قیراط ابعاد : 13*9 میلیمتر قیمت : 150000 تومان. Natural opal وزن : 2 قیراط ابعاد : 7*15 میلیمتر قیمت : 100000 تومان.

Natural opal وزن : 4 قیراط ابعاد : 13*9 میلیمتر قیمت : 200000 تومان. Natural opal وزن : 3 قیراط ابعاد : 13*9 میلیمتر قیمت : 150000 تومان. Natural opal وزن : 2 قیراط ابعاد : 8*15 میلیمتر قیمت : 100000 تومان.

سنگ اوپال و خواص آن

اما غربی‌ ها اوپال‌ را بدشگون‌ می ‌دانستند چون‌ والتراسکات WALTER SCOTT نویسنده‌ نامدار اسکاتلندی‌ به‌ طور غیر عمد در یکی‌ از داستان‌هایش‌ اوپال‌ را سنگی‌ منفی‌ و بدیمن معرفی‌ کرده؛ درست‌ بر عکس‌ شرقی‌ ها که‌ هر چه‌ صفات‌ و درجات‌ نیکوست‌ برای‌ این سنگ‌ زیبا‌ در نظر دارند. بزرگترین در استرالیا (ماسه سنگ)، برزیل (آتشفشانی)، مکزیک (گدازه های تجزیه نشده)، آمریکا (نوادا ، اورگان) (آتشفشانی)، گواتمالا، هندوراس (گدازه های تجزیه نشده)، اندونزی (آتشفشانی) چکسلواکی (گدازه های آتشفشانی)، تانزانیا، عمان است. پیشنهاد می ‌شود برای‌ نگهداری‌ و جلوگیری‌ از آسیب ‌دیدن‌ سنگ اوپال، آن‌ را کنار دیگر سنگ‌ها قرار ندهید و نیز مرتب‌ در آب‌ سرد بدون‌ مواد، شستشو  دهید تا آب‌ موجود در آن‌ تبخیر نشود و درخشش‌ رنگی‌ خود را از دست‌ ندهد.

این کار از بی آبی و ترک خوردگی جلوگیری می کند، اما به دلیل اینکه تثبیت کننده ها در اوپال های طبیعی وجود ندارد، برخی از سنگ شناسان ، این محصول را مارک مشابه اوپال برچسب می زنند در بازار به عنوان اوپال مصنوعی شناخته شده است. سنگ و انگشتر اوپال‌ از جمله‌ جواهرات‌ زیبایی‌ است‌ كه‌ داشتن‌ آن‌ نشانه ی سلیقه‌ و درک خاص‌ از سنگ‌های‌ قیمتی‌ است؛ زیرا دارنده‌ آن‌ باید حتماً به‌ خواص‌ و اهمیت‌ این‌ سنگ‌ پی‌ برده‌ باشد. اوپال انرژی درونی بدن را تقویت می کند و در تقویت دستگاه گوارش به ویژه کمک به هضم غذا موثر است،همچنین به خون سازی کمک کرده و دستگاه گردش خون را تنظیم می نماید و برای درمان سرطان خون نیز مفید می باشد.

سنگ اوپال‌ از جمله‌ جواهرات‌ زیبایی‌ است‌ كه‌ داشتن‌ آن‌ نشانهِ سلیقه‌ و درك‌ خاص‌ از سنگ‌های‌ قیمتی‌ است؛ زیرا صاحب آن‌ باید حتماً به‌ خواص‌ و ویژگی های این‌ سنگ‌ پی‌ برده‌ باشد. متاسفانه محصول به دست آمده، همان مشکل اوپال های طبیعی را دارد (بی آبی و ترک خوردگی) این مشکل در اوپال مصنوعی ، با برش راف به قطعات کوچک سپس اشباع آنها با تثبیت کننده هایzirconium stabilizer  حل می شود. سنگ اوپال از سلیکاهای آبداراست که با دمای پایین ته نشین می شود و جزو سنگ های رسوبی به حساب می آید و می تواند در ترک ها ، اتصالات و حفره ها ، صخره های رسوبی ، آتش فشانی و دگرگونی ته نشین شود.

 

انگشتر اوپال سفید اصلی درشت

انگشتر پیشینه‌ای نامعلوم دارد و به طور قطع مشخص نیست از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفته است، اما شواهد نشان می‌دهد که انگشتر از مصر باستان، در پی تکامل «مُهر» سرچشمه گرفته باشد؛ چون مُهر‌ها نشانه قدرت بودند، افرادی که مُهر‌های برجسته و انگشتر خاتم «مُهر» داشتند، به عنوان اشخاص قدرتمند و بانفوذ، مورد احترام مردم قرار می‌گرفتند. انگشتر یکی از نمادین‌ترین جواهرآلات است؛ زیرا بعضی از انگشتر‌ها حلقه ازدواج هستند و بعضی از انگشتر‌ها میراث خانوادگی اشخاصند که از مادر یا پدر و اجداد آن‌ها به ارث رسیده است و بعضی به خاطر قداست و خاصیتی که دارند مورد استفاده اشخاص قرار می‌گیرد.

پیروان هر کیش و مذهبی برای خود نشانه‌ای دارند که با آن شناخته می‌شوند؛ چنانکه مسیحیان صلیب و هندو‌ها و بوداییان خال سرخ در پیشانی و مو‌های مخصوص دارند، اهل ایمان نیز با علاماتی شناخته می‌شوند که یکی از آنها، انگشتر به دست راست کردن است. پرسیدند که چه انگشتری در دست کنم؟ فرمود: عقیق سرخ، به درستی که آن اقرار کرده است براى خدا به یگانگى و براى من، پیغمبرى و براى تو یا على به آنکه وصىّ منى و براى فرزندان تو به امامت و براى دوستان تو به بهشت و براى شیعیان فرزندان تو به جنّت الفردوس. از حضرت علی علیه‌السّلام منقول است که حضرت جبرئیل به پیامبر فرمود: هرکه انگشتر در دست راست کند و قصدش سنّت و متابعت تو باشد و ببینم او را که در قیامت متحیّر مانده است، دستش را بگیرم و به تو و به حضرت علی علیه‌السّلام برسانم.

امام حسن عسکری علیه‌السلام می‌فرماید: نشانه‌های مومن، پنج چیز است: پنجاه و یک رکعت نماز گزاردن، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، جبین را در سجده بر خاک نهادن و خواندن «بسم الله الرحمن الرحیم» با صدای بلند. مقامات بالای حکومت نیز با اعطای انگشترشان به نماینده‌هایشان، برای اجرای فرامینشان، اختیار تام می‌دادند که در تورات نیز به نمونه‌ای از این عمل، اشاره شده است: «سپس فراهه، انگشترش را درآورد و به جوزف داد». آنها همچنین اعتقاد دارند که همۀ رنگ‌های رنگین‌کمان و آثار آن در میان سنگ‌ها باقی مانده است و در هنگام درخشش این سنگ‌ها نیروی بی‌نظیری در محیط پراکنده می‌شود که یکی از این سنگ‌ها همان سنگ اوپالاست.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

بخش شیمی مواد غذایی و بسته بندی

از نظر شیمیایی مورد آزمونهای کنترل کیفی قرار میگیرد مانند: اندازه گیری پروتئین خاکستر،چربی،رطوبت،نگهدارنده،نمک،قند،بریکس،ارگانولپتیک،اسیدیته،پراکسید،اندیس رفراکتومتر PH و در قسمت بسته بندی آن بسته بندی محصولات غذایی ،آرایشی و بهداشتی مورد آزمایش قرار می گیرد که بر حسب نوع بسته بندی که از جنس فلز باشد مانند: (کنسروها و کمپوتها) یا تتراپک (آبمیوه ها و شیرهای استریلیزه)،پلیمرها در انواع مختلف (سلولزی،پلی اتیلن ،پلی پروپیلن،پلی اتیلن ترفتالات ،پلی استایرن ،مقوا و. شرح فعالیت کارشناسان بخش شیمی مواد غذایی و بسته بندی در قسمت شیمی مواد غذایی این بخش انواع مختلف مواد غذایی و آشامیدنی از قبیل فراورده های گوشتی و پروتئینی ، غلات ، لبنی ، میوه و سبزی ، روغنها ، عرقیجات و.

   اندازه گیری میزان مقاومت انواع فیلمها در مقابل کشش شرح وظایف کارشناسان بخش شیمی مواد غذایی و بسته بندی.    بررسی لاک قوطیها و یکنواختی و چسبندگی آنها در قسمت سر و کف و بدنه     2. امکانات و دستگاه های موجود در بخش شیمی مواد غذایی و بسته بندی  . ) مورد آزمونهای مختلف قرار میگیرند مانند:     1.

همه چیز درباره پلیمر پلی اتیلن ترفتالات (پت) PET

رزین های پلی استر به خاطر خواص مکانیکی، حرارتی و شیمیایی خوب خود در کنار پایداری ابعادی عالی خود شناخته می شوند، به همین دلیل پلی اتیلن ترفتالات PET نیز از همین خواص بهره مند می باشد. آلیاژ سازی پلی اتیلن ترفتالات PET با ترموپلاستیک ها و ترموست ها برای تولید موادی است که عملکرد و خصوصیات بهتری را برای مصرف مورد نظر با هزینه پایین تر به دست آورند. همچنین آلیاژ PET/PC در مواردی که نیاز به ترکیب خواص سفتی عالی، مقاومت گرمایی و شیمیایی، مقاومت به ضربه، استحکام کششی و خمشی بالا می باشد مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که در مشخصات فنی زیر مشاهده می کنید، مهم ترین مشخصه موجود در اطلاعات فنی مواد PET، ویسکوزیته ذاتی یا Intrinsic Viscosity می باشد که با نماد IV نمایش داده می شود.

همانطور که گفته شد PET پایداری ابعادی خوبی دارد، همچنین مقاومت به ضربه بالایی دارد، در مقابل رطوبت، الکل و حلال های شیمیایی نیز مقاومت خوبی نشان می دهد. محصول این واکنش PET به صورت مذاب ویسکوز می باشد که به آسانی می تواند آن را به شکل الیاف دراورد، اکسترود کرد و یا قالب گیری تزریقی را روی آن انجام داد. از این مواد بازیافت شده و خرد شده PET می توان در صنایع مختلفی مانند الیاف موکت، برخی کیسه های حمل، ژاکت های پشمی، فیلم و ورق، تسمه و. آلیاژ PET پلی اتیلن ترفتالات با پلی اولفین های تقویت شد با الیاف به منظور استفاده در قطعات تزریقی صنعت خودروسازی رایج می باشد. ابتدا ساختار، ویژگی ها، خواص آن را بررسی کرده و در ادامه به توضیحات تکمیلی مانند کاربرد PET و شرایط فرایندی آن خواهیم پرداخت.

محصولات ساخته شده از پلی اتیلن ترفتالات PET به طور 100 درصد قابل بازیافت هستند و بیشترین پلاستیک بازیافتی در دنیا PET می باشد. موادی که با PET به صورت آلیاژ در می آیند عبارتند از پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی کربنات، پلی استایرن، اتیل وینیل استات و ABS. گریدهای PET پلی اتیلن ترفتالات موجود در بازار به صورت های تقویت نشده، تقویت شده با الیف شیشه، گرید مقاوم در برابر شعله و. آلیاژسازی PET پلی اتیلن ترفتالات و ترموست ها نیز به منظور بهبود خواص حرارتی، مکانیکی، ضربه و اشتعال پذیری می باشد. برای خرید دستگاه های تولید پریفرم، بطری و آزمایشگاه کنترل کیفیت بطری PET و همچنین خط بازیافت پت PET اینجا کلیک کنید.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 185
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

روند شکل‌گیری حرکت‌های تفسیری «قرآن کریم» در ایران از قرن سوم تا پایان قرن چهاردهم هجری

ادوارد گرانویل براون (1926-1862 میلادی)، خاورشناس و ایران‌شناس انگلیسی که چهار جلد کتاب درباره تاریخ ادبی ایران نوشته است، می‌گوید: «اگر از علومی که عموماً به اسم عرب معروف است؛ اعم از تفسیر و حدیث و الهیات و فلسفه و طب و لغت و تراجم احوال و حتی صرف و نحو زبان عربی، آنچه را که ایرانیان در این مباحث نوشته‌اند برداریم، بهترین قسمت آن علوم از میان می‌رود» (براون، 1361: 97). یکی دیگر از نکات برجسته المیزان، جمع میان دو روش تفسیری موضوعی و ترتیبی و توجه کامل به مسأله وحدت موضوعی حاکم بر قرآن است؛ ایشان قرآن را آیه به آیه و سوره به سوره تفسیر نموده‌اند، ولی در هر بخش، آیات مربوط و متناسب با موضوع آن را که در قرآن پراکنده است، می‌آورد تا درباره آن موضوع به طور جامع بحث و گفت‌و‌گو کند.

علمای لغت و صاحبان معاجم، به‌صراحت هدف و انگیزه خود را از تألیفاتشان، کمک به فهم عبارات قرآن کریم و سنت رسول صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم ذکر کرده‌اند و در بیان و معانی بسیاری از لغات، از شواهد قرآنی استفاده کرده‌اند و به نکته‌هایی که به تفسیر قرآن و توضیح کلمات و عبارات آیات کمک می‌کند، اشاره کرده‌اند. اهتمام ایرانیان به آموزش و گسترش زبان عربی با انگیزه خدمت به قرآن، موجب شد که دانشمندان بزرگی مثل فیروزآبادی مؤلف قاموس المحیط، جوهری مؤلف تاج اللغة و صحاح العربیة، راغب اصفهانی مؤلف مفردات الفاظ القرآن، ابوهلال عسگری مؤلف فروق اللغویه و احمد بن فارس مؤلف مقاییس اللغه آثار ادبی با‌ارزشی را پدید بیاورند.

در مجموع این تفسیر از جمله تفاسیری است که نزدیک به همه روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام در ارتباط با تفسیر یا تأویل آیات، در آن گرد آمده است؛ اما متأسفانه تعداد زیادی از اسرائیلیات و احادیث ضعیف نیز در این تفسیر دیده می‌شود و در پاره‌ای از موارد هم سخنانی عرفانی بر قلم رانده است که ظاهراً تأویل آیه است. نکته قابل توجه اینکه، در قرن اول و دوم هجری، تفاسیر قرآن در ایران رنگ و بوی مذهبی نداشت و تحت تأثیر فرقه کلامی یا مذهب فقهی خاصی قرار نگرفته بود؛ اما از اواخر قرن دوم و اوایل قرن سوم هجری، مفسران اهل تسنن و مفسران شیعه امامیه (جعفری‌مذهب)، هر یک تفاسیر مستقلی متناسب با مشرب کلامی و فقهی خود می‌نویسند.

 

سعید جعفری

ای کریمی که بخشندۀ عطایی؛ و ای حکیمی که پوشندۀ خطایی؛ و ای صمدی که از ادراک خلق جدایی؛ و ای احدی که در ذات و صفات، بی همتایی؛ و ای خالقی که راه نمایی؛ و ای قادری که خدایی را سزایی؛ جانِ ما را صفای خود دِه؛ و دل ما را هوای خود ده؛ و چشم ما را ضیای خود دِه؛ و ما را آن دِه که آن بهِ؛ و مگذار ما را به کِه و مِه. پدر، موعظت و ملامت ایشان واجب دید و در اثنای آن گفت که: ای فرزندان، اهل دنیا، جویانِ سه رُتبت اند و بدان نرسند، مگر به چهار خصلت؛ امّا آن سه که طالب آنند، فراخیِ معیشت است و رفعتِ منزلت، و رسیدن به ثواب آخرت؛ و آن چهار که به وسیلتِ آن بدین اغَراض توان رسید، الَفَغدنِ مال است از وجه پسندیده و ….

ب) کدام ویژگی‌های زبانی در شعر دیده می شود؟ استفاده از ترکیبات نو: چاشنی کام، جگرتشنه / از بین رفتن لغات مهجور فارسی نسبت به سبک خراسانی / فارسی بودن اغلب واژه ها / کوتاه و ساده بودن جمله ها / ساختمان ساده داشتن بیشتر واژه ها: نفس، صبح، پیام …/ پرسش انکاری در بیت پایانی. قلمرو زبانی: طالع: بخت / پرسش انکاری / کاو: که او، زیرا که او / چاشنی: شیرینی، مزه / قلمرو ادبی: جناس همسان: کام (۱- آرزو، خواسته دل؛ ۲- دهان) / نفس صبح: استعاره / واژه آرایی: کام / واج آرایی: «ک» / چاشنی کام: اضافه تشبیهی / ازین طالع … جویی: استعاره. با خروج شعر از دربارها و ورود آن به خانقاه‌ها دامنۀ موضوعات آن، گسترش یافت و بر سادگی بیان، قدرت عواطف، عمق افکار و اندیشه‌هایی که موضوع شعر پارسی بود، افزوده شد و خانقاه‌ها در شمار پشتیبانان و پناهگاه‌های شعر فارسی درآمدند.

قلمرو زبانی: آرد: آورد (بن ماضی: آورد؛ بن مضارع: آور، آر) / ندانم: نمی دانم / جهش ضمیر: کدامت نرسانید (به تو کدام را نرسانید) / قلمرو ادبی: بر باد سپردم: استعاره، جانبخشی / دل، جان: تناسب / دل و جان سپردن: کنایه واگذاری زندگی و هستی  /. ◙ تمثیل به معنای «تشبیه کردن» و «مَثَل آوردن» است و در اصطلاح ادبی، آن است که شاعر یا نویسنده برای تأیید و تأکید بر سخن خویش، حکایت، داستان یا نمونه و مثالی را بیان کند تا مفاهیم ذهنی خود را آسان تر به خواننده انتقال دهد. فرمان بزرگوار از خدای نامدار می گوید… بندگان من، مرا پرستید و مرا خوانید و مرا دانید که آفریدگار منم؛ کردگار نامدار، بنده نوازِ آمرزگار منم؛ مرا پرستید که جز من معبود نیست؛ مرا خوانید که جز من مُجیب نیست ….

 

مأخذشناسی قرآن و حدیث

به ویژه این که در این کتاب روایات معتبری بافت می شود که نمی توان آن ها را در سایر منابع یافت علاوه بر این مطالب برخی از کتاب های تفسیری پیش از خود مثل سعید بن جبیر و مقاتل بن حیان را در تفسیر خود نقل کرده که معتبر ترین منبع برای اطلاع از محتوای آن ها به شمار می رود یعنی اگر ابن ابی حاکم تفاسیر مذبور را در کتاب خود نقل نمی کرد با از بین رفتن آن ها نیز به کلی از میان می رفت مفسران بزرگ اهل تسنن مانند ابن کثیر،بغوی،شکانی و دیگران برای تدوین کتاب های تفسیری و روایی خود بهره های فراوانی از این کتاب برده اند از این رو بزرگان در اهل تسنن مانند سیوطی تفسیر او را منبعی سرشار و قابل اعتماد برای مفسران پس از وی در همه ی دوران ها دانسته است سیوطی می گوید تفسیر او را به صورت خلاصه در ذیل مطالب در المنثور نقل کرده اند حتی ابن حجر عسقلانی ابن تیمیّه و دیگران بسیاری از روایات معتبر اهل تسنن را از کتاب تفسیر او نقل کرده اند روش تفسیری ابن ابی حاتم این گونه است که ابتدا احادیث نبوی(صلی الله علیه و آله)را آورده و سپس نظرات صحابه و تابعان را نقل کرده و اختلاف رایج در ذیل آیات را نقد و بررسی نموده و هرگز مطالب و مسائل جنبی غیر از روایات را در تفسیر آیات قرآن وارد نکرده است از این جهت کتاب او تفسیری کاملا حدیثی به شمار می رود و دربارۀ معنا و تفسیر آیاتی که در ذیل آن ها روایتی نیافته سخنی به میان نیاورده است در ذیل آیات مربوط به اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله)و علی بن ابی طالب(علیه السلام) نیز روایات معتبری نقل کرده است که شایان توجه و اهمیت است آیات زیر: ۱-<إِنَّ اللهَ وَ مَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیهِ وَ سَلِّمُوا تَسلِیماً> (الاحزاب،۵۶) ۲-<وَ قَرنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَ لَا تَبَرَّجنَ تَبَرُّجَ الجَاهِلِیَّۀِ الأُولَی وَ أَقِمنَ الصَّلَاۀَ وَ آتِینَ الزَّکَاۀَ وَ أَطِعنَ اللهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهِیراً> (الاحزاب، ۳۳) ۳-آیۀ۲۱۴سوره احزاب خلافت حضرت علی (علیه السلام) ۴-<وَ تَقَلُّبَکَ فِی السَّاجِدِینَ> (الشعرا، ۲۱۹): عصمت اجداد پیامبر(صلی الله علیه و آله)که براساس عقیده تشیع است) این تفسیر که نسخه ی آن تا تفسیر سوره ی عنکبوت در دست بود به تصحیح چند تن از محققان عرب زبان احیاء شده و محققان بقیۀ سوره ها را تا پایان قرآن با تکیه بر کتاب هایی که تفسیر ابن ابی حاتم را نقل و تخلیص نموده اند، تکمیل کرده اند مثل: ۱- تفسیر القرآن العظیم:ابن کثیر ۲-در المنثور:سیوطی ۳-فتح الباری:ابن حجر عسقلانی ۴-تعلیق التعلیق:ابن حجر عسقلانی ۵-فتح القدیر:شکانی این تفسیر بار ها در کشور های مختلف اسلامی مثل لبنان و عربستان در ۱۰جلد تنظیم و چاپ شده است.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 203
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

تا بی‌نهایت کاوش در زیرساختار کوارک و لپتون

شاید شگفت‌آور باشد که محدوده‌های کوارک‌ها و لپتون‌ها اندازه یکسانی دارند و این موضوع حاکی از آن است که کوارک‌ها توسط نیروی قوی تولید می‌شوند و لپتون‌ها که توسط نیروی بسیار ضعیف‌تر برهم‌کنش‌های الکترومغناطیسی تولید می‌شوند باید کمیاب‌تر باشند، اگرچه معلوم شده است که اندازه‌گیری لپتون‌ها بسیار ساده‌تر و دارای عدم قطعیت نظام‌مند ابزاری کوچک‌تری‌اند. جوهر (اصل ـ مغزه) این پژوهش‌ها اندازه‌گیری‌های دقیق نیروی ضعیف است؛ زیرا نیروی ضعیف تنها نیروی شناخته‌شده‌ای است که می‌تواند هویت لپتون یا کوارک را تغییر دهد (مثلاً، میون به الکترون و نوترینوی‌های همراهش وا می‌پاشد)، امکان بسیاری وجود دارد که انحراف‌هایی از پیش‌بینی‌های مدل استاندارد بتوانند اثرهای زیرساختاری کوارک و لپتون را حذف کنند.

زمانی طول کشید تا در اوایل دهه ۱۹۷۰م در آزمایش‌ها ثابت شد که پارتون‌های پیشنهادی اندازه‌گیری‌های اولیه و ساختار مشاهده‌شده در شکل ۲ در واقع همان کوارک‌های گلمن هستند، با این تفاوت که گلمن فقط سه کوارک پیشنهاد کرده بود، اما در آزمایش‌های بعدی معلوم شد در هر باریون شش کوارک وجود دارد. برای انتخاب ۱۰TeV به‌عنوان مرتبه‌ای از مقیاس برای اندازه جرم کمینه یک ذره تکثیرکننده و ادامه دادن استدلالی مشابه آنچه در قسمت بالا مورد بحث قرار گرفت، که شامل اصل عدم قطعیت هایزنبرگ بود، می‌توان یک اندازه بیشینه برای کوارک‌ها و لپتون‌ها (حدود ۲×۱۰-۲۰m) در نظر گرفت.

  آینده با توجه به محدودیت‌های سختی که روی بیشترین اندازه کوارک‌ها و لپتون‌ها گذاشته شده است، آینده چه خواهد شد؟ نخست بسیار اهمیت دارد که بفهمیم شتاب‌دهنده LHC تاکنون فقط ۳درصد از کل باریکه‌ای را که انتظار می‌رود در طول عمر خود توزیع کند ثبت کرده است. این ذرات مجموعه گیج‌کننده‌ای از انواع جرم‌های گوناگون، بارهای الکتریکی، اسپین‌ها و برهم‌کنش‌های خاص بودند و ویژگی‌های بسیاری را با خود همراه داشتند؛ از این‌رو دانشمندان به آن‌ها حیوانات وحشی نام دادند و در «باغ وحش ذرات» جایشان دادند. از سوی دیگر، ایده ساختن شتاب‌دهنده‌ای حتی بزرگ‌تر از LHC به نام برخورددهنده هادرونی بزرگ (VLHe) در دست اقدام است و در این خصوص پیشنهادهای رقابتی دیگری ارائه شده است که نشان می‌دهد مکان‌های استقرار شتاب‌دهنده‌های آینده احتمالاً چین و یا نزدیک سرن است.

 

کوارک‌ها؛ سازنده ذرات هادرون

این کارشناس فیزیک پلاسما ادامه داد: کوارک‌ها با یکدیگر ترکیب می‌شود تا منجر به ساخت ذرات مرکبی به نام هادرون شود که پایدارترین این ذرات را ما به عنوان پروتون و نوترون در هسته اتم می‌شناسیم؛ این ذرات به دلیل پدیده حبس رنگ عملاً به صورت مستقیم قابل مشاهده نیست. ذرات بنیادی شامل سلول‌هایی است که ماده و پادماده را می‌سازد و در تقسیم‌بندی فرمول‌های بنیادی شامل کوارک و لپتون‌ها می‌شود؛ بوزون‌های بنیادی نیز که بیشتر حامل نیروهای طبیعی است در تقسیم‌بندی شامل بوزون‌های پیمانه‌ای و نرده‌ای می‌شود. تمنده ویژگی‌های هر ماده‌ای را برای شناخت و بررسی آن در فیزیک مهم دانست و اظهار کرد: ویژگی‌های ذاتی کوارک بار الکتریکی، رنگ، اسپین و جرم آن است که تمامی این موارد باعث می‌شود که شناخت انسان از آن کامل شود.

این کارشناس فیزیک پلاسما اضافه کرد: اینکه کوارک می‌تواند هر چهار نیرو بنیادی را تجربه کند یک نکته مهم است؛ همچنین کوارک تنها ذره‌ای است که بار الکتریکی آن مضربی از بار بنیادی نمی‌تواند، باشد. وی تاکید کرد: کوارک تنها ذره بنیادی است که تمامی چهار برهم‌کنش یا هر چهار نیروی بنیادی را می‌تواند تجربه کند که این چهار نیرو عبارت از الکترومغناطیسی، هسته‌ای قوی و ضعیف و گرانش آن است. عرفان تمنده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه کوارک نوعی ذره بنیادی است، اظهار کرد: به ذرات داخلی که هیچ پیش ساختاری ندارد ذرات بنیادی گفته می‌شود. وی اشاره کرد: کوارک‌ها به ۶ گونه: UP، Down، Strange، Charm، Top و Bottom تقسیم‌بندی شده است که به هر یک مزه نیز گفته می‌شود.

 

كشف كوارك سر

كوارك سر, ششمین و به احتمال قریب به یقین آخرین كوارك است كوارك ها همراه با لپتون ها الكترون و هم خانواده هایش واحدهای سازنده ماده هستند سبك ترین كوارك ها كه بالا و پایین نام دارند, پروتون و نوترون معمولی را به وجود می آورند و این دو همراه الكترون, تمام عناصر جدول تناوبی را می سازند. نیروی هسته ای قوی كه كوارك ها را در كنار هم نگه می دارد، آنها را ملزم می كند كه همیشه در كنار دیگر كوارك ها و پادكوارك ها ظاهر شوند؛ اگر كوارك ها دوتادوتا باشند ذره حاصل مزون نام دارد و اگر كوارك ها سه تایی باشند، آن ذره باریون نامیده می شود (پروتون ها و نوترون ها باریون هستند). در هر گروه تحقیقاتی، حداقل سه نفر پیدا می شد كه همسرشان عضو گروه رقیب بود! برای آنكه از پخش مهارنشدنی شایعات جلوگیری شود، دو گروه باهم قرار گذاشتند اگر در تحلیل های خود به نتایجی رسیدند كه ارزش خبری داشت، گروه دیگر را با اعلانی یك هفته ای خبردار كنند.

كوارك های سنگین تر (شگفت، افسون، سر و ته) و دیگر لپتون ها هم تنها در شتاب دهنده ها تولید می شوند؛ البته این بدان معنی نیست كه این ذرات هیچ گاه در طبیعت به وفور وجود نداشته اند، چرا كه در نخستین لحظات پس از مهبانگ، عالم مملو از این ذرات بنیادی بود. درست است كه برای كوارك سر هیچ ساختار مشخصی تعریف نشده است، اما آزمایش ها نشان می دهد سنگینی این ذره ۱۷۵گیگاالكترون ولت (GeV ۱۷۵) است كه معادل سنگینی یك اتم طلا و بسیار سنگین تر از آنی است كه بسیاری از نظریه پردازان پیش بینی كرده بودند. باریكه ذرات این شتاب دهنده نمی توانست كوارك های سنگین تر از ۷۷GeV را تولید كند؛ در نتیجه رقابت به آزمایشگاه ملی فرمی محدود شد، آن هم بین CDF و یك آزمایش جدید در حلقه شتاب دهنده كه به دلیل موقعیتش در مسیر شتاب دهنده، D۰ (دی صفر) نام گرفت.

آشكارساز CDF این توانایی را دارد كه مسیر هر ذره ای را در میدان مغناطیسی به دقت مشخص كند و از این راه تكانه آن ذرات را تعیین كند؛ اما دستگاه D۰ به یك گرماسنج بسیار حساس و دقیق مجهز است كه می تواند انرژی هر برخورد را اندازه گیری كند. مدل استاندارد ذرات بنیادی می تواند تعامل بین این واحدهای سازنده ماده را به خوبی توضیح دهد، اما لازمه اش این است كه هر یك از لپتون ها و كوارك ها به صورت جفت ذره وجود داشته باشند كه معمولاً آنها را نسل ذرات می نامند. جدا از رقابت ایجاد شده بین دو گروه تحقیقاتی فرمی لب كه تلاش ها را دوچندان می كرد، داشتن دو آزمایش كامل كه یك موضوع را بررسی می كردند، این مزیت را داشت كه می شد از صحت نتیجه های به دست آمده اطمینان حاصل كرد.

 

کشف ذره ی زیراتمی جدید چهارکوارکی!!

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.  این ذره ی جدید، از چهار کوارک ساخته شده است و برخلاف سایر ذرات چهارکوارکی دیگر که حداقل دو طعم یکسان دارند، از چهار طعم متفاوت تشکیل شده است (بالا، پایین، سر، ته). ذرات زیراتمی لیست بلندبالایی دارند که به لطف سازه های غول پیکری که ذرات با انرژی های بالا را با یکدیگر برخورد می دهند، اعضای جدیدی به این لیست افزوده می شود. این کشف به وسیله ی دانشمندان دانشگاه لنکستر انگلیس با همکاری فرمی لب (آزمایشگاه دولت آمریکا برای فیزیک ذرات انرژی بالا) انجام شده است.  دانشمندان می گویند: کشف یک ذره ی جدید و غیرمعمول بسیار هیجان انگیز است و به ما کمک خواهد کرد تا نیروی قوی را بهتر درک کنیم.

این بار فیزیکدانان ذره ی زیراتمی جدیدی را کشف کردند که تازه ترین عضوی است که به گونه های عجیب چهار کوارکی اضافه شده است. نیروی قوی، یکی از چهار نیروی بنیادی طبیعت (هسته ای قوی، هسته ای ضعیف، گرانش، الکرتومغناطیس) است. نشانه های این ذره ی چهارکوارکی برای اولین بار در جولای ۲۰۱۵ همه را شگفت زده کرد. از جمله معروفترین هاردون ها، پروتون و نوترون هستند که از سه کوارک تشکیل شده اند. کوارک ها، ذرات بنیادی هستند که بایکدیگر ترکیب شده و هادرون ها را می سازند. دانشمندان این ذره را به دلیل جرم ۵۵۶۸ مگاالکترون ولتی آن، (X(5568 نامیدند. از طرفی کوارک ها دارای شش طعم بالا، پایین، افسون، شگفت، سر و ته هستند.

تمام هادرون هایی که ما می شناسیم متشکل از دو یا سه کوارک هستند.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 193
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

تحليل عناصر و ويژگي هاي مطرح در رابط کاربر نرم افزار کتابخانه اي پارس آذرخش و تعيين ميزان رضايت دانشجويان دانشگاه شهيد چمران از تعامل با اين نرم افزار

تحلیل عناصر و ویژگی های مطرح در رابط کاربر نرم افزار کتابخانه ای پارس آذرخش و تعیین میزان رضایت دانشجویان دانشگاه شهید چمران از تعامل با این نرم افزار. تحلیل عناصر و ویژگی های مطرح در رابط کاربر نرم افزار کتابخانه ای پارس آذرخش و تعیین میزان رضایت دانشجویان دانشگاه شهید چمران از تعامل با این نرم افزار. تحلیل عناصر و ویژگی های مطرح در رابط کاربر نرم افزار کتابخانه ای پارس آذرخش و تعیین میزان رضایت دانشجویان دانشگاه شهید چمران از تعامل با این نرم افزار. نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1.

 

مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره فرح ...

لطفا پس از واریز وجه تصویری از واریزی خود را به شماره های ۰۰۹۰ ۶۴۲ ۰۹۰۱ – ۹۸۵۸ ۱۰۸ ۰۹۰۱ در واتساپ یا تلگرام ارسال کرده تا ثبت نام شما قطعی شود. یا ارسال مشخصات خود(نام و نام خانوادگی،کدملی،شماره تماس )  به همراه عنوان دوره درتلگرام یا بصورت sms به شماره ۰۹۰۱۱۰۸۹۸۵۸.

:: بازدید از این مطلب : 328

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

خرید کافور خوراکی درجه1

بعضی افراد کافور را جهت جلوگیری از سرفه‌کردن، برای درمان عفونت‌های تنفسی، برای درمان فشار خون پایین که در هنگام ایستادن اتفاق می‌افتد و برای گاز روده (نفخ شکم) استفاده می‌کنند. سؤالی که خیلی پرسیده می‌شود این است که کافور را از کجا بخریم؟ شرکت پیشگامان شیمی محصول کامفور را در گرید خوراکی و دارویی را از کشورهای هند، چین و آلمان وارد می‌کند. از این عطر به عنوان ماده‌ای در پخت و پز (به طور عمده در هند)، به عنوان یک مایع تقویت‌کننده، برای اهداف دارویی و در مراسم مذهبی استفاده می‌شود. خرید کافور عمده توسط شرکت های آرایشی برای استفاده در محصولات کرم مرطوب‌کننده می‌تواند بر روی ناخن‌های آلوده تاثیر بگذارد.

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که استفاده از کافور همراه با روغن کرچک و اکالیپتوس ممکن است به کاهش عوارض ناشی از نیش پشه کمک کند. کارشناسان در مورد انجام این کار هشدار می‌دهند، زیرا هنگام مصرف کامفور می‌تواند عوارض جانبی جدی، حتی مرگ را ایجاد کند. توجه کنید که را به پوست بریده اعمال نکنید، زیرا می‌تواند به سرعت وارد بدن و به غلظت‌هایی برسد که ایجاد مسمومیت کند. امروزه از این ماده به عنوان نرم‌کننده نیترات سلولز و مومیایی و همچنین در آتش‌بازی و داروسازی نیز استفاده می‌شود. کافور (کامفور) که  یک  ترکیب آلی دارای  بوی تند فرار با رنگ سفید است که  از صمغ درختی بنام درخت کافور تهیه می‌شود.

کامفور متعلق به گروهی از ترکیبات ارگانیک است که  ساختار و واکنش‌های خاص آن از مسائل مهم شیمی آلی قرن نوزدهم بود. همچنین برای درمان قارچ، زگیل، نیش حشرات، زخم‌های سرد، هموروئید و استئو آرتریت مورد استفاده قرار می‌گیرد. نقطه ذوب آن حدود 178 تا 179 درجه سانتی‌گراد (352 تا 354 درجه فارنهایت) است و دارای فرمول مولکولی C10H16O می‌باشد. کافور (Cinnamomum camphora) یک ترپن (ترکیب ارگانیک) است که معمولاً در کرم‌ها، پمادها و لوسیون‌ها استفاده می‌شود. برخی از افراد از شکل موضعی برای درمان بیماری‌های تنفسی و درمان علائم بیماری قلبی استفاده می‌کنند. هرگز آن را به صورت داخلی مصرف نکنید و آن را روی پوست‌های شکسته قرار ندهید، زیرا می‌تواند سمی باشد.

 

کافور حبه ایی 50 گرمی

استشمام بیش از اندازه آن موجب قطع اشتها، سفید شدن مو و پیری زودرس، قطع نسل و تولید سنگ مثانه کلیه می شود، خوردن آن برای سرد مزاجان مضر است و معده را ضعیف می کند و نیروی جنسی را کاهش می دهد و اگر مرد یا زنی یک مثقال از آن را یک مرتبه بخورد، برای همیشه قدرت جنسی خود را از دست می دهد و کاملا عقیم خواهد شد، مصرف مقدار خارج از حد مجاز آن سمی است، لذا حتما باید زیر نظر پزشک مصرف شود. برای اینکه زنانی که از نظر جنسی پر حرارت بوده و خیلی دیر غریزه جنسی آنان اغنا می شود و بسیار حریص در مجامعت هستند، به حالت طبیعی در آیند، به اندازه یک گندم از کافور را بخورند، همچنین سوزش بول و عطش مفرط را درمان می کند.

این درخت شبیه زیرفون است و در مناطق گرم شرقی آسیا در جنگل های هندوستان، چین، در جزیره فورموز معروف به ماچین، در ژاپن، جاوه و سوماترا انتشار دارد، در مناطق دیگری از جهان نیز کاشته می شود. کافور حبه ایی ، جسم سفید، شفاف و متبلوری است با بوی تند نافذ، طعم تیز، معطر و سبک تر از آب که از کلیه اعضای درخت کافور از جمله چوب تنه، شاخه ها، برگ و به خصوص پوست آن گرفته می شود. اگر آن را با عرق گشنیز و سرمه ساییده مخلوط کرده و بر چشم بمالید، باعث جلوگیری از برآمدن دانه در پلک می شود و اگر دانه بر آمده باشد، فروکش می کند. برای درمان تب حسبه یا تیفوئید، کم کردن شهوت مردان، هر یک نخود کافور را در کپسول ریخته و صبح و شب، هر بار یک کپسول آن را با کاسنی بخورند.

برای تسکین دندان درد، کمی از آن را پای دندان بگذارید و بدون توجه به تسکین یا عدم تسکین درد، آن را زود از روی دندان بردارید. زمانی که از کار زیاد یا سرما، پا به اصطلاح خشک شده باشد کافور را در آب جوش حل کرده و بر موضع بمالید و ماساژ دهید، نافع است. اگر درد دندان حاصل از دندان پوسیده دارید، آن را با گلاب قرقره کنید، درد تسکین می یابد و برای زخم های دهان نیز مفید است. دو نخود از کافور را در مقداری شیر حل کرده و هر شش ساعت یک بار یک استکان از آن را بخورید، باد سرخ را درمان می کند. دارای طبیعت سرد و خشک است و اگر نیم گرم از آن را بخورید، تونیک، آرامبخش، معرق، بادشکن، ضد تشنج و کرم کش است،.

 

کافور چیست؟ + فواید و عوارض کافور

در ایران بین مردم این تصور وجود دارد که برای کاهش تمایلات جنسی در سربازخانه‌ها و پادگان‌ها و حتی دانشگاه‌ها به غذای این مراکز کافور اضافه می‌شود که با توجه به مضرات و همین‌طور کمیاب بودن آن احتما آن وجود ندارد. نتايج مشابهی در دانشگاه مشهد به دست آمده كه با وجود اينكه در مكانيسم اصلی اظهار بی اطلاعی می‌كنند اما نشان داده‌اند كه كافور در دوز كم در فرآيند اسپرم زايی و توليد هورمون‌های آندروژنيک تاثير منفی دارد. ابن سینا معتقد است اگر آن را با سندل و گلاب مخلوط کنند و ببویند شهوت جنسی را قطع می‌کند و اگر آن را بنوشند این اثر بیشتر می‌شود. در حالی که تحقیقات انجام شده دیگر نشان می‌دهد که مصرف آن در بالاترین دوز ممکن، می‌تواند حتی باعث افزایش فعالیت جنسی گردد.

  طبق تحقيقات انجام شده در دانشگاه شيراز اثر اصلی آن بر ميزان سنتز تستسترون نشان داده شده است.

عطاری خراسانی

مصرف کافور برای جلوگیری از تشکیل گاز در بدن موثر است بدین ترتیب ، شما می توانید از بیماری های مرتبط با اسهال و استفراغ که به گاز منجر می شود، خلاص شوید. استنشاق کافور برای درمان سرفه سرما خوردگی و بسیاری از مشکلات تنفسی دیگر مانند گرفتگی بینی موثر است و بویدن آن جریان تنفسی را باز میکند. صمغ درختی است در چین و تبت که بوی بسیار نافذی دارد بر خلاف تبلیغات سو از کافور این داروی گیاهی اگر درست استفاده شود خواص بیشماری دارد. همچنین ، می تواند برای درمان زگیل ، نقرس، رماتیسم، بواسیر، و زخم های سرد از طریق استنشاق یا کاربرد موضعی درمان کند. اگر درد دارید ، کافور می تواند خاصیت آرام بخش داشته باشد ، به بهبود درد میکند.

کافور یک درمان مؤثر برای درمان خانگی قارچی و عفونت های پوستی ویروسی است. با حل کردن آن در آب ، درماتیت عصبی ، درد و خارش بیش از حد را تسکین می دهد. استنشاق منظم آن تا حد زیادی می تواند مشکلات تنفسی را کاهش دهد. کافور به عنوان یک عنصر در کرم های درمان مفاصل سفت بکار می رود. این است که برای درمان سرفه های شدید و برونشیت استفاده می شود. به همراه ترکیبات دیگر ، آن یک درمان مؤثر برای درد مفاصل است. با بخار آب گرم، سوزش ناشی از عفونت های گلو را از بین می رود.

کافورخاصیت ضدعفونى کردن و تحریک قلب دارد به علاوه براى معالجهء بیمارى‌هاى جهاز تنفسى مفید است و در مورد مسمومیت ازتریاک به عنوان پادزهر مورد توجه است. اگر با آب گشنیز و سرمه ساییده و مخلوط کرده و به چشم‌مالیده شود،باعث جلوگیرى از برآمدن دانه در پلک مى‌گردد و اگر دانه برآمده است،فروکش مى‌کند. از نظر خواص حکما طب سنتى‌معتقدند که فرح‌آور است و مقوى دماغ و قلب و براى رفع تبهاى عفونى وذات الجنب و زخمهاى ریه،سل و اسهال گرم مفید است. پاشیدن گرد آن روى‌زخمها و جراحتهاى بد در مورد زخمهاى گرم و جراحات تازه و قطع خون و تسکین‌درد آنها نافع است. کافور از نظر طبیعت طبق نظر حکماى طب سنتى ایران سرد و خشک است ولى باکمال تعجب در هند آن را گرم و خشک مى‌دانند.

اگر قطرهء محلول آن با آب گشنیز تازه در گوش ریخته شود براى‌تسکین درد گوش گرم و قطع خونریزى از بینى نافع است. غرغرهء آن با گلاب براى‌تسکین درد دندان کرم‌خورده و زخمهاى دهان مفید است. در هند و چین به عنوان ضد اسپاسم و براى‌کاهش ترشح شیر مستعمل است‌. اگر با گلاب و گل سرخ به پیشانى مالیده شود،مسکن سردرد گرم مى‌باشد. رفع تشنگى و مسکّن التهاب‌کبد و کلیه و سوزش مجارى ادرار است.

کافور در طب سنتی و راهکارهای کاربردی آن

روش شناسائی کافور : اگر کافور را روی یخ آتش بزنید باید مثل شمع بسوزد و تمام شود اگر کافور خالص را روی شیشه گذاشته و سپس روی شعله قرار داده و باید کاملا” تبخیر شده و چیزی باقی نماند. مضرات کافور :کافور کمی سمی است و مصرف زیادی خوراکی آن خطرناک است و بوئیدن مداوم کافور مو را سپید کرده و باعث پیری زودرس ، قطع نسل ، قطع اشتها و تولید سنگ مثانه و کلیه میشوند. خوردن کافور برای سرد مزاجها مضر معده و کاهنده شدید نیروی جنسی است و باید با داروهای گرم مثل ادویه و روغن بنفشه خورد و حداکثر مصرف خوراکی کافور نیم گرم در روز است. اثرات سمی کافور شامل: ناراحتی معده، ایجاد گاز معده، قولنج، تهوع و استفراغ، اسهال، اضطراب، هیجان، هذیان گویی، تشنجات صرع مانند و انقباض قلب است.

البته تمامی این اثرات و علائم زمانی است که بطور مستقیم ماده ی کافور را بخوریم یا بوی آن را استنشاق کنیم یا با پوست تماس پیدا کند. زنان پر حرارت جنسی و دیر اغنا اگر به اندازه یک دانه گندم از کافور را برای مدتی بخورند شهوتشان کاسته شده و متعادل در شهوت میشوند. البته باید بگویم در مورد تأثیر کافور بر روی سیستم تولید مثل انسان و نیز اثرات سرطان زایی این ماده هیچ مطلبی ثابت نشده است. گزارش هایی از مسمومیت و مرگ افراد با کافور وجود دارد، بخصوص کسانی که داروهای حاوی کافور را بدون تجویز پزشک مصرف کرده اند. بعد از دریافت مقدار کمی کافور، تشنج به همراه افسردگی، آسیب کلیه ها، انقباض قلب و اغمای بعد از تشنج اتفاق می افتد.

کافور را با سرکه مخلوط کنید و بر زخمهای گرم ضماد کنید زخمهای مثل بادسرخ و جوشهای خونی را سریع درمان می کند. اندام هایی که کافور روی آنها اثر می گذارد شامل چشم ها، پوست، کلیه ها، دستگاه تنفسی و سیستم عصبی مرکزی است. مصرف یا تماس طولانی مدت با کافور باعث مسمومیت مزمن می شود که به علت خاصیت سمی و تأثیر زیاد آن بر بدن است. اثرات سمّی کافور بعد از مصرف ۲ گرم ظاهر می شود و مقدار کشنده آن در بزرگسالان ۴ گرم و در کودکان ۱ گرم است. اثرات سمّی کافور بعد از مصرف ۲ گرم ظاهر می شود و مقدار کشنده آن در بزرگسالان ۴ گرم و در کودکان ۱ گرم است. اگر این علائم ادامه پیدا کند و تشدید شود باعث افسردگی، بیهوشی و حتی مرگ در اثر نارسایی تنفسی می شود.

 

فروش کافور

در سال 1911 رابرت کندی دانکن شیمیدان، اظهار داشت که دولت شاهنشاهی ژاپن  (1907–1908) تلاش کرده است تولید کافور طبیعی را به عنوان یک محصول جنگلی در آسیا به انحصار خود درآورد. در سال 1868 نیروی دریایی انگلیس به بندر آنپینگ رفت و خواستار پایان انحصار کافور چینی شد ، پس از آنکه نماینده محلی چینگ از این امر امتناع کرد انگلیس بندر را تصرف کرد. کارخانه ها نتیجه گرفتند و در مدت زمان بسیار کوتاه دو ساله پس از سنتز آکادمیک کافور مصنوعی ، هر نوع به عنوان یک محصول طبیعی ، وارد بازارهای جهان شد. این ماده از بخار حاصل از بو دادن تکه های چوب بریده شده از درختان متراکم می شود و با عبور بخار از چوب های پودر شده و متراکم شدن بخارات تولید می شود.

فروش کافور یا کامفر camphor ماده‌ای مومی، سفید یا شفاف و جامد با فرمول C۱۰H۱۶O که دارای بوی بسیار قوی است. فروش کافور یکی از منابع اصلی استخراج شده توسط تایوان و همچنین یکی از پردرآمدترین منابع بود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فروش کافور با شماره های 02144182743 و 09026715830 تماس حاصل فرمایید. درمان ترک گوشه لب و یا تبخال در اطراف دهان بخصوص در موارد حساسیتی مانند میوه های آلرژی زا. استفاده و فروش کافور در صنایع شیمیایی نوپا حجم تقاضا را در اواخر قرن نوزدهم افزایش داد. فروش کافور کاهش دهنده سرخی پوست در فصول گرما و به دنبال فعالیت های ورزشی می باشد. درخت کامفر ۲۵ تا ۳۰ متر رشد می‌کند و ماده کامفر در اکثر نقاط آن یافت می‌شود.

درختی همیشه سبز،با شاخه و برگ بسیار برخوردار و دارای گلهایی به رنگ سفید است. چنانچه پوست در معرض آلودگی های سطحی قرار گرفته باشد از کافور استفاده می شود. فروش کافور ضد التهاب، ضد سوزش و ضد خارش های شدید ناشی از گزش حشرات می باشد. امروزه در بسیاری از نقاط دنیا عامل انتقال یکسری از بیماری ها حشرات هستند. تسکین دهنده دردهای خفیف عضلانی به صورت ماساژ محلول روی عضلات عمل می کند. در اوایل قرن نوزدهم بیشتر ذخایر درخت کافور در ژاپن و تایوان وجود داشت. تحلیل (آتروفی) عضلانی: موجب باز شدن عضلات و تسهیل در تحرک آنها می شود. این درخت همیشه سبز در آسیا و به خصوص در جزیره برنئو و فرمز وجود دارد.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

بخش دوم حدیث وصیت به این شرح است:  فَأَنْتَ يَا عَلِيُّ أَوَّلُ الِاثْنَيْ عَشَرَ إِمَاماً سَمَّاكَ اللَّهُ تَعَالَى فِي سَمَائِهِ‏ عَلِيّاً الْمُرْتَضَى وَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الصِّدِّيقَ الْأَكْبَرَ وَ الْفَارُوقَ الْأَعْظَمَ وَ الْمَأْمُونَ وَ الْمَهْدِيَّ فَلَا تَصِحُّ هَذِهِ الْأَسْمَاءُ لِأَحَدٍ غَيْرِكَ يَا عَلِيُّ أَنْتَ وَصِيِّي عَلَى أَهْلِ بَيْتِي حَيِّهِمْ وَ مَيِّتِهِمْ وَ عَلَى نِسَائِي فَمَنْ ثَبَّتَّهَا لَقِيَتْنِي غَداً وَ مَنْ طَلَّقْتَهَا فَأَنَا بَرِي‏ءٌ مِنْهَا لَمْ تَرَنِي‏ وَ لَمْ أَرَهَا فِي عَرْصَةِ الْقِيَامَةِ وَ أَنْتَ خَلِيفَتِي عَلَى أُمَّتِي مِنْ بَعْدِي فَإِذَا حَضَرَتْكَ الْوَفَاةُ فَسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِيَ الْحَسَنِ الْبَرِّ الْوَصُولِ‏ فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِيَ الْحُسَيْنِ الشَّهِيدِ الزَّكِيِّ الْمَقْتُولِ فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ سَيِّدِ الْعَابِدِينَ ذِي الثَّفِنَاتِ عَلِيٍّ فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ مُحَمَّدٍ الْبَاقِرِ فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ جَعْفَرٍ الصَّادِقِ فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ مُوسَى الْكَاظِمِ فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ عَلِيٍّ الرِّضَا فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ مُحَمَّدٍ الثِّقَةِ التَّقِيِّ فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ عَلِيٍّ النَّاصِحِ فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ الْحَسَنِ الْفَاضِلِ فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ مُحَمَّدٍ الْمُسْتَحْفَظِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ ع فَذَلِكَ اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً ثُمَّ يَكُونُ مِنْ بَعْدِهِ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً (فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ) فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْیهِ (ابنه) أَوَّلِ الْمُقَرَّبِينَ‏ لَهُ ثَلَاثَةُ أَسَامِيَ اسْمٌ كَاسْمِي وَ اسْمِ أَبِي وَ هُوَ عَبْدُ اللَّهِ وَ أَحْمَدُ وَ الِاسْمُ الثَّالِثُ الْمَهْدِيُّ هُوَ أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ‏.

 

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

در آیات بسیاری با عنوان رسول به وی اشاره شده است: « أَنَّهُ الْمُشَارِ إلَیْهِ بِالرَّسُولِ فِی آیَاتِ کثیرة مِنْ الْقُرْآنِ مِنْهَا (وَ مَا کُنَّا مُعَذِّبِینَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولًا) (26)؛ (أَنَّى لَهُمْ الذِّکْرَى وَقَدْ جَاءَهُمْ رَسُولٌ مُبِینٌ)(27)؛ (هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمْ الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَةَ وَإِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ)(28)؛ (وَلِکُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ فَإِذَا جَاءَ رَسُولُهُمْ قُضِیَ بَیْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ) (29)».

هیچ دلیل شرعی پیدا نمی‌شود که امامت را در دوازده تن منحصر کند، بلکه ادله شرعی متواتر، دلالت بر استمرار امامت بعد از امام مهدی(علیه السلام) در نسل دوازده‌گانه مهدیّین دارد: «لاَ یُوجَدَ دَلِیلٌ شَرْعِیٌّ یُحْصَرُ الْإِمَامَةُ فِی اثْنَیْ عَشَرَ إِمَاماً بَلْ الْأَدِلَّةِ الشَّرْعِیَّةِ مُتَوَاتِرَةٌ عَلِیِّ اسْتِمْرَارُ الْإِمَامَةَ بَعْدَ الْإِمَامُ الْمَهْدِیُّ(علیه السلام) فِی ذُرِّیَّتِهِ الْمَهْدِیِّینَ الِاثْنَیْ عَشَرَ». روح­ القدس نازل نمی‌شد، مگر به همراه محمد(ص) و پس از وفات ایشان به علی(ع) منتقل شد و سپس به امامان بعد از ایشان و پس از آنان به مهدیین دوازده‌گانه نازل خواهد شد: «رُوحُ الْقُدُسِ الْأَعْظَمِ لَمْ یُنَزِّلْ إلَّا مَعَ مُحَمَّدٍ(صل الله علیه و آله) انْتَقَلَ بَعْدَ وَفَاتِهِ إِلَیَّ عَلِیٍّ(علیه السلام) ثُمَّ إِلَیَّ الْأَئِمَّهْ ثُمَّ بَعْدَهُمْ إِلَیَّ الْمَهْدِیِّینَ الِاثْنَیْ عَشَرَ».

نکته قابل توجه اینکه احمد بصری برای هیچکدام از ادعاهای خود ادله عقلی و نقلی معتبری ذکر نکرده و حتی برخی از این اوصاف، مختص رسول گرامی اسلام(صل الله علیه و آله)، حضرت امیرالمومنین(علیه السلام)، امام مهدی(علیه السلام) و یا حتی در خصوص جبرائیل(علیه السلام) صادر شده‌اند. معصوم است؛ نه به این معنی که خطا نکرده باشد، بلکه به این معنا است که او مردم را از هدایت خارج نکرده و به گمراهی وارد نمی‌کند: «مَعْصُومٍ لاَ بمعنی أَنَّهُ لاَ یخطیء إِنَّمَا بمعنی أَنَّهُ لاَ یَخْرُجُ النَّاسُ مَنْ هَدْیٍ وَلَا یُدْخِلُهُمْ فِی ضَلَالَةٍ». خون امام حسین(علیه السلام) به خاطر خدا و پدرش و احمد الحسن ریخته شده است: « إِنَّ دِمَاءَ الْإِمَامِ الْحُسَیْنُ(علیه السلام) سَأَلْتُ فِی کربلاء لِلَّهِ وَ لِأَجْلِ أَبِیهِ(علیه السلام) وَ لِأَجْلِ أَحْمَدَ إِسْمَاعِیلَ نَفْسِهِ».

 

خبرگزاری شبستان

یکی از این طرفندها پایه‌گذاری جریان‌های انحرافی است که با ادعای مهدویت یا ارتباط با امام مهدی(عج) و امثال آن، مؤمنان ساده‌دل را اسیر هوس‌های زودگذر خود می‌کنند و از جهل، مرکبی برای سوار شدن بر گردۀ آنان می‌سازند؛ گرگ‌هایی که در پوستین گوسفند، ایمان خلایق را می‌درند و به نابودی می‌کشانند و تبعات آن تنها دامن‌گیر گرفتار شدگان در دام این شیادان رهزن نمی‌شود، بلکه چه‌بسا اصل اندیشۀ مهدویت را از نظر‌ها می‌اندازد و در دل‌ها سست جلوه می‌دهد و این هدف غایی جبهۀ شیطان است که ایمان یک نفر و هزار نفر را نشانه نرفته، بلکه اصل ایمان را هدف قرار داده است.

مسیر نخست این است که صرف‌نظر از ادعای احمد حسن و مستندات او، ابتدا به این پرسش پاسخ داده شود که بر اساس روایات اهل‌بیت پس از حکومت امام مهدی چه رخ خواهد داد؟ آیا دوران رجعت آغاز خواهد شد و امامان معصوم(عج) به دنیا بازگشته و حکومت امام مهدی با سرپرستی آنان استمرار خواهد یافت؟ یا این‌که فرزندان امام مهدی جانشین آن حضرت خواهند شد؟ و یا این‌که احتمالات دیگری وجود دارد؟. سومین پرسشی که باید به آن پاسخ داد این است که اساساً برای تشخیص مصادیق فرمایشات پیشوایان معصوم چه راهکارهایی موجود است؟ به تعبیر دیگر، برای تطبیق فرمایشات ائمه بر مصادیق خارجی، چه معیارهایی وجود دارد؟ حل این پرسش از این جهت در نقد احمد حسن راه‌گشاست که او مدعی است بسیاری از آن‌چه ائمه(ع) فرموده‌اند بر او تطبیق می‌شود و او مصداق بسیاری از روایات است.

پیش از ورود به نقد و بررسی، تذکر این نکته ضروری است که چه‌بسا فرقه مورد نظر از نظر اتقان و استحکام ادله و گستردگی در میان جامعه شایسته توجه و پاسخ‌گویی نباشد، اما همین که آیات و روایاتی دست‌آویز فرقه‌ای باطل قرار می‌گیرد، نشان از آن دارد که این آیات و روایات، استعداد بدفهمی و تفسیر باطل را دارند. این چشم‌انداز دل‌انگیز و افق روشن از یک سو دل‌دادگان روشنایی را سرشار از امید و طراوت می‌کند و بذر ایمان و استواری را در دل‌هایشان می‌کارد و از سوی دیگر، کارگزاران ظلمت را به تکاپو وامی‌دارد؛ تکاپویی با همۀ امکانات و توان‌مندی‌ها و با بسیج همۀ نیروها برای ماندن و نابود نشدن.

 

عنوان فارسي: علايم ظهور از ديدگاه مفسران عامه (عنوان عربي: علامات الظهور من منظار مفسري أهل السنة)

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. عنوان فارسی: علایم ظهور از دیدگاه مفسران عامه (عنوان عربی: علامات الظهور من منظار مفسری أهل السنة). عنوان فارسی: علایم ظهور از دیدگاه مفسران عامه (عنوان عربی: علامات الظهور من منظار مفسری أهل السنة). عنوان فارسی: علایم ظهور از دیدگاه مفسران عامه (عنوان عربی: علامات الظهور من منظار مفسری أهل السنة).

منبع



:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 17 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

آنچه باید در مورد شتاب‌دهنده‌های ذرات بدانید

جالب است بدانید که بزرگ‌ترین مرکز تحقیقاتی و سازه‌ی موجود در جهان برای بررسی بنیادی‌ترین اجزای طبیعت ساخته شده است و اینترنت جهانی که امروزه در دسترس اکثریت مردم جهان قرار دارد، در سرن برای به اشتراک‌گذاری داده‌ها‌ی آزمایشگاهی بین دانشمندان اختراع شده است. فیزیک‌دان‌ها‌ی ذرات بنیادی به دو گروه تقسیم می‌شوند، فیزیک‌دان‌ها‌ی تجربی که ماشین‌ها و دستگاه‌ها‌ی بزرگ می‌سازند، آزمایش انجام می‌دهند، داده‌ها را تحلیل می‌کنند و سعی در کشف پدیده‌ها‌ و ذرات جدید دارند. با توجه به اینکه الکترون‌ها به‌راحتی می‌توانند از سطوح بار‌دار با ولتاژ بالا گسیل شوند، برای ولتاژ اعمال‌شده به دستگاه، محدودیت وجود دارد و اینطور نیست که برای غلبه بر مشکل جرم ذرات، تنها ولتاژ دستگاه را بالا ببریم.

طول هر‌کدام از الکترود‌ها‌ی استوانه‌ای به فرکانس و توان منبع ذرات و همچنین به نوع ذرات مورد نظر وابسته است؛ الکترود‌ها‌ی نزدیک منبع، کوتاه‌تر هستند و با دور شدن از منبع، طول الکترود‌ها زیاد‌تر می‌شود. در شتاب‌دهنده‌ی بزرگ هادرونی هفت آزمایش به‌صورت هم‌زمان اجرا می‌شود که در این آزمایش‌ها از آشکار‌ساز‌ها‌ی مجزا برای بررسی توده‌ی پروتون‌ها‌ی برخورد کننده استفاده می‌شود. مدل استاندارد شامل ۶۱ ذره‌ی بنیادی است و ذره‌ی هیگز، سال‌ها عنصر گم‌شده‌ی این مدل بود که با پیدا شدن آن در سال ۲۰۱۲، پازل مدل استاندارد تکمیل شد و تاکنون مورد استفاده‌ی فیزیکدانان است.

بنابر این انرژی دو پروتون برخوردکننده می‌تواند با هم جمع شود و ذرات سنگین جدیدی مثل کوارک سر (سنگین‌ترین ذره‌ی بنیادی کشف‌شده) و دیگر ذرات بنیادی طبیعت را به‌ وجود بیاورد. قسمت بعدی تشکیل‌دهنده‌ی شتاب‌دهنده‌ی خطی، یک استوانه‌ی خلأ است که هوای آن به‌وسیله‌ی پمپ تخلیه می‌شود و طول یک شتاب‌دهنده‌ی خطی با توجه به  آن تغییر می‌کند. در این تونل بزرگ، لوله‌ها‌یی قرار دارند که هوای آن‌ها کاملا تخلیه شده است و دو دسته از پروتون‌ها در این تونل بزرگ، شتاب می‌گیرند و از روبه‌رو با یکدیگر برخورد می‌کنند. برای مثال اگر بخواهیم از الکترون‌ها به‌عنوان ذرات شتاب‌دار استفاده کنیم، باید آن‌ها را از روش‌ها‌یی از جمله کاتد سرد، کاتد گرم، فوتو‌کاتد یا تابش رادیویی تأمین کرد.

 

پارس ناز پورتال

گام بزرگ بعدی برای فیزیک برهمکنش های اساسی در درک ماهیت ماده تاریک خلاصه می شود: ماده تاریک از چه چیزی ساخته شده است؟ چند نوع ذره مختلف در آن وجود دارد؟ برهمکنش آنها با یکدیگر چگونه اتفاق می افتد؟ چگونه با ماده شناخته شده برهمکنش می کنند؟ آیا میتواند در توضیح تکامل جهان اطلاعاتی را در اختیار ما قرار دهد؟. پروفسور بروس ملادو رهبر گروه تحقیقاتی فیزیک پر انرژی در دانشگاه ویتز خاطر نشان کرد: « بر پایه ی یک سری ویژگی های حاصل از آزمایشات در مرکز شتاب دهنده بزرگ و داده های گردآوری شده تا پایان سال ۲۰۱۲ میلادی، گروه محققان دانشگاه ویتز با همکاری دانشمندانی از کشورهای هند و سوئد توانست.

کشف ذره بوزون هیگز در مرکز شتاب دهنده هاردونی بزرگ دروازه های علم فیزیک را به روی اکتشافات تکان دهنده ی بیشتری باز کرد که از جمله آنها می توان به مشاهده ذرات بنیادی جدیدی اشاره کرد که با نیروها و ذرات ناشناخته ارتباط داشته اند. فیزیک کلاسیک در توضیح تعدادی از پدیده ها ناکام مانده و در نتیجه، بایستی با مفاهیم جدید و انقلابی در آن ایجاد شود، مفاهیمی نظیر نسبیت و فیزیک کوانتومی که تمامی اینها زمینه ساز به وجود آمدن فیزیک مدرن شد.  دانشمندان گروه فیزیک پر انرژی (HEP) دانشگاه ویتواترسند در ژوهانسبورگ وجود ذره بنیادی جدیدی را پیش بینی می کنند: ذره بنیادی جدید با عنوان ” مادالا “(Madala) می تواند در درک بهتر ماده تاریک موثر واقع شود.

» تیم تحقیقاتی مادالا در دانشگاه ویتز متشکل است از حدود ۳۵ دانشجوی اهل آفریقای جنوبی، آفریقا و محققانی که هم اکنون در خصوص بررسی داده های ارسال شده از آزمایشات شتاب دهنده هستند. این گروه از محققان با بهره‌گیری از داده های بدست آمده از یک سری آزمایشات که به کشف و اولین کاوش در خصوص ذره بنیادی هیگز در سازمان تحقیقات هسته ای اروپا منجر شد،. جرمی که امکان لمس، مشاهده و بوییدن آن برای ما وجود دارد، جرمی که به کمک ذره بنیادی هیگز توضیح داده می شود، تنها ۴% از سهم جرم-انرژی جهان را به خود اختصاص می دهد. با پیش بینی فرضیه مادالا، گام های بزرگی برداشته شد و هم اکنون دانشمندان جوان گروه فیزیک پر انرژی دانشگاه ویتز به کاوش های خود در این زمینه ادامه می دهند.

 

خرید کتاب شتاب دهنده ها ذرات بنيادي

مسئولیت وجه پرداخت شده توسط کاربر با مدیریت پرتال بوده و در صورتی که کتاب برای کاربر ارسال شده و مشکلی نباشد، وجه کتاب به ناشر پرداخت خواهد شد در غیر این صورت تا تعیین تکلیف نهایی، وجه کتاب در حساب انجمن باقی مانده و چنانچه کاربر ذی حق باشد، وجوه پرداختی به حساب کاربر برگشت داده خواهد شد. در زیر تصویر کتاب، قیمت پشت جلد و قیمت خالص بعد از اعمال تخفیف، اعلام شده و با ورود به داخل هر کتاب، کاربر می تواند علاوه بر اطلاعات شناسنامه ای، به چکیده کتاب، فهرست مطالب و موضوع های آن دسترسی داشته باشد. در ذیل این اطلاعات، فهرست کتابفروشی های ناشر که کتابهای وی را در تهران و شهرستانها به فروش می رسانند همراه با نشانی و تلفن، ارائه شده و کاربر می تواند کتاب خود را از کتابفروشی های محلی تهیه نماید.

درصورتی که حداکثر ظرف ده روز از تاریخ خرید، اعلامی مبنی بر عدم دریافت یا عدم رضایت از کتاب خریداری شده از طرف کاربر به پرتال اعلام نگردد، خرید مذکور از طرف پرتال، صحیح و کامل تلقی می گردد. لازمه این کارکرد آن است که کاربران بتوانند با کمک سیستم های جستجو با وارد کردن کلید واژه هایی از عنوان، نویسنده یا ناشر کتاب به منابع متعدد از ناشران مختلف دسترسی داشته و خرید نمایند. مثلا کاربر می تواند یا استفاده از جستجوی پیشرفته و موضوع بندی موجود به اطلاعات کتاب های یک موضوع خاص که برای نخستین بار در سال جدید منتشر شده دسترسی داشته و برای خرید انتخاب نماید. بعد از پرداخت وجه توسط کاربر، سیستم ادمین پرتال، بطور خودکار، سفارشات هر ناشر را برای وی ارسال کرده و ناشران می توانند از طریق آیکون (ورود ناشر) به سفارشات خود دسترسی داشته باشند.

در جستجوی پیشرفته علاوه بر امکان وارد کردن اطلاعات بیشتر و جداسازی خاص تر می توان از تقسیم بندی و رده بندی حوزه های مختلف علمی نیز استفاده کرده و به نتایج مطلوب تری رسید. ناشر با ارسال کتاب یا کتاب های خریداری شده، اطلاعات پستی مربوطه را اعلام داشته و در صورتی که به هر دلیلی امکان ارسال کتاب نداشته باشد، آیکون (برگشت وجه) را علامت می زند. تا قبل از پرداخت وجه، سبد خرید موجود با عنوان (در حال بررسی) در فهرست سفارشات کاربر نمایش داده شده و از طریق آیکون (پرداخت) امکان نهایی شدن خرید وجود دارد.  پیشنهاد می گردد کاربر در بدو ورود از آیکون (ورود کاربر) در بالای صفحه اصلی، استفاده کرده تا در حین خرید نیازی به وارد کردن کد و رمز خود نداشته باشد.

 

فیزیک هسته ای و مقالات و مطالب ...

در آن زمان سوال برای دانشمندان فیزیک هسته ای این بود که آیا این امکان وجود دارد که با اعمال اختلاف پتانسیل بتوان ذرات اتمی را با انرژی و شتاب زیاد به هدفی برخورد داد که به تولید و تحقیق درباره عناصر مصنوعی مورد نظرپرداخته شود؟ تئوری اثر تونل نتیجه و راهبردی بود که توسط گامو به رادفورد پیشنهاد گردید و سپس با اختیارات واگذار شده از سوی رادفورد به کاک کرافت و والتون اولین تلاشها در این راستا به عمل آمد. بنابراین دراین راستا، دانشمندان فیزیک هسته ای می باید در جستجوی دستیابی به باریکه هایی از ذرات باردار وپر انرژی باشند که پاسخ در نیاز به انرژی های چند مگا الکترون ولت ودر بعضی موارد، به دلیل طبیعت ماده، انرژی چندین گیگا الکترن ولت را برآورده سازد.

حجم و ابعاد شتابدهنده ها از حدود یک متر تا اندازه یک شهر با کاربردهایی جهت حل پیچیده ترین موضوعات دنیای فیزیک هسته ای از ذرات فیزیک بنیادی، تا کاربردهای پزشکی، صنعتی، زیست محیطی و نانو تکنولوژی را شامل میشود. اگر یونها یک بار داشته باشند، مثل پروتن یا دوترون، انرژی جنبشی آنها در هنگام ورود به الکترود منفی حدود یک الکترون ولت می باشد که برابر است با اختلاف بالقوه هر ولت بین دو الکترود. در هر صورت، این سدها یکی پس از دیگری مرتفع گردید و امروزه ذرات را با سرعت نزدیک به سرعت نور وبا انرژی های حتی یک تریلیون الکترون ولت در شتاب دهنده های کوچک و بزرگ شتاب می دهند.

زمانی که دانشمندان فیزیک هسته ای سخت مشغول مطالعات ذرات بنیادی و تبدیل اتم به اتم دیگری بودند،ایده بمباران هسته اتم به عنوان هدف توسط ذره های باسرعت بالا شکل گرفت. در اینجا مشکل شتاب دادن ذرات تولید شده با انرژی های بالایی دارند که نیاز به ولتاژ بالا دارد، ولتاژ بالا هم دارای مشکل نگهداری وعایق کاری الکتریکی است. اگر ولتاژ بالاتری تامین شود، پروتون به مقدارE الکترون ولت انرژی دریافت می کندو صرف نظر از طول لوله شتابدهنده اختلاف Eولت میشود. طبیعی بود که اعمال این اختلاف پتانسیل، فقط روی ذرات باردار، آنهم در میدان های الکتریکی یا مغناطیسی میتواند میسر باشد.

 

در پی بنیادی‌ترین سوالات بشر: در دل شتابدهنده‌ها چه خبر است؟

سیستمی که از طریق آن در حال مطالعه این مطلب هستید، لباسی که تن شماست، صندلی که روی آن نشسته‌‎اید و غذایی که می‎خورید، از اتم‌‎هایی تشکیل شده‌‎اند که در قدیم فرض می‎شد بنیادی‎‌تر از آنها وجود ندارد و کوچک‎ترین ذرات سازنده همه چیز در جهان هستند؛ اما امروزه می‎دانیم ذرات بسیار کوچک‎تر دیگری هم وجود دارند که اتم از آن‎ها ساخته شده ‎است. شتاب دادن ذراتی که می‎‌شناسیم و برخورد دادن‎شان با یگدیگر گاهی ذرات تازه‌‎ای را به وجود می‌‎آورند که پیش‌تر نمی‎‌شناختیم؛ اما کار فیزیک‎دان‎‌های ذرات این است که بر اساس خواص و ویژگی‎‌هایی که ذره‎‌ها دارند بتوانند آن‌ها را پیش‌‎بینی کنند و به این ترتیب تکه‎‌های ناشناخته پازل را کامل کنند.

این که چرا مواد دارای جرم هستند و در اثر چه فرایندی در اولین لحظات شکل گیری عالم ماده جرم دار به وجود آمده است؟ «بوزون هیگز» در پاسخ گویی به موجودیت دنیا و وجود ماده ای که جرم دارد، آن قدر حائز اهمیت بود که دو دانشمندی که در کشف این ذره مهم نقش داشتند، برنده جایزه نوبل فیزیک شدند. یک گروه مدام در آزمایشگاه در حال تجربه و آزمایش هستند، داده‌‎ها را تحلیل می‎‌کنند و سعی در کشف و بررسی ذرات جدید دارند و گروه دیگر فیزیک‎دان‎‌های نظری هستند که تلاش می‎‌کنند پدیده‎‌های درون آزمایشگاه را توصیف کنند و دلایل رخ دادن پدیده‎‌ها را توضیح بدهند. شاید از خودتان بپرسید اصلا چرا باید ذرات خیلی کوچک درون اتم‎‌ها را با هم برخورد بدهیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌‎افتد؟ یا به این فکر کنید که تکمیل شدن جدول ذرات بنیادین در فیزیک چه تفاوتی در زندگی ما ایجاد می‎کند یا اصلا چرا این همه برایش هزینه می‎‌شود؟.

این که شواهد نشان می دهد میزان ماده و پاد ماده موجود در عالم تقریبا با هم برابر است و این به معنای آن است که نباید جهان به شکل پایدار امروز وجود داشته باشد چرا که ماده و پاد ماده با مقدار حدودی مساوی، باعث خنثی شدن یکدیگر و در نهایت نابودی هم می شوند. بررسی ذرات مختلف مدل استاندارد در دل شتابدهنده‎‌ها و کشف رفتارهای‌شان کمک می‎‌کند تا ببینیم کیهان چه طور شکل گرفته ‎است؟ زیرا همین ذرات بودند که ساختارهای مختلف کیهانی را شکل دادند و به مرور آنچه امروز از عالم می‎شناسیم را پدید آوردند. در این روش اطلاعات به جای پردازش در داخل مرکز به چندین کامپیوتر در نقاط مختلف فرستاده می‌شود و هر کامپیوتری قسمتی کوچک از پردازش را انجام می‌دهد ولی در عوض مجموع این پردازش‌ها، انبوهی از اطلاعات پردازش شده و آماده مطالعه می‌شود.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 207
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 17 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

لیست قیمت خرید نهال انگور

ارقام نهال انگور، قابل عرضه در آریانهال شامل نهال مویز بی دانه، نهال ردکارنت، نهال لعل حسینی، نهال کندری، نهال خلیلی، نهال قزل اوزوم، نهال فیلیم سیدلس بی دانه، نهال عسگری، نهال صاحبی سیاه، نهال شاهانی، نهال ریش بابا، نهال سیاه سردشت، نهال ردگلوب، نهال پرلت، نهال کریسمون سیدلس، نهال بی دانه زرد کشمشی، نهال بی دانه قرمز، نهال بلک سیدلس، نهال بلک ویلیام، نهال وایت کارنت، نهال شمشیری، نهال یاقوتی، نهال شصت عروس، نهال شامپاین و نهال فخری است. این میوه مغذی برای تقویت قوای جسمی، زیبایی پوست و مو، جلوگیری از ریزش مو، درمان میگرن، تقویت بینایی، کاهش کلسترول خون، جلوگیری از سرطان سینه، درمان آسم و یبوست مفید است.

در مناطق سردسیر می توان انواع ارقام نهال سیاه سردشت، نهال لعل حسینی، نهال رد کارنت، نهال فیلیم سیدلس بی دانه، نهال بی دانه زرد کشمشی، نهال وایت کارنت و نهال فخری را کاشت. مناطق گرمسیری اگر چه مناسب برای کاشت درخت انگور نیست ولی برخی ،ارقام نهال انگور، مانند انگور عسگری و یاقوتی را می توان در این نوع شرایط آب و هوایی پرورش داد. برای هر یک از نهال های عرضه شده توضیحات کامل وجود دارد لذا می توانید بسته به هدف از خرید و منطقه کاشت نهال نسبت به تهیه مناسب ترین ارقام نهال اقدام نمائید. نکته قابل توجه اینکه معمولا در سال اول و دوم محصولی از نهال های جدید نباید انتظار داشت بنابراین هنگام خرید نهال به زمان بهره وری نهال باید توجه داشت.

نکته مهم در هنگام تهیه نهال های انگور این است که قبل از کاشت نهال در زمین، ابتدا به مدت ۲۴ ساعت آنرا بطور کامل در آب خیسانده و کاملا غوطه ور کنید. انگور دارای انواع ویتامین های گروه B، ویتامین K، ویتامین C، ویتامین E، اسید فولیک، آهن، کلسیم، منیزیم، منگنز، پتاسیم، سدیم، روی و فسفر است. جهت بررسی بهترین نهال انگور و سفارش مناسب ترین نوع با توجه به منطقه محل کاشت و هدف از کاشت نهال با کارشناسان آریانهال مشورت نمائید. پس از انتخاب شاخه های مناسب آنها را در سردخانه و یا در زیر ماسه های نرم و مرطوب که دمای آن پائین است تا فصل بهار نگهداری می کنند. معمولا در فصل بهار و با گرم شدن هوا، در محدوده دمایی ما بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد جوانه زنی و فعالیت درخت انگور شروع می شود.

 

لیست قیمت خرید نهال گردو

زیرا نهالکاری بسیار امر سخت و دشواری می باشد، از آن طرف کشاورز با هزینه ی بسیار زیاد اقدام به احداث باغ نهال گردویی می کند تا با گذشت چند سال نتیجه ی سرمایه گذاری خود را ببیند، پس بهتر است در انتخاب دقت بیشتری صورت پذیرد و خدمات پس از فروش واقعی را ملاک قرار دهند. و… دیگر نهالستان های گردو، در حال حاضر از مراجع اصلی تولید و تکثر نهال های گردو در فضای اینترنت می باشند، اما در نظر داشته باشید بهتر است حین خرید نهال گردو از سلامت و اصالت نهال ها حتما اطلاع یابید و با چشمانی بسته اعتماد نکنید. در این فرآیند درختان در برابر آفات و بیماری ها و شرایط آب و هوایی و مهمتر از همه، رشد و باروری درختان گردو بیشتر شده و در نتیجه درختان اصلاح نژاد شده می تواند عملکرد بهتری برای باغداران به همراه داشته باشد.

درختان گردو ایرانی معمولا از سال های سوم تا ششم باردهی اولیه خود را آغاز می کنند، اما درختان گردو فرانسه، ترکیه و آمریکا در سال های ابتدایی ( از سال اول یا دوم کشت) نیز باردهی اولیه خود را آغاز می نمایند. آمریکا در رتبه اول، ترکیه در رتبه دوم و ایران در رتبه سوم درختان گردو از نظر میزان باردهی قرار می گیرند و در رده بندی مزه و طعم، می بایست ایران، سپس ترکیه و آمریکا را در این رده بندی، امتیاز دهی نماییم. اما در مقابل، اصلاح نژاد های فراوانی که بر روی نهال گردو های خارجی ( ترکیه و آمریکا)  انجام شده است، سبب مقاوم سازی بیشتر آنها در برابر آفات و بیماری ها شده است و رشد و وزن محصولات آن را بیشتر کرده است.

از جمله مهمترین آنها می توان به زهکشی مناسب، هرس به موقع درختان گردو، آبیاری منظم و دوره ای، کود دهی و سم پاشی اصولی و اصولی اشاره کرد که هر کدام در مباحث جدا گانه و مفصلی را نیاز به توضیح دارد. نکته مهم  در مورد ارتفاع از سطح دریا که بیشتر افراد آن را اشتباه می گیرند وضعیت دما در مناطق محل کشت است و به این معنا که زمین های دارای ارتفاع زیاد لزوما سردسیر و با دمای پایین نیستند. دیر گل بودن و یا زود گل بودن درختان گردو از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا هر درخت گردو را می بایست با توجه به نژاد و مهم تر از همه شرایط جغرافیایی منحصر به فرد خود خریداری نمایید. با مراجعه به این مطالب می توانید از درختان گردوی مناسب با جغرافیای منطقه خود اطلاعات دقیقی را کسب کنید و سپس اقدام به خریداری نهال گردو مورد نظر، بر اساس خصوصیات بیان شده کنید.

 

انواع میوه گلخانه ای و پرورش آنها

انواع میوه گلخانه ای برای کاشت و پرورش در محیط گلخانه شامل کدام میوه ها می باشد؟ کدام یک از میوه های گلخانه ای سود بیشتری دارند و می توان آنها را در هر شرایط آب و هوایی پرورش داد؟ چگونه می توان کشت گلخانه ای را با هزینه مناسب راه اندازی کرد تا بتوان میوه های پرفروش را تولید و به بازار عرضه نمود؟. شاید این سوال در ذهن شما به وجود بیاید که انواع میوه گلخانه‌ ای که بهترین رشد را در گلخانه ها دارند شامل کدام موارد هستند؟! با یک گلخانه نسبتاً متوسطه با اندازه ۸ فوت در ۶ فوت می توانید مکانی برای پرورش بهترین میوه‌های گلخانه ‌ای آماده کنید. حتی بعضی اوقات می توانید نام میوه کیوی را در توصیه های پرورش میوه در گلخانه مشاهده کنید؛ البته ایده خوبی نیست! اگرچه پرورش کیوی در ظروف بزرگ امکان پذیر است، اما کار ساده ای نیست.

وجود درختان پرتقال و لیمو در یک گلخانه بسیار جالب است، با این حال، برای برداشت میوه از درختان مرکبات در گلخانه، باید انواع مختلفی را برای پرورش در گلخانه انتخاب کنید. علاوه بر انواع میوه گلخانه ‌ای، تولید کنندگان در جامعه امروزه ترجیح می دهند علاوه بر محصولات شناخته شده، سبزیجات  و گل و گیاه زینتی را نیز در گلخانه ها پرورش دهند. در همان شرایط بود که اصطلاح گلخانه گرمسیری به وجود آمد چرا که مردم به این علاقه مند شدند که موز، آناناس و میوه های کمیاب و ناحیه گرمسیری را در گلخانه ها پرورش دهند. درختان سیب ، خود بارور نیستند، بنابراین آنها برای گرده افشانی گل ها که پس از آن به میوه تبدیل می شوند، به یک درخت سیب گل دار متفاوت دیگر در نزدیکی خود احتیاج دارند.

شما می توانید یک درخت انجیر را در گلخانه ای در گلدان پرورش دهی ، به این ترتیب، در این شرایط، میوه انجیر در مقایسه با رشد مستقیم آن در زمین، بهتر تولید می شود. میوه کیوی، سخت رشد می کند و دارای برگ های بسیار بزرگ است، بنابراین برای رشد در گلخانه مناسب نیست؛ درخت کیوی، سایه ای برای سایر گیاهان ایجاد می کند. درختان مرکبات که از دانه تکثیر می شوند، فقط زمانی رشد می کنند که از نظر قد بسیار بلند شوند، بنابراین برای پرورش در یک گلخانه، چندان مناسب نیستند. میوه ها در اواخر تابستان روی گیاه، به اصطلاح، می رسد و به شکل گلوله های براق طلایی دیده می شوند که با پوسته های قهوه ای و کاغذی پوشانده شده اند.

 

آشنایی با شرایط نگهداری میوه در سردخانه

برای مثال ممکن است در طول روز از چند شهر یا مزرعۀ متفاوت میوه وارد سردخانه شود، که هر محصول دارای کیفیت متفاوتی خواهد بود و باید به کمک نیروهای انسانی یا به شکل اتوماتیک عمل سورت کردن میوه‌ها انجام گیرد. برای مثال پرتقال را به مدت زمان چهل و پنج تا هشتاد روز می‌توان در محدودۀ دمایی پنج تا هفت درجۀ سانتی‌گراد نگهداری کرد؛ اما محدودۀ دمایی برای نگهداری توت فرنگی باید بین صفر تا دو درجۀ سانتی‌گراد باشد. به همین خاطر است که میوه‌های رسیده اگر در شرایط آب و هوایی مناسبی نگهداری نشوند، خیلی زود دچار لهیدگی شده، رطوبت خود را از دست می‌دهند و سپس سطحشان چروک افتاده و در نتیجه دیگر قابل مصرف نخواهند بود.

نکتۀ دیگر اینکه هر چقدر میزان تنفس میوه کندتر شود، فرایند عبور از مرحلۀ فیزیولوژیکی و رسیدن به مرحلۀ پیری زمان بیشتری طول می‌کشد و در نتیجه میوه را برای زمان بیشتری می‌توان نگهداری و ذخیره کرد. اما به طور کلی می‌توان گفت که میوه‌ها در زمان رسیدن به بلوغ فیزیولوژیک بیشترین میزان تنفس را خواهند داشت و هرچه به سمت رسیدگی و پیری پیشروی می‌کنند، از میزان تنفس آنها کاسته می‌شود. زمانی که میوه‌ها از درخت جدا می‌شوند، همین‌طور که گفته شد همچنان تنفس خود را ادامه می‌دهند؛ که نتیجه این فعالیت متابولیکی، تجزیۀ ملکول‌های پیچیده به ملکول‌های ساده‌تر است. در مرحلۀ رسیدن، بافت میوه چه از نظر فیزیکی و چه از نظر ساختار شیمیایی دچار تغییراتی می‌شود که نتیجۀ آن تغییر شکل ظاهری پوسته، نرم شدن بافت درونی آن و تغییر طعم و مزۀ محصول است.

به طوری که اگر طبق اصول تعیین شده این محصولات نگهداری نشوند، به سرعت کیفیت ظاهری و ارزش غذایی خود را از دست داده و زیان بالایی را به فروشنده‌گان و سردخانه‌داران وارد می‌کند. البته که یونانیان متوجه این ترکیب شیمیایی و نقش آن در رسیدن میوه نبودند، بلکه از برش دادن سطح برخی میوه‌ها مثل انجیر برای بهبود کیفیت و رسیدگی دیگر محصولات کمک می‌گرفتند. ضرب المثل معروف یک سیب گندیده کل سبد را خراب می‌کند، دقیقاً بر مبنای همین فرایند تولید اتیلن و در نتیجه رسیدگی میوه‌ها و عبور آن‌ها از فاز بحرانی رسیدگی ساخته شده است. به همین خاطر اگر قصد نگهداری کوتاه مدت یا بلند مدت آن‌ها را داشته باشیم، باید به شکلی گاز اتیلن تولیدی را از فضا خارج کرده و فرایند تنفس میوه‌ها را کند یا متوقف کنیم.

 

فواید انجیر

طبق گفته ایشان، این میوه جزء میوه‌های بهشتی محسوب می‌شود که برای درمان بیماری بواسیر بسیار موثراست، بیماری نقرس را درمان می‌کند، سیستم بدن را تقویت کرده و ضعف را از بین می‌برد، همچنین در تقویت قوای جنسی هم بسیار مفید است. همانطور که پیش‌تر هم ذکر کردیم، فیبر فراوان موجود در انجیر خشک، موجب می‌شود شما احساس سیری را برای مدت طولانی داشته باشید و در بدن خود انواع مواد مهم معدنی و ویتامین‌ها را نیز حفظ کنید. با توجه به آنتی اکسیدان‌هایی که در این محصول وجود دارد، خوردن آن باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن افزایش یافته و ویروس‌ها نتوانند به راحتی در بدن شما اختلال ایجاد کرده و شما را بیمار کنند.

اما مصرف آن به تنهایی در طول روز به دلیل فیبر زیادی که دارد، تا مدت‌ها شما را سیر نگه داشته و اجازه ورود کالری بیشتر به بدن شما را نمی‌دهد و در نتیجه باعث لاغری شما خواهد شد. همچنین این میوه در ملین کردن نیز مؤثر بوده و از این طریق باعث می‌شود تا فردی که دچار یبوست است، احتیاجی به فشار آوردن نداشته باشد؛ پس بواسیر او رفته رفته خوب خواهد شد. همین کربوهیدرات‌ها در انجیر به خصوص انجیر خشک و فیبر و قندهای طبیعی موجود در آن، باعث شده است که این محصول از جمله میوه‌های مغذی در رژیم‌های غذایی به حساب آید. اگر به هر دلیل به بیماری کم خونی دچار شده‌اید، حتماً در رژیم غذایی خود استفاده از انجیر را قرار دهید تا از بی نظیرترین فواید انجیر، در این زمینه بهره مند شوید.

همانطور که پیش‌تر هم ذکر کردیم، میوه انجیر از جمله محصولاتی است که خشک شده آن هم بسیار پر طرفدار است و در انواع آجیل و دیگر خوراکی‌ها نیز قرار می‌گیرد. برای مثال،‌ امام رضا در حدیثی گفته است، بوی بد دهان با انجیر از بین می‌رود و استخوان‌های بدن مستحکم می‌شوند، در رویش مو و درمان درد بدن هم موثر است. در کشور ما ایران، شهرستان استهبان استان فارس بزرگترین تولید کننده انجیر دیم در جهان محسوب می‌شود که محصول آن از کیفیت و مرغوبیت خاصی برخوردار است. از جمله فواید انجیر، می‌توان پیشگیری از یبوست، کاهش کلسترول، حفظ سلامت قلب، کنترل قند خون، پیشگیری از سرطان روده و همچنین سرطان سینه را نام برد.

یکی از بهترین نکات درمانی در رابطه با میوه انجیر آن است که انجیر خشک را با گلاب برای چند ساعت خیسانده و صبح ناشتا میل کنید تا بواسیر شما برطرف شود.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 17 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

سامانه سهمی با دارا بودن تحلیل گران متخصص، با تجربه و حرفه ای در بازار سرمایه و با بهره مندی از امکانات نرم افزاری در راستای کسب حداکثر میزان سود و خلق ارزش برای سرمایه گذاران و کلیه علاقمندان در کنار ایشان به عنوان تحلیل گر مطمئن ارائه خدمات می نماید. وارد شدن به بازار سرمایه از روش مستقیم به دلیل تخصصی بودن بورس در بیشتر مواقع منجر به ضرر و از بین رفتن سرمایه گذاران می شود به همین دلیل متقاضیان فعالیت در بورس به ناچار همواره از منابع غیر رسمی اطلاعات مربوط به آموزش و یا تحلیل را دریافت می نمایند. #سهام #ارز #طلا #سهم #دلار #بورس #سیگنال #آموزش_بورس #تحلیل_تکنیکال #تحلیل_بنیادی.

-- فیلترنویسی و پیدا کردن سهم مناسب برای خرید، براحتی و بدون نیاز به کدنویسی. فیلترهایی مانند RSI، کندل استیک، میانگین‌های متحرک، CCI،  MFI، AROON، WR، MFI و. -- و خدمات بسیار دیگر  از قبیل نرخ دلار و سکه و طلا و  ارز دیجیتال و. --تشخیص الگوهای کندل استیک توسط ربات‌های بسیار  هوشمند سهمی:.

ارزیابی عملکرد صندوق های سرمایه گذاری سهمی و معمای استقبال از آنان توسط سرمایه گذاران

2 مدرس، گروه مدیریت مالی و بیمه، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. 4 دانشیار ، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. 1 دانشجوی دکتری مدیریت مالی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

درآمد فروش و سرمایه سهمی

درآمد خالص شامل تمام کسورات مربوط به عودت کالاها، احتمال عدم تحویل محموله و هزینه حساب‌های دریافتنی غیرقابل وصول (هزینه مطالبات سوخت شده که در ترازنامه تحت عنوان ذخیره‌ی مطالبات مشکوک الوصول ذکر می‌گردد) است. همانند نام آن (سرمایه پرداخت شده)، این حساب حقوق تنها به مبلغ پرداخت شده توسط سرمایه‌گذاران و سهام‌داران اشاره دارد و شامل مبالغ تولیدشده توسط کسب ‌و کار نمی‌شود، که در حساب سود انباشته ذخیره می‌گردد. سرمایه سهمی یک ردیف مهم است، اما در برخی موارد توسط شرکت‌ها به انواع مختلف حقوق صادره تفکیک می‌گردد و می‌تواند نشان‌دهنده سهام عادی یا سهام ترجیحی باشد که سهام ترجیحی شامل ارزش اسمی سهام است.

هنگامی که یک شرکت تأسیس می‌گردد، اگر تنها دارایی آن نقدینگی سرمایه‌گذاری شده توسط سهامداران آن باشد، ترازنامه در سمت راست و از طریق سرمایه سهمی یک حساب حقوق صاحبان سرمایه تراز می‌گردد. سرمایه سهمی (Share capital) (سرمایه سهامداران، سرمایه حقوق صاحبان سهام، سرمایه پرداخت شده مبلغی است که جهت استفاده در کسب ‌و کار توسط سهامداران شرکت سرمایه‌گذاری شده است. از طریق معادله اصولی که در آن دارایی‌ها معادل بدهی‌ها به علاوه حقوق هستند، ملاحظه می‌کنیم که دارایی‌ها باید از طریق یکی از این دو تأمین شوند. به طور خلاصه، اگر یک شرکت ۱۰ میلیون دلار با ارزش اسمی ۱۰۰ هزار دلار صادر کند، سرمایه حقوق صاحبان سهام آن به شکل زیر تفکیک می‌گردد:.

یک روش پیش روی شرکت جهت تأمین دارایی‌ها، ایجاد بدهی (استقراض وجه یا صدور بدهی) و بنابراین ایجاد تعهدات است که باید بازپرداخت شود. بخشی از درآمد فروش می‌تواند به شکل نقدی پرداخت شده و بخشی نیز می‌تواند از طریق مفاهیمی مانند حساب‌های دریافتنی اعتباری باشد. ثانیاً، به عنوان اولین مورد در صورت درآمد، درآمد فروش ردیفی مهم در مبنای بالا به پایین پیش‌بینی اظهارنامه درآمد است. استهلاک و مخارج SG&A از سود ناخالص کسر می‌گردد تا حاشیه عملکردی که تحت عنوان EBIT نیز شناخته می‌شود، محاسبه گردد. اولین خط در صورت درآمد، درآمد فروش است و این امر از دو جهت اهمیت دارد: اولا، نقطه آغازین رسیدن به درآمد خالص است.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 243
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

ترگمان - ترجمه plantain به فارسی | معنی plantain به فارسی

از آنجایی که زبان محاوره فارسی بسیار متفاوت از زبان رسمی است موتور ترجمه محاوره به صورت کاملا مستقل از موتور رسمی آموزش داده شده در ابتدای درخواست شما رسمی یا محاوره بودن متن به صورت خودکار توسط سیستم شناسایی شده و مناسب‌ترین موتور برای آن انتخاب می‌شود. از آن‌جایی که در موتور‌های ترجمه نورونی حجم پیکره آموزش‌داده‌شده به ماشین یکی از مهمترین شاخصه‌های افزایش کیفیت است از همه علاقمندان و مترجمین درخواست‌ می‌کنیم تا ما را در افزایش کیفیت این موتور یاری کنند. از آن‌جایی که در موتور‌های ترجمه نورونی حجم پیکره آموزش‌داده‌شده به ماشین یکی از مهمترین شاخصه‌های افزایش کیفیت استاز همه علاقمندان و مترجمین درخواست‌ می‌کنیم تا ما را در افزایش کیفیت این موتور یاری کنند.

موتور محاوره ترجمه ترگمان یک موتور ترجمه‌ماشینی نورونی مبتنی بر الگوریتم‌های یادگیری ژرف است که با استفاده از پیکره متنی با بیش از ۳۰ میلیون کلمه متن انگلیسی ترجمه‌شده به فارسی آموزش دیده است. موتور رسمی ترجمه ترگمان یک موتور ترجمه‌ماشینی نورونی مبتنی بر الگوریتم‌های یادگیری ژرف است که با استفاده از پیکره متنی با بیش از ۶۵ میلیون کلمه متن انگلیسی ترجمه‌شده به فارسی آموزش دیده است. تا کنون علاوه بر موتور ترجمه، بیش از ۱۲ میلیون کلمه متن این پیکره نیز به صورت متن‌باز منتشر شده و از طریق سایت پارسیگان در اختیار محققین قرار گرفته است. تا کنون علاوه بر موتور ترجمه، بیش از ۲۵ میلیون کلمه متن این پیکره نیز به صورت متن‌باز منتشر شده و از طریق سایت پارسیگان در اختیار محققین قرار گرفته است.

بخش عمده این پیکره شامل اخبار گردآوری و ترجمه‌شده از خبرگزاری‌های معتبر نظیر cnn، bbc، reuters و مجلات خارجی در طول سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ گردآوری شده است. بخش دیگری از این پیکره با انتخاب جملات ترجمه‌شده از سایت ویکی‌پدیا آماده شده و بخشی دیگر از آن به مقالات علمی و تخصصی اختصاص داده‌شده است. بخش عمده این پیکره شامل زیرنویس فیلم‌ها است و مجموعه‌ای از رمان‌ها، و داستان‌های ترجمه‌شده نیز در این پیکره گردآوری‌شده‌اند. با کمک ماشین شما هم می‌توانید با سرعتی بیش از سرعت یک مترجم حرفه‌ای ترجمه‌های باکیفیت قابل‌قبول داشته باشید. با این حساب، ترجمه‌ی یک پست از یک وبلاگ خارجی (که حدوداً ۵۰۰ کلمه دارد) مجموعاً ثانیه طول می‌کشد.

 

خانواده (تیره) : تیرکمان آبی - Alismataceae - گل و گیاه - نارگیل

گل‌ها يک‌جنسى و يا دو جنسي، منظم، داراى سه کاسبرگ، سه گلبرگ و شش پرچم و برچه (گاهى بيشتر) هستند. تولیدمثل و گرده افشانی: گیاهانی هرمافرودیت، یا یک پایه، یا دوپایه، یا یک پایه ی پلی گام. فیزیولوژی، فیتوشیمی: گیاهانی C3 و CAM. دارای پروآنتوسیانیدین ها یا فاقد آنها؛ درصورت وجود پروآنتوسیانیدین ها دارای سیانیدین. تخمدان فوقاني، تخمک يک تا دو عدد تمکُّن قاعده‌اى يا حاشيه‌اى و ميوهٔ آنها فندقه است. گياهان اين تيره آبزى بوده و داراى ساقه‌هائى منفرد، گل‌دهنده و بدون شيرابه‌ هستند. گل آذین، میوه و دانه: گل ها بصورت مجتمع در گل آذین های خوشه ای یا بصورت منفرد.

دارای فلاونول ها یا فاقد آنها؛ درصورت وجود فلاونول ها دارای کمفرول و کوئرستین. برگ‌ها غالباً پهن و گل‌آذين آنها به‌صورت پانيکول يا به‌ندرت چتر است. شهد مترشحه از پوشش گل یا اندام های جنسی ماده یا از اندام های جنسی نر. جغرافیا، سیتولوژی: نواحی معتدل، نیمه گرمسیری و گرمسیری. برچه میوه دهنده بصورت شکوفا یا ناشکوفا؛ فولیکولی یا فندقه ای. اين گياهان بيشتر آبزى بوده و در مناطق معتدله و گرم مى‌رويند. آناتومی برگ: دارای روزنه های پاراسیتیک یا تتراسیتیک. گل ها براکته ای؛ منظم؛ چرخه ای؛ چهارچرخه ای تا پنج چرخه ای. Alisma ,  Baldellia,  Burnatia,  Caldesia,  Damasonium,  Echinodorus,  Limnophyton,  .

یکساله یا چندساله؛ دارای برگ های متراکم اولیه؛ ریزوم دار.

منبع



:: بازدید از این مطلب : 230
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

همه خواص زوفا + کاربرد، مضرات و فواید عرق گیاه Hyssop

زوفا یک گیاه تقویت کننده ایمنی بدن محسوب می‌شود که علاوه بر ایجاد آرامش و رفع اضطراب‌ها می‌تواند مشکلات قاعدگی مانند علائم سندرم قبل از قاعدگی مانند نوسانات خلقی را تسکین ببخشد، همچنین با ایجاد آرامش و انرژی در بدن به افزایش اکسیژن منجر می‌شود. برای مصرف این گیاه به صورت جوشانده باید یک قاشق چای‌خوری از این گیاه خشک شده را در ۲/‏۱ فنجان آب به صورت رقیق بریزید و هر‬ روز برای مصرف آن تنها ۲/‏۱ آن فنجان را بنوشید و باقی آن را برای روز دیگر کنار بگذارید. تهیه حشره کش‌ها، نابودی شپش‌ها، آب نبات، سس‌ها، پودینگ ها، طعم دهنده‌ها، رایحه صابون‌ها و عطرها از مواردی ست که گیاه زوفا در تهیه آنها کاربرد دارد.

برای تهیه ضماد گیاه زوفا باید گیاه را در طی ۱۵ دقیقه در آب قرار دهید تا خیس بخورند و سپس روی پارچه قرار دهید و آن را مورد استفاده قرار دهید. این گیاه دارای رنگ بنفش است و بوته‌ای بلند و باریک دارد، برگ‌های وارونه این گیاه به همراه ساقه آن نیز خواص زیادی را در خود جای داده‌اند. زوفا یک گیاه درمانی است که به دلیل وجود آنتی اکسیدان در آن، فرد را از بسیاری از بیماری‌ها خصوصاً بیماری‌های مزمن در امان نگه می‌دارد. تقویت معده، رفع کم خونی، درمان آسم، بهبود سرماخوردگی، بهبود سرفه و افزایش نیرو از خواص استفاده عرق و روغن گیاه زوفا محسوب می‌شود. زوفا یک گیاه بومی معطر در مدیترانه است؛ در کتاب‌های سنتی طبی به استفاده از این گیاه حتی در زمان مسیحیت هم اشاره شده است.

این گیاه در درمان سرماخوردگی به علت وجود خاصیت تقویت کنندگی سیستم ایمنی بدن و رفع التهاب و عفونت‌ها مؤثر بوده است. به گزارش ایمنا، گیاه زوفا یک گیاه درمانی محسوب می‌شود که رنگ بنفش دارد و در سرزمین‌های بومی مدیترانه رشد می‌کند. این گیاه در درمان عفونت‌هایی همچون عفونت ریه به علت خاصیت ضد ویروسی و ضد التهابی که دارد، بسیار مفید واقع شده است. لیمونن، رزماریین، اسیدهای کافئیک، فلانوئیدها و مروبین ها از مواردی هستند که ترکیبات زیست فعال را تشکیل می‌دهد. گیاه زوفا در درمان بیماری‌ها و سلامت بدن انسان مؤثر است اما مصرف افراطی آن عوارض زیادی را در پی دارد. زوفا با کمک به دفع بهتر ادرار، دستگاه ادراری را بهبود بخشیده و التهاب موجود در آن را رفع می‌کند.

 

گل زوفا؛ مفید برای آسم و تنگی نفس

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی، مصرف دم کرده گیاه زوفا را با عسل برای ورم گرم ریه، تنگی نفس و آسم مفید دانست و ادامه داد:  مصرف آن با سکنجبین مسهل اخلاط غلیظ است و ضماد آن با آب برای درمان ورم های گرم و با سرکه رقیق برای تحلیل ورم های سرد و خون مردگی پلک چشم اثرات مفیدی دارد. مهندس راغ آرا گفت: برای رفع حالت تنفس با نفس های کوتاه و سریع از زوفا استفاده می شود و غرغره با دم کرده زوفا برای درمان درد گلو مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین دم کرده زوفا به صورت کمپرس برای تسکین درد در موارد شکستگی استخوان، سوختگی و جراحت های پوستی نیز کاربرد دارد.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی حهاددانشگاهی استان با تاکید بر اینکه زوفا اثر بازدارنده رشد ویروس تبخال را دارد و برای این منظور از کمپرس دم کرده آن استفاده می شود، افزود: همچنین برای رفع تحریک های تنفسی، سرماخوردگی و آنفلوانزا اثربخش است. برای تهیه کمپرس زوفا30 گرم گیاه خشک را در نیم لیتر آب جوش به مدت 1۵دقیقه دم کرده و پس از سرد شدن مورد استفاده قرار می دهند، همچنین برای تهیه دم کرده زوفا روزی ۳ نوبت و هر نوبت یک قاشق مرباخوری گیاه را در نصف لیوان آب جوش به مدت 10تا 1۵ دقیقه دم می نمایند. وی با اشاره به این‌که این گیاه در بیماری هیستری کاربرد دارد، افزود: برای درمان کولیک از آن استفاده می شود، در بیماری آسم اثرات مفیدی دارد، نیرو دهنده، مقوی معده و خلط آور است.

اما باید توجه داشت که در نقاط مختلف ایران از جمله خراسان جنوبی به طورسنتی از گیاه دیگری به نام زوفا استفاده می شود. نکات احتیاطی: زوفا از طرف سازمان غذا و دارو در آمریکا از جمله گیاهان بی خطر شناخته شده است.

بررسی کالزایی در گیاه دارویی زوفا (Hyssopus officinalis)

دفتر مرکزی انتشارات بوم سازه (سیویلیکا): تهران، بزرگراه جلال آل احمد، بین خیابان کارگر و بزرگراه چمران، کوچه پروانه، پلاک ۴، ساختمان چمران، طبقه ۴، واحد ۳۱. تمامی خدمات پایگاه سیویلیکا ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است. تلفن: ۸۸۰۰۸۰۴۴ ، ۸۸۳۳۵۴۵۰ ، ۸۸۳۳۵۴۵۱ ، ۸۸۳۳۵۴۵۲ - کد پستی: ۱۴۳۹۹۱۴۱۵۳.

تأثیر گیاه زوفا، آسپیرین و ویرجینیامایسین بر عملکرد رشد، ایمنی و شاخص های آسیت در جوجه های گوشتی تحت تنش سرمائی

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. تأثیر گیاه زوفا, آسپیرین و ویرجینیامایسین بر عملکرد رشد, ایمنی و شاخص های آسیت در جوجه های گوشتی تحت تنش سرمائی. تأثیر گیاه زوفا, آسپیرین و ویرجینیامایسین بر عملکرد رشد, ایمنی و شاخص های آسیت در جوجه های گوشتی تحت تنش سرمائی. تأثیر گیاه زوفا, آسپیرین و ویرجینیامایسین بر عملکرد رشد, ایمنی و شاخص های آسیت در جوجه های گوشتی تحت تنش سرمائی. اکبری زاده نظر، خطیب جو علی، ورمقانی صیفعلی، جعفری هوشنگ، شکری علی نقی.

نتایج برخی بررسی‌ها نشان داده است گیاه زوفا با داروهای ضد صرع، داروهای ضد ویروسی، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و داروهای دیابت تداخل دارویی دارد، همچنین جوشانده‌های گیاهی حاوی زوفا ممکن است با گلوکوکورتیکوئیدها (ترکيباتى فارماکولوژيک که در انواع مختلفى از اختلالات نظير آسم، آرتريت روماتوئيد و پسوريازيس مصرف مى‌شوند) تداخل ایجاد کند، بنابراین لازم است قبل از مصرف این گیاه و فرآورده‌های دارویی به دست آمده از آن حتما با پزشک و داروساز مشورت شود. مهم‌ترین ترکیبات تشکیل دهنده اسانس موجود در برگ زوفا و ساقه‌های سبز آن را پینوکامفن تشکیل می‌دهد، از ترکیبات مهم دیگر اسانس می‌توان به آلفا و بتاپنتین، کامفن و الکل‌های سزکویی ترپن اشاره کرد، همچنین در روغن زوفا ترکیبات مونوترپن و سکوترپن وجود دارد و برگ‌ها حاوی ماده‌ای به نام هیسوپین است که طعمی تند و مطبوع به آنها داده است.

اسانس این گیاه خاصیت آنتی‌بیوتیک، ضد قارچ و ضد باکتری دارد و یکی از ترکیبات اصلی تشکیل دهنده شربت‌های گیاهی برای درمان عفونت‌هاي ویروسی مانند سرماخوردگی، سرفه، گلودرد، برونشیت و آسم است، اسانس زوفا همچنین حاوي مواد ضد التهابی و ضد اسپاسم بوده و در درمان مشکلات گوارشی، دیابت، التیام زخم‌ها و رفع مشکلات پوستی موثر است. شربت ضد سرفه زوفا، زوفی‌‌بل و زوفا عسلی برخی از فرآورده‌های طبیعی حاوی این گیاه هستند که به عنوان ضد سرفه، خلط‌آور، برطرف کننده آسم، ضد عفونی کننده مجاری تنفسی و بهبود آلرژی‌های فصلی تجویز می‌شوند، شربت زوفا پلاس برای دفع بلغم و باز کردن گرفتگی‌ها و پماد زخم و سوختگی گل زوفا از دیگر فرآورده‌های دارویی این گیاه است.

زوفا گیاهی ضد افسردگی و نشاط آور است و باعث کاهش عصبانیت، استرس و اضطراب می‌شود، متخصصان طب سنتی معتقدند چکاندن چند قطره روغن این گیاه در آب موجود در وان حمام به رفع خستگی، کوفتگی و درد بدن کمک می‌کند، همچنین امروزه زوفا به عنوان یکی از گیاهان مفید در آروماتراپی (رایحه درمانی) برای تقویت روحیه کاربرد دارد. مطالعات مختلف نشان داده است زوفا به دلیل وجود فلاونوئید و تانن در درمان سرماخوردگی، سرفه و تحریک تعریق در آنفلوانزا مؤثر است و دارای اثرات آنتی‌بیوتیکی و ضد عفونی کننده می‌باشد که برای درمان عفونت‌های خفیف کاربرد دارد، همچنین به عنوان خلط‌آور در برونشیت و رفع سرفه‌های شدید و آسم مؤثر است.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 241
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

مطالعه و مقايسه انواع روش هاي تشخيص آلودگي هاي انگل هاي خارجي در حيوانات آزمايشگاهي و استانداردسازي شناسنامه بهداشتي حيوانات آزمايشگاهي

مطالعه و مقایسه انواع روش های تشخیص آلودگی های انگل های خارجی در حیوانات آزمایشگاهی و استانداردسازی شناسنامه بهداشتی حیوانات آزمایشگاهی. مطالعه و مقایسه انواع روش های تشخیص آلودگی های انگل های خارجی در حیوانات آزمایشگاهی و استانداردسازی شناسنامه بهداشتی حیوانات آزمایشگاهی. مطالعه و مقایسه انواع روش های تشخیص آلودگی های انگل های خارجی در حیوانات آزمایشگاهی و استانداردسازی شناسنامه بهداشتی حیوانات آزمایشگاهی. نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. آسیب شناسی درمانگاهی دامپزشکی (دامپزشکی تبریز), [online] 8(1 (پیاپی 29)), pp.

آسیب شناسی درمانگاهی دامپزشکی (دامپزشکی تبریز), 8(1 (پیاپی 29)), 391-399.

ارزيابي عدم قطعيت مربوط به تخمين مرز تغييرات شوري خاک در دشت اروميه با روش انتروپي حداکثر اريب

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. ارزیابی عدم قطعیت مربوط به تخمین مرز تغییرات شوری خاک در دشت ارومیه با روش انتروپی حداکثر اریب. ارزیابی عدم قطعیت مربوط به تخمین مرز تغییرات شوری خاک در دشت ارومیه با روش انتروپی حداکثر اریب. ارزیابی عدم قطعیت مربوط به تخمین مرز تغییرات شوری خاک در دشت ارومیه با روش انتروپی حداکثر اریب. حمزه پور نیکو، کریمیان اقبال مصطفی، تومانیان نورایر، سکوتی اسکویی رضا، بوگارت پاتریک.

دانلود تحقیق جمع آوری و نگهداری حشرات|آی ام

برخی از آنها حشرات را به صورت انفرادی و از طریق مكانیكی به دام می ‌اندازند )مثل تله‌های مكنده) ، در حالیكه سایرین با استفاده از مواد جلب كننده از قبیل نور، دی ‌اكسیدكربن و یا بوی بدن میزبان آنها را صید می كنند. ساده‌ترین نوع آسپیراتور، یك لوله شیشه‌ای یا پلاستیكی شفاف به طول حدود 25 سانتیمتر است كه یك توری بر روی یك انتهای آن قرار گرفته و بر روی توری یك لوله بلند قابل انعطاف متصل شده است. این كار معمولاً شامل جمع‌آوری و نگهداری نمونه‌ها با روش‌های خاصی است كه عمدتاً، و گاهی اوقات تنها روش‌هایی هستند كه برای مطالعه گروه خاصی از بندپایان به كار می ‌روند.

انتهای دیگر لوله پلاستیكی قابل انعطاف در دهان فرد جمع‌آوری كننده قرار می ‌گیرد و با عمل مكش هوا، حشرات را می ‌توان به سادگی درون لوله شیشه‌ای كشید. این وسایل از ساده ‌ترین ابزار، از قبیل توری ‌های حشره‌شناسی و لوله‌های صید ، تا تله های بسیار تخصصی كه برای اهداف خاصی به كار می ‌رود ، متفاوتند. نمونه‌گیری عبارتست از جمع‌آوری نمونه‌ها با یك روش استاندارد به منظور انجام مطالعه كمّی ، كه در آن می ‌توان از ابزار بسیار متفاوتی استفاده نمود. توری ‌های حشره‌شناسی دستی معمولاً شامل یك كیسه ساخته شده از توری ‌های دارای سوراخ ‌های ریز هستند كه به دور یك قاب دایره‌ای متصل گردیده است.

در مورد پشه ها، كار با كیسه‌های توری سفید راحت تر است ، در حالی كه برای جمع‌آوری پروانه‌ها توری سیاه طرفدار بیشتری دارد. این قاب از جنس آلومینیوم بوده و طوری طراحی شده كه می ‌توان در موقع عدم استفاده ، آن را از هم جدا نمود. هر متخصص حشره ‌شناسی ، در حین انجام تحقیقات صحرایی مجبور به صید كردن نمونه‌ها و كار با آنهاست. آسپیراتورها وسایل ساده، ولی مؤثری هستند كه حشرات كوچك را از طریق مكیدن به داخل ، صید می ‌كنند. عمل مكش هوا هم توسط دهان فرد جمع‌آوری كننده و هم با وسایل حبابی شكل پلاستیكی صورت می ‌گیرد. در برخی موارد هم فَن‌های كوچكی كه با نیروی باتری كار می ‌كنند ، این عمل را به عهده دارند.

 

منبع



:: بازدید از این مطلب : 204
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

معاونت بهداشتی دانشگاه ...

می توان ماکارونی را با پنیر تهیه کرد برای اینکار پس از اینکه ماکارونی پخته شد و در دیس یا بشقاب کشیده شد باید مقداری پنیر روی ان رنده کرد این غذا از ارزش پروتئین خوبی نیز برخوردار است(ترکیب پروتئین گیاهی و پروتئین حیوانی ). نانی که با جوش شیرین تهیه می شود حاوی ماده ای بنام اسید فیتیک است که مانع از جذب آهن و سایر املاح دو ظرفیتی مثل روی و کلسیم می شود در نتیجه، کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن ، کمبود روی و کمبود کلسیم ایجاد می شود. البته نوع پروتئین موجود در برنج و گندم مانند پروتئین موجود در حبوبات، پروتئین گیاهی است و به همین دلیل توصیه می شود این دو نوع پروتئین بصورت مخلوط مصرف شوند مثلاً خوردن عدسی با نان و یا عدس پلو و لوبیا پلو.

-          انواع بیسکویت، ویفر، کیک و کلوچه نیز در گروه نان و غلات قرار دارند و اگر كودكان ودانش آموزان بصورت میان وعده مصرف نمايند بخشی از انرژی موردنیاز روزانه را تامین میكنند. -          انواع غلات بو داده مثل برنجک، گندم برشته، ذرت بو داده تنقلات غذایی با ارزشی هستند و كودكان و دانش آموزان می توانند بعنوان میان وعده از آنها استفاده کنند. حتی الامکان برنج باید بصورت کته مصرف شود زیرا آبکش کردن برنج موجب می شود که ویتامین های گروه B که در برنج موجود است در آب حل شده و دور ریخته شود. اگر برای پخت نان از خمیر مایه یا خمیر ترش استفاده شود و خمیر نان کاملاً ور بیاید اسیدفیتیک آن مهار شده و مشکل کمبود ریزمغذیها بروز نمی کند.

- 30 گرم نان يا يك كف دست بدون انگشت يا يك برش 10 در 10 سانتي متري از نان بربري، سنگك وتافتون و براي نان لواش 4 كف دست، يا. موادغذایی این گروه بخشی از پروتئین دریافتی روزانه را تشکیل می دهند. از نانهایی استفاده شود که در تهیه آنها جوش شیرین بکار نرفته است. ميزان توصيه شده مصرف روزانه از گروه نان وغلات 6 تا 11 واحد است.

گروههای غذایی

گروههای غذایی عبارتند از ۱ گروه نان , غلات , برنج , انواع ماکارونی و رشته فرنگی ۲ سبزیها ۳ میوه ها ۴ گوشت, ماکیان , ماهی , نخود و لوبیا حبوبات , تخم مرغ و آجیل ۵ شیر , ماست , پنیر , کشک و دوغ چربیها , روغنها , و مواد شیرین اضافی هستند و در گروههای غذایی به حساب نمی آیند. مقدار توصیه شده این گروه روزانه بین ۲ تا ۳ واحد میباشد که برای نوجوانان و جوانان و زنان باردار وشیرده ویائسه ۳ واحد می باشد و برای زنان شیرده وباردار زیر ۲۰ سال در روز ۴ واحد یا بیشتر توصیه شده است. ۴- گروه گوشت، ماکیان ، ماهی ، حبوبات ، تخم مرغ و آجیل ، اهمیت این گروه بیشتر برای تامین پروتین ، فسفر ، ویتامین B۶ ، ویتامین B۱۲ ، روی ، منیزیم ، آهن ، نیاسین و نیامین می باشد.

۲- گروه سبزیها ، این گروه اهمیت زیادی دارد زیرا فیبر، ویتامین A و ویتامین C ، نولات ، پتاسیم و منیزیم را تامین می کند، بدون اینکه چربی و کلسترول را شامل شود. به کودکان باید حداقل گروههای غذایی را داد: مثلا برای برنج بین یک دوم تا یک چهارم کودکان باید هروز ۲ لیوان شیر مصرف کنند ولی واحد را می بایست کوچکتر گرفت. ۳- گروه میوه ها ( Fruits) این گروه فیبر ، ویتامین A ، ویتامین C، پتاسیم را تامین می کند و با اهمیت است چرا که فاقد سدیم ، چربی و کلسترول می باشد. همچنین این گروه از غذاها کلسیم ، ریبوفلاوین ، پروتئین و ویتامین B را تامین میکند، همچنین ویتامین A و ویتامین D هنگامیکه که غنی شده باشند.

۱- گروه نان ، که شامل غلات کامل ( گند ، جو، جو دو سر، و ارزن) برنج و انواع ماکارونی (لازانیا ، رشته فرنگی ، رشته پلویی و رشته آش) می باشد. غذاهای غنی از چربی شامل کره ، مارگارین ، سس سالاد ، غنها، مایونز، خامه، پنیر خامه ای، سرشیر، انواع سس ها و چیپس سیب زمینی میباشند. غذاهای غنی از شکر عبارتند از اب نبات، شکلات، شیرینی ها، کیک ونوشابه های گاز دار، شربت ها ، ژله انواع دسرها، مرباها، شکر وعسل. * برای میان وعده ها( Soacks ) بهتر است که یک واحد میوه و یا یک کاسه کوچک غلات آماده خوردن (سریال) ویا مخلوط ماست ومیوه استفاده شود. غذاهای یک گروه نمی توانند بجای غذاهای گروه دیگر مصرف شوند و هیچ کدام از گروههای غذایی از گروه دیگر مهمتر نیستند.

 

ویکی‌ پدیا ، دانشنامه آزاد

مزایایی که کربوهیدرات ها برای ما دارند به شرح زیر است: انرژی: کربوهیدرات ها باید منبع اصلی انرژی بدن در یک رژیم غذایی سالم و متعادل باشند چرا که حدود 4 کیلو کالری (17 کیلوژول ) در هر گرم را می توانند برای ما تأمین کنند. بیسکویت و ذرت است گفت: غلات به دو گروه غلات کامل و غلات تصفیه شده تقسیم می‌شوند و نان‌هایی که از آرد کامل (حاوی سبوس) تهیه می‌شوند. نقش غلات در رژیم غذایی غلات دانه های خوراکی هستند که در همه جای دنیا یافت می شوند و هر منطقه معمولا غلات مخصوص به خود را دارد. کربوهیدرات‌ها تجزیه شده و به گلوکز (قند) تبدیل می‌شوند که بدن می‌تواند بلافاصله از آنها استفاده کند.

کودکان و نوجوانان دیده می‌شود و مصرف نان سبوس دار می‌تواند بر کنترل وزن و قند خون تاثیر گذار باشد. همچنین فولات به تشکیل سلول های جدید در بدن کمک کرده و از بروز برخی نقص های مادرزادی جلوگیری می کند. این گروه دارای کربوهیدرات های پیچیده و فیبر غذایی (مواد غیرقابل هضم گیاهی) در انواع سبوس دار. مینرالها که همان عناصر شیمیایی موجود در انواع خوردنیها و نوشیدنیها هستند ( مانند سدیم. مصرف غلات توسط انسان پیشینه‌ای بلند مدت دارد که به دوران ما قبل تاریخ باز‌ می‌گردد. همچنين نوشيدن آب فراوان نقش اساسي در درمان برخي از بيماري‌ها مانند سنگ‌هاي كليوي. شیر و محصولات لبنی بدون چربی یا کم چربی تاکید می‌کند که حاوی گوشت خالص (بدون چربی).

غلات آماده خوردن و فرآورده های آنها و به ویژه محصولات تهیه شده از دانه کامل غلات. این کارشناس تغذیه می‌گوید: امروزه بیماری‌های متابولیکی همچون اختلالات کبدی. فيبر غذایی چیست؟ نقش فیبر در سلامت افراد و آشنایی با عوارض کمبود فیبر در بدن. گندم و جو و ذرت باید در حدود نیمی از انرژی تغذیه در سالمندان را تشکیل دهد. طبقه بندی مواد غذایی را نام ببرید: ویتامین ها- غلات- پروتئین ها –چربی ها. فیبر در چه مواد غذایی وجود دارد و دریافت بیش از حد فیبر چه عوارضی دارد؟. نان و غلات: توصیه می‌شود ترجیحاً از نان و غلات سبوس دار استفاده شود. نان و غلات: توصیه می‌شود ترجیحاً از نان و غلات سبوس دار استفاده شود.

 

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكي تبريز

                   بدلیل مطالعات متعدد از سالها پیش توسط انجمن بین المللی تخم مرغ و بسیاري از کشورهاي مطرح دنیا شعاري براي تشویق جوامع به بازگشت براي مصرف تخم مرغ و بهره برداري کامل از این ماده غذایی کامل و بسیار مفید بدون ترس از کلسترول مطرح کردند که عبارت است از: An egg a day is ok و در ایران هم این شعار توسط ستاد ترویج مصرف تخم مرغ و با تأیید کلیه مراجع ذیصلاح متولی امر چنین ترویج شد.                    آنچه که در تولید کلسترول خون در بدن نقش دارد اسیدهاي چرب اشباع بویژه نوع ترانس است و نه کلسترول هاي غذایی و در تخم مرغ تنها یک سوم اسیدهاي چرب آن از نوع اشباع بوده و کلسترولی هم که در اثر خوردن تخم مرغ در بدن تولید می شود از نوع ) HDL کلسترول خوب) و LDL  کم آتروژنیک است که هیچ تغییر معنی داري را در نسبت LDL:HDL ایجاد نمی کند.

گرچه در برخی شرایط باید در مصرف تخم مرغ کامل ملاحظاتی صورت پذیرد ولی بدلیل خواص ویژه و منحصر بفردي که در تخم مرغ وجود داشته و عدم مصرف آن می تواند کمبود موادي مثل کولین، لوتئین و گزانتین را بخصوص در این افراد به همراه داشته باشد لذا نباید مصرف تخم مرغ در هیچ گروه سنی حذف شود بلکه مقدار مصرف آن با نظر پزشک معالج تعدیل شود. ولي ماهي و آبزيان با وجود آن كه از دسته مواد غذايي حيواني هستند با اين حال نوع چربي موجود در آنها مشابه مواد گياهي است و از اسيدهاي چرب اشباع نشده به نام امگا 3 در آبزيان وجود دارد كه اثرات بسيار مهمي‌در سلامت انسان به عهده دارد و در پيش‌گيري از بسياري از بيماريها و كنترل و كمك به بهبود اختلالات و عوارض مختلف نقش مهم و سازنده‌اي به عهده دارد.

 

gemstones-of-west-asia15702.rimmablog.com



:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

خبرگزاری شبستان

در زمان عثمان بن عفان، مسجد که از درخت نخل ساخته بود تبدیل به سنگ شد و در زمان «عمر بن عبدالعزیز» خلیفه اموی برای این مسجد، مناره ساخته شد و این نخستین مناره در تاریخ مسجد قبا است. «فهد بن عبدالعزیز» در زمان خود دستور بازسازی این مسجد را صادر کرد و به این ترتیب ساختمان قدیمی آن تخریب شد و ظرفیت آن به 25 هزار نمازگزار رسید. خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: مسجد قبا در چهار کیلومتری مسجدالنبی(ص) و در مسیر بین مکه مکرمه و مدینه منوره قرار دارد و در جنوب این شهر واقع شده است. این آیه اشاره به این نکته دارد که این مسجد از روز نخست بر پایه تقوا ساخته شده است و برای همین سزاوار است که پیامبر اکرم(ص) در این مسجد نماز بخواند.

مسجد قبا، نخستین مسجد در تاریخ اسلام است که زائران بیت الله الحرام  هرساله هنگام تشرف به سرزمین وحی، از این مسجد بازدید می کنند. در دوره های دیگر نیز این مسجد مورد مرمت قرار گرفته است و در سال 1388 هجری قمری دیوارهای این مسجد با حفظ معماری اسلامی خاص خود مرمت شد. این مسجد در سال اول هجری، توسط  پیامبر اسلام به پیشنهاد «عمار یاسر» یا به تقاضای ساکنان محل در قبا بنا شده است. مسجد قبا در ابتدا بنایی ساده بود و سه در داشته و با توسعه این مسجد درهای آن در زمان «عمر بن خطاب» به 6 در رسید. نقل شده است که پیامبر اکرم(ص) خود شخصا برای ساخت این مسجد کار می‌ کرد و خشت‌ها را حمل و تعبیه می ‌کرد.

این آیه در برابر مسجد ضرار نازل شد که برخلاف مسجد قبا، مسجد «ضرار» بر پایه نفاق و اختلاف بنا شده بود. به سبب نزول این آیه در شأن مسجد قبا، در آن زمان ، مسجد یاد شده را به نام «مسجد التقوی» می‌شناختند. این مسجد هم اکنون دارای چهار مناره  و 19 در است و مساحت کلی آن 13 هزار و 500 متر مربع می رسد. نخستین سنگ بنای این مسجد توسط حضرت محمد (ص) پس از مهاجرت او از مکه به مدینه گذاشته شد. لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَی التَّقْوی مِنْ أَوَّلِ یَوْم أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِیهِ. مسجد قبا در میان مساجد مدینه منوره از نظر مساحت و فضیلت در رتبه دوم قرار دارد. همچنین، عثمان بن عفان این مکان را تجدید بنا کرد و به مساحت آن اضافه کرد.

 

پس از آن که رسول خدا صلي الله عليه وآله به قبا آمدند، چند روزي در آنجا توقف کرده و آنگاه که خانواده آن حضرت همراه علي بن ابي طالب عليه السلام به ايشان پيوستند، راهيِ محلّ اصلي يثرب; يعني جايي که امروزه مسجدالنبي صلي الله عليه وآله قرار دارد،شدند. مردم اين منطقه، که به نام طايفه بنو عمرو بن عوف شناخته مي شدند، به دليل واقع شدن قبا در جنوب شهر مدينه و در واقع سر راه مکه به مدينه، نخستين استقبال کنندگان از مهاجرين و نيز شخص رسول خداصلي الله عليه وآله در وقت هجرت بودند. عمربن عبدالعزيز در آخرين دهه قرن اول هجري، به دستور وليد بناي اوليه مسجد قبا را خراب کرد و از نو بنايي استوار برپا ساخت و براي آن رواق هايي نيز افزود.

تا پيش از توسعه سال 1406 قمري، خانه سعدبن خَيْثمه به صورت مستقل وجود داشته و طي چهارده قرن، زائران قبا، به آن خانه نيز وارد شده و در آن نماز مي خواندند. رسول خدا صلي الله عليه وآله بعدها نيز که در مرکز مدينه ساکن شد، هر هفته، گاه روزهاي شنبه و گاه دوشنبه به قبا مي آمد و در اين مسجد نماز مي گزارد. منطقه قبا در فاصله شش کيلومتري جنوب مسجدالنبي صلي الله عليه وآله واقع است و از نقاط خوش آب و هوا و از مناطق زراعي و پر آب اطراف مدينه به شمار مي آيد. مساحت تقريبي آن و بناهاي جانبي مربوط به آن، در محدوده اي به مساحت 13500 متر مربع مي باشد که بر اساس محاسبات معماران آن، جاي بيست هزار نمازگزار را دارد.

اين آيه اشاره به اين نکته دارد که اين مسجد از روز نخست بر پايه تقوا ساخته شد و لذا سزاوار است تا رسول خداصلي الله عليه وآله در اين مسجد نماز بگزارد. اين آيه در کنار آياتي که اشاره به اقدام منافقان در ساختن مسجد ضرار دارد، در سوره توبه آمده و مربوط به سال نُهم هجري، اندکي پيش از جنگ تبوک است. بناي جديد آن، که در 26 صفر سال 1406 قمري به پايان رسيد، در شکل معماري جديدخود، يکي از مهم ترين و زيباترين مساجدي است که در مدينه منوره قرار دارد. بايد اين نکته را نيز افزود که دست کم نيمي از ساکنان اصلي منطقه قبا از شيعيان بوده اند که هنوز نيز مراکز متعدد کوچکي براي اقامه نماز دارند.

 

elliottpmgat.blogdosaga.com



:: بازدید از این مطلب : 201
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

 

آیا کسی فکر می کرد در همان خانه ای که سنگ بنای آن را جد مطهر رسول مکرم اسلام قرار داده بود، سالها بعد چنین نقشه‌ي زشت و شومي عليه فرزند دلبندش کشيده ‌شود؟ دارالندوه محلي است که در آن نقشه‌ي قتل پيامبر اکرم -‌صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم‌ - توسط شيطان کشيده شد ، و تنها کسي که توانست نقشه‌ي او را خنثي کند اميرمؤمنان -عليه‌السلام- بود. ايثار و فداکاري علي علیه السلام  نسبت به پيغمبر:   اين شب را که علي عليه  السلام با ايثار و فداکاري بي‏نظير خود در حالي که جامه ی پيغمبر را پوشيده و با اعتماد به خداوند قادر متعال جان بر کف در بستر آن حضرت خوابيد، در حالي که مي‏دانست‏ يک لحظه ديگر چهل نفر با شمشيرهاي کشيده به وي هجوم خواهند آورد,  «ليلة المبيت‏» مي‏خوانند.

از جمله "سيدهاشم بحراني" دانشمند معروف شيعه در کتاب «غاية المرام‏» از تفسير ثعلبي  که از بزرگان اهل سنت است،  آنچه را گفتيم روايت مي‏کند و دنباله آن چنين است: «چون علي  (عليه  السلام)  در بستر پيغمبر خوابيد، خداوند به جبرئيل و ميکائيل وحي فرستاد که من ميان شما پيمان برادري بستم و عمر يکي را بيشتر از ديگري قرار دادم. ابن  اسحاق مي  گويد: درباره   ی  همين انجمن و تصميم قريش آيه 30 از سوره انفال نازل گشت، آنجا که مي  گويد: «و هنگامي که کافران از روي مکر و نيرنگ درباره   ی  تو نظر مي  دادند تا تو را در بند کنند يا تو را بکشند يا تو را بيرون کنند، آنان مکر مي  کنند و خدا هم مکر مي  کند و خدا بهترين مکرکنندگان است».

 

ویژه نامه شب «ليلة المبيت» | شبکه قرآن

در همین تفسیر آمده است: هنگامى كه حضرت علي علیه‌السلام در بستر پيامبر صلی الله علیه و آله خوابيد تا پيامبر صلی الله علیه و آله از دسيسه مشركان بگريزد، جبرئيل در بالاى سر حضرت علي علیه‌السلام و ميكائيل در پايين پاهايش قرار گرفته (و او را محافظت مى‌ نمودند) و جبرئيل به آن حضرت، مى‌ گفت: آفرين و خوشا به افرادى مانند تو، اى پسر ابى‌طالب كه خداوند متعال در ميان فرشتگانش به تو مباهات مى‌ كند و به تو مى‌ نازد. در نهايت رأى آنان بر پيشنهاد ابو جهل يا شيطان قرار گرفت كه از هر قبيله يك جوان دلير و نسب‌دار و گيرنده انتخاب كنند و آنگاه به هر كدام از جوانان يك شمشير برّنده بدهند و آنان با شمشيرهاى خود بر پيامبر (ص) وارد شوند و دسته‌ جمعى او را بكشند و خون او در ميان همه قبايل پراكنده شود و بنى عبد مناف نتوانند با همه طوايف قريش بجنگند و ناچار به گرفتن ديه تن در دهند و آنان هم ديه مى‌دهند.

عمل حضرت علی علیه السلام در لیله المبیت یکی از فضائل امام علی علیه السلام است و در شان آن آیه 207 سوره بقره نازل شد: «وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِى نَفْسَهُ ابْتِغَآءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَءُوفُ‌ بِالْعِبَادِ؛ و از ميان مردم كسى است كه جان خود را براى طلب خشنودى خدا مى‌فروشد، و خدا نسبت به (اين‌) بندگان مهربان است. ولى اين نظر دور از حقيقت است و هرگز شخص عاقل باور نمى كند كه چهل آدم كش كه خانه را براى اين محاصره كرده بودند كه پيامبر از خانه بيرون نرود تا در وقت مناسب او را بكشند، ماموريت خود را آن چنان سرسرى بگيرند كه همگى باخيال آسوده بخوابند! ولى بعيد نيست، همان طور كه برخى نوشته اند، پيامبر پيش از گرد آمدن تروريست ها، خانه را ترك گفته بود.

پس جبرئيل و ميكائيل فرود آمدند و يكى از آن دو بالاى سر و ديگرى در پايين پاى على نشستند تا او را از دشمنش پاسبانى كنند و سنگها را از او بدور دارند و جبرئيل ميگفت: بخ بخ لك يا بن ابى طالب، من مثلك يباهى الله بك ملائكة سبع سماوات،" به به تو را اى پسر ابو طالب كيست مانند تو؟ خدا بواسطه تو بر ملائكه هفت آسمان مباهات مى‌نمايد. در شوراي شش نفري که به فرمان عمر براي تعيين خليفه تشکيل شد علي عليه السلام با ذکر اين فضيلت بزرگ بر اعضاي شورا احتجاج کرد و گفت: من شما اعضاي شوري را به خدا سوگند مي دهم که آيا جز من کسي بود که براي پيامبر در غار حرا غذا ببرد؟ آيا جز من کسي در جاي او خوابيد و خود را سپر بلاي او کرد؟ همگي گفتند: والله جز تو کسي نبوده است.

 

تحولات و نقش دارالندوه از تأسيس تا ويراني

او در اين مورد نامه‌اي به وزير عبيدالله‌بن سليمان‌بن وهب (وزير معتضد عباسي) نوشت و ذکر کرد؛ دارالندوه بسيار ويران شده و در آن کثافت و خاکروبه زياد ريخته مي‌شود و مايه زيان مسجدالحرام و همسايگان شده است و چون باران مي‌بارد از آن آب به درون مسجدالحرام سرازير مي‌شود و از در آن که به مسجد گشوده مي‌شود، درون مسجد مي‌ريزد و اگر خاکروبه و کثافت‌هايي که در آن است بيرون ريخته شده و به طور کلي ويران وصاف و هموار شود و در آن، مسجد و شبستاني متصل به مسجدالحرام ساخته شود، يا آنکه آن را به صورت ميدان تميزي در آورند که موجب گشايش براي حاجيان باشد و مردم در آن نماز گذاران بگزارند، کارپسنديده و شرفي است که براي هيچيک از خلفاي پس از مهدي فراهم نشده است و.

حضور شيوخ قبايل قريش در مجلس دارالندوه اين مسئله را به ذهن متبادر مي‌سازد كه مكه با وجود مناسبات تجاري و اقتصادي كه از زمان قصي و هم‌زمان با افول رونق يمن رو به رشد گذارده بود، همچنان يك مجتمع قبيله‌اي بود و اشراف مكه چيزي بيش از اتحاد و پيوند عشاير هم پيمان به منظور سدانت كعبه و به راه انداختن كاروان‌هاي تجاري نبود و هيچ يك از عشاير قريش بر ديگري سلطه نداشت، بلكه هريك آزادي كامل خود را داشته و زير سلطه ديگران قرار نمي‌گرفت. در سال‌هاي بعد كه قبايل گسترده‌تر و مناسبات بين بطون پيچيده‌تر شده بود، فردي كه از سوي اعضاي قبيله‌اش تأييد مي‌شد، بايستي در دارالندوه حضور مي‌يافت و در مورد صحه گذاشتن يا نگذاشتن اعضاي اين مجلس بر اين انتخاب روزها شور و تبادل نظر صورت گرفته و در پايان اعلام مي‌شد كه مجلس دارالندوه با اين انتخاب موافقت دارد يا ندارد،68 و اگر رأي مجلس موافق با انتخاب وي نبود بايستي فرد ديگري براي رياست آن قبيله معرفي مي‌شد.

البته عدم يادكرد از نام مكه در كتيبه نبونيد (پادشاه آشور) و ذكر نام يثرب در آن، عدم وجود شهر مكه را در آن زمان ثابت نمي‌كند،46 اما اين امر بيانگر آن است كه اين واحه تجاري صرفاً واحه‌اي كاروان‌پذير بوده كه بر سر راه تجارت يمن به شام قرار داشته و در آن ايام به عنوان يك شهر واقعي، ايفاي نقش نمي‌كرده است و در قرن اول ميلادي پس از انحطاط تمدن‌هاي جنوب و شمال به شهركي تجاري تبديل شده و از آن پس به منابع قدم گذارده است. من دارالندوه را به احوال گوناگون ديدم، مدتي حجره‌هاي آن و ايواني که مخصوص بانوان بود به اشخاص غريب يا مجاوران مکه کرايه داده مي‌شد و در ايواني که مخصوص مردان بود، چهارپايان و مرکب‌هاي کارگزاران مکه نگهداري مي‌شد، پس از مدتي در آن خاکروبه و علوفه خشک مي‌ريختند و حاجيان آنجا وضو مي‌گرفتند و براي مسجدالحرام مايه زيان و ضرر بود، سرانجام در سال 280 ق مردي از اهالي مکه به سرپرستي بريد مکه منصوب شد.

 

کتابخانه الکترونیکی استاد مطهری

« نادیه » در این آیه یعنی آن دار الندوه ‌ اش را؛ یعنی این شخصی که اینقدر تکیه ‌ اش به آن مرکز قدرت سیاسی مکه است ] چنان تکان شدیدی به او خواهیم داد که برود آن را فریاد کند. این دارالندوه حکم یک مجلس سنا را داشت؛ یعنی اشراف و رؤسا جمع می ‌ شدند و تصمیمات کلی در آنجا گرفته می ‌ شد و هر تصمیمی که در آنجا می ‌ گرفتند تمام شهر مکه تسلیم آن بودند. او نادی و دارالندوه خودش را صدا کند، ما زبانیه جهنم را صدا می ‌ کنیم و می ‌ گوییم بیایید تحویلش بگیرید ! کلّا لا تُطِعْهُ وَ اسْجُدْ وَ اقْتَرِبْ. رؤسای قبیله در دار الندوه جمع می ‌ شدند شورا می ‌ کردند و اگر مطلبی از شورا می ‌ گذشت تمام اهل مکه، یعنی افراد قبیله ‌ ها، تسلیم آن شورا بودند.

معمولا در هر مجلسی [1]  چند نفر که نسبت به دیگران برجستگی داشته باشند بقیه را می ‌ چرخانند و در واقع قدرت در آنها متمرکز می ‌ شود. در آن زمان که این آیه نازل شد مسلمین آنقدر در اقلیت بودند که پیغمبر اکرم هم در مسجدالحرام برای یک سجده خدا کردن آزاد نبود. حکومت قریش به اصطلاح امروز یک نوع حکومت اریستوکراسی و اشرافی بود؛ نه حکومت فردی بود، نه جمهوری و نه سلطنت. می ‌ فرماید : چنان تکان شدیدی او را بدهیم، آنوقت برود فریاد کند آن مرکز قدرت سیاسی و آن نادی را. [ ابوجهل خودش از افراد آن مجلس و از ذی ‌ رأی ‌ های آنجا و بلکه از رؤسای آنجا بود. یعنی تمام علائم و نشانه ‌ های دروغ و خطاکاری در این پیشانی و چهره پیداست.

مضمون آیه این است که اینها می ‌ خواهند جلوی تظاهر تو به عبادت را بگیرند. ابوجهل و ابوسفیان و چند نفر دیگر از رؤسا درواقع قدرت اصلی بودند.

archervqnha.blogdemls.com



:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

نقش عقل و وحی در اجتماع از دیدگاه علامه طباطبایی

علامه به همین موضوع در" قرآن در اسلام" اشاره کرده ومی نویسند: «اگرچه انسان اضطراراً در مقام برخورد با همنوعان خود اجتماع تعاونی را پذیرفته و بدین وسیله در حقیقت برخی از آزادی عمل خود را برای نگهداری برخی دیگر فدا نموده است، ولی مجرد بناگذاری به اجتماع تعاونی با وجود عدم تعادل و تفاوت فاحش که در مقام موازنه در نیروی روحی و جسمی افراد است، دردی را دوا نمی‌کند و در اثر برخورد منافع افراد همین اجتماع که برای اصلاح و رفع اختلاف به وجود آمده بود، اولین سبب بروز فساد و اختلاف می‌شود. حال با این جامعه‌ای که متشکل از افراد کثیر بوده و همگی دارای عقل منفعت طلب، هستند چگونه باید به حالت اجتماع پایدار رسید تا زندگی برای حرکت در مسیر کمال جویی میسر باشد؟ جامعه‌ای که به قول علامه، مجرمان و مفسدین آن نیز صاحب عقل و به کار گیرنده آن هستند و با افزایش نیرو و توان، استثمارها افزایش و طبق آیه ۸ سوره علق ، طغیان‌ها شکل گرفته و آیه ۳۲ سوره زخرف تحقق می‌یابد که: «نحن قسمنا بینهم معیشتهم فی الحیوه الدنیا و رفعنا بعضهم فوق بعض درجات لیتخذ بعضهم بعضاً سخریا.

در کتاب «قرآن در اسلام» نظر علامه را چنین می‌خوانیم که: «انسان از یک طرف نیازمندی‌های بی شمار خود را که هرگز به تنهایی از عهده برآوردن همه آنها نخواهد درآمد، حس می‌کند و امکان رفع بخشی از آن نیازمندی‌ها به دست همنوعان دیگر خود درک می‌نماید و از طرف دیگر مشاهده می‌کند که نیرویی که وی دارد آرزوها و خواسته‌هایی که در درون وی نهفته است، دیگران نیز که مانند وی انسان هستند، دارند و چنانکه از منافع خود دفاع می‌کند و چشم نمی پوشد ، دیگران نیز همین حال را دارند. علامه در کتاب" قرآن در اسلام" می‌نویسد: «امتیازی که گروه جاندار موجودات جهانی از گروه بیجان دارند این است که فعالیت جانداران فعالیت علمی است و کارهای خود را از راه درک و شعور انجام می‌دهند و انسان در عین حال که با سایر جانداران در فعالیت علمی شریک است، امتیازی نسبت به دیگران دارد و آن این است که انسان با عقل و خرد مجهز است، یعنی در کارهایی که برایش امکان فعالیت هست به مجرد امکان فعالیت، به انجام عمل نمی‌پردازد، بلکه خیر و شر و نفع و ضرر کار را می‌سنجد.

 

west-asian-gemstones59035.blog-a-story.com



:: بازدید از این مطلب : 221
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

اثرات آبزي پروري بر اکوسيستم هاي ساحلي در استان هرمزگان (مناطق تياب و سايه خوش)

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. اثرات آبزی پروری بر اکوسیستم های ساحلی در استان هرمزگان (مناطق تیاب و سایه خوش). اثرات آبزی پروری بر اکوسیستم های ساحلی در استان هرمزگان (مناطق تیاب و سایه خوش). اثرات آبزی پروری بر اکوسیستم های ساحلی در استان هرمزگان (مناطق تیاب و سایه خوش).

برنامه پايش سواحل و آب‌هاي ساحلي

شرايط سخت اقلیمی، آلودگی آب های ساحلی، فرسايش، روان گرايی و لرزه خیزی بالای منطقه ساحلی خلیج فارس و دريای عمان، کمبود تاسیسات و زيرساخت های گردشگری، تنگناهای اقتصادی معیشت ساحل نشینان و تخريب محیط زيست، تردد زياد شناورهای حمل نفت، افزايش تقاضا برای احداث سازه های دريايی، توسعه مناطق ويژه و آزاد اقتصادی بدون توجه به برنامه ای هماهنگ از جمله مهم ترين نقاط ضعف در اين پهنه ساحلی به شمار می رود (Iran ICZM report, 2014). در مقابل نقاط قوت مذکور، نوسانات سطح آب دريای خزر، شدت يافتن تغییر کاربری اراضی، فراموش شدن موضوع آزاد سازی حريم دريا، بهره برداری نادرست از منابع، فرسايش، روان گرايی و لرزه خیزی بالای منطقه ساحلی دريای خزر، نبود سیستم مناسب تصفیه فاضلاب های خانگی، صنعتی، کشاورزی و فقدان زمین مناسب برای دفع پسماند و مواد زائد به دلیل بالا بودن سطح آب زير زمینی از جمله مهم ترين نقاط ضعف اين پهنه ساحلی می باشند.

رسیدن به این هدف مهم بویژه در حوزه های تخصصی مختلف مطالعات ICZM همچون مطالعات مديريت زيست محیطی   (EMP) مطالعات مديريت نوارساحلی   (SMP)  مطالعات کاربری زمین (LUP)   نیز  نیازمند شناخت، پایش ، جمع آوری  و ارزیابی داد های و اطلاعات مختلف اقیانوس شناسی( زیستی، فیزیکو شیمیایی، هیدرودینامیک، و زمین شناسی و مورفولوژی سواحل در دریاهای پیرامونی ایران و در سری های زمانی مشخص است.   علاوه بر اثرات آلودگی، تقاضای زياد برای بهره برداری از سرزمین های ساحلی پیامد های محیط زیستی دیگری را نیز بدنبال دارد که کاهش تنوع زيستی، کاهش منابع زنده، تخريب زمین های ساحلی، فرسايش کرانه ها، رسوب گذاری در دهانه رودخانه ها، پرشدن تالاب های ساحلی   آن جمله اند   (Iran IZM report 2014, PMO).

 

ارزیابی آسیب پذیری زیست محیطی گردش گری سواحل بندرانزلی با استفاده از مدل SWOT

                                                                                                                                         . شاید به جرات بتوان ادعا کرد که امروزه اصلی ترین وظیفه انسان حفظ و نگه داری تعادل های محیطی است و باید با مطالعه و برنامه ریزی جامع و کامل در استفاده بهینه و مناسب از محیط گام های اساسی برداشته شود، یعنی تغییر نگرش در زمین از تلقی آن به عنوان کالایی برای استفاده انسان و سود رسانی به وی به سوی تلقی طبیعت و منظر به عنوان موضوعی دارای ارزش های خاص و باز سازی حس اتصال بین انسان و زمین که بر روی آن زندگی می کند (17).

در جهان امروز با توجه به افزایش گردش گر و الزام برای فراهم نمودن امکانات رفاهی آنان، به خصوص در نواحی ساحلی که از جمله نواحی مورد علاقه و  توجه گردش گـران می باشد، ما شاهد آشفتگی محیط زیست ساحلی می باشیم، پس لازم است که با ارایه دستورالعمل های علمی که بعد از بررسی های زیست محیطی انجام گرفته رابطه انسان با محیط و خاصه محیط ساحلی به صورت قانون مند درآید و از نابودی این مواهب خدادادی جلوگیری به عمل آید. پهنه بندی حساسیت زیست محیطی سواحل کشور رویکردی مدیریتی است که از چند سال قبل با هدف تصمیم سازی در ارتباط با توسعه واحد های کاربری اقتصادی و اجتماعی وهمچنین گزینش مناطق تحت حفاظت ساحلی - دریایی در دستور کار دفتر محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است (2).

همه ساله ساحل بندرانزلی پذیرای حدود 5/2 تا 3 میلیون گردش گر می باشد و این در حالی است که می  توان  با برنامه ریزی های دقیق و مناسب جهت حفظ محیط زیست و در کنار آن با تجهیز و توسعه اقامتگاه ها و ایجاد تسهیلات مختلف این میزان گردش گر را به چندین برابر افزایش داد. تداوم کاهش فعالیت های ماهیگیری و مشاغل وابسته، مشکلاتی را بر بسیاری از نواحی ساحلی وابسته به شیلات در اطراف جهان تحمیل نموده است و این نیاز را برای اجتماعات ساحلی آشکار ساخته است، تا برای متنوع سازی اقتصادشان به دیگر بخش ها از جمله اکوتوریسم روی آورند (16). در قوانین، مقررات و ضوابط سابق کشور ، اصطلاح متداول و شناخته شده ای تحت عنوان ارزیابی زیست محیطی یا ارزیابی اثرات زیست محیطی (EIA: Environmental Impact Assessmen) وجود نداشت و حتی انجام مراحل ارزیابی نیز در شکل و مفهوم حاضر در مقررات قانونی گذشته پیش بینی نشده بود (1).

 

خیز بخش دریایی کشور به سمت حفاظت پایدار در دولت تدبیر و امید 

پیرو برنامه ریزی های انجام شده برای سال ۱۴۰۰، مقرر شد که دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان محیط زیست از همه منابع بالقوه آلاینده با منشاء خشکی و دریایی از جمله بنادر، سکوها و تاسیسات نفتی ساحل و فرا ساحل و صنایع پتروشیمی و سایر صنایع ساحلی - دریایی پایش زیست محیطی به عمل آورد از این رو در این راستا پایش محیط زیستی بنادر شیلاتی استان های شمالی کشور از جمله بنادر بابلسر، امیر آباد، کیاشهر و انزلی انجام شد و پایش های زیست محیطی بقیه بنادر شیلاتی و تجاری کشور و صنایع  پتروشیمی در آبهای شمالی و جنوبی کشور در حال انجام است و در سال جاری پایش و بازرسی محیط زیستی از سایر منابع آلاینده دریایی با منشاء خشکی و دریایی نیز انجام می شود.

شنا همواره یکی از تفریحات سالم و پرطرفدار به ویژه در فصول گرم سال است از این رو سالم بودن شناگاه ها از اهمیت زیادی برخوردار است، اما چند سالی با توسعه شهرنشینی و تخلیه پساب ها به دریاها به ویژه در سواحل شمالی کشور ، نگرانی از لحاظ آلودگی شناگاه ها ایجاد شده است چون در صورت آلودگی آب های ساحلی و شناگاه های طبیعی به عوامل بیماری زا یا دیگر آلاینده ها، استفاده تفریحی و شنا در آنها می تواند برای سلامت محیط زیست و افراد مخاطره ایجاد کند که به منظور پیشگیری از بروز چنین خطراتی باید به صورت مستمر و مداوم شناگاه ها و طرح های سالم سازی دریا مورد نظارت، بازرسی محیطی و پایش قرار گیرد.

با توجه به اینکه ضرورت ایجاد آب شیرین کن ها در کشور الزامی به نظر می رسد از این رو توسعه آنها دور از انتظار نیست، در این میان سازمان حفاظت محیط زیست در مکان‌یابی استقرار آب شیرین‌کن‌ها نقش حاکمیتی دارد و تدوین ضوابط و دستور العمل‌ها جزو وظایف حاکمیتی سازمان حفاظت محیط زیست است، دستگاه‌های ذینفع مکلفند به این سیاستگذاری‌ها توجه کنند و تمامی پروژه‌ها و طرح‌های مطالعاتی چه درون‌سرزمینی و چه در سواحل اگر دستگاه‌های اجرایی بخواهند آن‌ها را اجرایی کنند، مشمول گزارش ارزیابی زیست محیطی است و به اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست نیاز است. از این رو برنامه های مدیریت جامع تالاب ها با رویکرد زیست بومی تدوین و اجرا شد که بر اساس آن توسعه و حفاظت در کنار هم پیش می روند، در واقع اصول رویکرد زیست بومی شامل حفاظت از زیست بوم ها در محدوده کارکرد آنها، جلب مشارکت تمام دست اندرکاران همراه با تسهیم منافع، حفاظت از منابع زیستی، یک انتخاب اجتماعی، مقیاس حوضه آبریز همراه با بررسی اثرات توسعه در حوضه های مجاور، تمرکز زدایی با استفاده از مدیریت مشارکتی ( برنامه ریزی از پایین به بالا) و بکارگیری تمامی اشکال اطلاعات مرتبط شامل علمی، بومی و دانش، نوآوری ها و تجارب محلی است.

 

عنوان طرح / پروژه: بررسی آلودگی ها و منابع آلاینده زیست محیطی در مناطق ساحلی کشور

صنایع موجود در شهرهای ساحلی استان هرمزگان شامل پالایشگاه ، صنایع فولاد ، آلومینیم ،مس وروی ، سیمان ،لنج سازی ،تولید قطعات فایبرگلاس ،کارخانه‌های تولید مواد غذایی ،کنسرو ماهی، پودر ماهی ،عمل آوری میگو ،تولید یخ ،سردخانه ،کارگاههای تکثیر میگو ،مزارع پرورش میگو و کارخانه های آب شیرین کن ،تولید مخازن آب ونفت ، انواع ظروف و کیسه های پلاستیکی ،تیرچه بلوک و موزاییک و. بررسی و تدوین برنامه جامع محیط زیستی مناطق ساحلی که هدف اصلی تهیه گزارش فوق می باشد، به روش پهنه بندی مناطق موجود در نوار ساحلی را به سه پهنه، مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست موجود در محدوده مطالعاتی طرح ICZM ، محدوده تحت مدیریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و زیستگاههای گونه های حساس، تقسیم و به شناسایی مسائل و مشکلات موجود در هر پهنه پرداخته است.

صنایع موجود در شهرهای چابهار و کنارک (شهرستانهای ساحلی استان سیستان و بلوچستان) شامل کارخانه‌های کنسرو ماهی، پودر ماهی ،عمل آوری میگو ،تولید یخ ،سرخانه ،کارگاههای تکثیر میگو ،مزارع پرورش میگو و کارخانه های آب شیرین کن ،کارگاههای تیرچه و بلوک و و لنج سازی هستند که غالبا در پیوند با دریا میباشند. پس از مشخص نمودن هر پهنه در گام نخست به بررسی مسائل و مشکلات موجود در پهنه (تهدیدها Threats )، مسائل و مشکلات ناشی از مدیریت (نقاط ضعف Weaknesses )، امکانات موجود در هر محدوده (فرصتها Opportunities )و در نهایت نقاط قوت مدیریتی ( Strengths ) هر منطقه بر مبنای مدل برنامه ریزی SWOT پرداخته شده است.

گام بعدی برنامه ریزی جهت مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست (مناطق تحت مدیریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و زیستگاههای حساس فاقد این گام می باشند)، در نظر گرفتن الویتهای زیست محیطی و اجتماعی-اقتصادی و تعیین شاخص ها برای رسیدن به هدف عملیاتی را شامل می گردد. اساس ICZM تلاش برای سالم نگه داشتن بنیاد زیست محیطی است و در واقع شروع کار بین بخشی سازمانها و ارگانهای مختلف و تلفیق کاراکترهای اتمسفر، هیدروسفر و لیتوسفر می‌باشد که به عملکرد اکولوژیکی و بهره‌وری بشر و حفاظت سانحه از نواحی ساحلی هر چه بیشتر نزدیک خواهد شد. عملکردهای بااهمیت منطقه ساحلی که براحتی می توان برای آن ارزش اقتصادی تعیین نمود، شامل تثبیت خط کرانه – محل پرورش آبزیان – محل تفریح و کنترل کننده سیلاب است و نیز در برخی کشورها مکانی مناسب برای ادارات بازرگانی وصنعتی و جذاب برای توریسم میباشند.

 



:: بازدید از این مطلب : 190
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : پلیکا

دیگر دمنوش ها و گیاهان دارویی مصفی از جمله گل گاوزبان، چای ترش، چای به و موارد دیگر را، همگی در بخش چای و دمنوش و گیاهان دارویی مشاهده نمائید. بسته به مزاج شما اگر می توانید اجازه دهید به خوبی دم کشیده و سبز شود اگر نه وقتی به رنگ سبز روشن هم رسید می توانید آن را میل نمائید. این محصول را هم می توانید به عنوان دمنوش و هم با آسیا و پودر کردن آن می توانید به عنوان چاشنی به غذا اضافه نمائید و میل کنید. از این رو برای ضدعفونی داخلی بدن یعنی از بین بردن میکروب ها و باکتری های داخل روده، معده و ریه بسیار مناسب است. بهتر است برای به حداقل رساندن این عارضه از شیرین کننده ای همانند عسل یا نبات استفاده کنند.

اگر طعم تند و تلخ آویشن را اصلاً دوست ندارید بهتر از همراه مقداری عسل یا نبات میل نمائید. چند نمونه از خواص درمانی و ویژگی های آویشن را در زیر به طور مختصر توضیح داده ایم:. همچنین در مواردی استفاده از این دمنوش باعث ضعف نیروی جسمی و کم اشتهایی شده است. خواص درمانی این گیاه از هزاران سال پیش کشف و مورد استفاده قرار گرفته شده است. هر چه میزان دم کردن آویشن بیشتر شود طعم دمنوش تلخ تر و رنگ آن تیره تر می شود. آویشن شیرازی یا آویشن پهن برگ یکی دیگر از گیاهان دارویی فروشگاه مصفی است. افرادی که مبتلا به آلبومینوری هستند هم مجاز به نوشیدن این دمنوش نیستند. کودکان زیر ۲ سال و افرادی که غلبه صفرا دارند، دیگر اعضا این گروه هستند.

اصلی ترین ویژگی آویشن مصفی خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچ بودن آن است. آویشن انواع مختلفی دارد اما خواص تمامی آنها کم و بیش یکسان است. خانم های باردار به هیچ عنوان از دمنوش آویشن استفاده نکنند. طبع این گیاه گرم و خشک است و دارای ویتامین های B ، E و A است.

فرق آویشن شیرازی با آویشن معمولی ؛ تفاوت های ظاهری بین ...

آویشن شیرازی مقوی ، محرک ، قاعده آور، التیام بخش ، افزاینده شیر مادر، تصفیه کننده خون، ضد عفونی کننده، مقوی عضلات، دافع اخلاط خونی ، آرام بخش و دافع سوداست و حافظه را تقویت می کند و نیروی جنسی ر افزایش می دهد. از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام برده شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است. پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است. پونه برای مقابله با حالت تهوع و استفراغ، مشکلات و ناراحتی ‏های گوارشی، سرماخوردگی، آنفلوآنزا، آسم، سرفه و سیاه سرفه مفید است. آب را در بدن به جریان درآورند، بوی دهان را خوش می­سازند، معده را نرمی می دهند، بوهای بد را از دهان ببرند و آلت را سفتی می­بخشند. همچنین فرمودند: آویشن و نمک که چون در بر هم قرار گیرند بادها را از دل برون می­رانند، انسداد را می گشایند، بلغم را می­سوزانند،. از آویشن شیرازی برای درمان بیماری هایی مانند گریپ های عفونی، برونشیت، نارسایی کبد و ناراحتی های ریوی استفاده درمانی می شود.

کوشی در واقع یکی گیاهی کاملاً خودرو می‌باشد این گیاه در دامنه ی رشته کوه های مختلف در مرکز و جنوب ایران رشد میکند. آویشن (به انگلیسی thyme plant)یک گیاه متعلق به خانواده نعناع است که در مصر باستان برای درمان بوی بد دهان استفاده می شد،. آویشن دارای خواص ضد عفونی کننده بسیاری است و برای درمان عفونت‌های دهان، لثه‌ها و دندان‌ها نیز توصیه می‌شود. یکی از مهمترین مزایای آویشن درمان گرفتگی و اسپاسم در دوران قاعدگی و درمان سندرم پیش از قاعدگی در زنان می باشد. در واقع می توان گفت که عسل آویشن یکی از بهترین نوع عسل با خاصیت درمانی شگفت انگیز در ترمیم پوست ﺁسیب دیده است. همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام برده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.

از آویشن کوهی در غذا و از آویشن شیرازی برای پنبه حنده در انواع ماست های محلی و یا لبنیات از جمله استفاده شود.

ارزیابی اثر افزودن غلظت‌های متفاوت اسانس گیاه آویشن ...

سابقه و هدف: آویشن شیرازی یکی از شناخته‌شده‌ترین گیاهان دارویی از تیره نعنا بوده و دارای خواص دارویی بسیاری از جمله درمان عفونت‌ها و التهابات گوارشی و تنفسی و خواص ضد میکروبی می‌باشد و استفاده از پتانسیل دارویی این گیاهان در عرصه‌های مختلف بسیار ضروری به‌نظر می‌رسد. مواد و روش‌ها: غلظت‌های متفاوت از اسانس آویشن شیرازی به جیره جوجه‌های گوشتی افزوده شد و سپس عیار آنتی‌بادی های علیه سویه B1 ویروس نیوکاسل و گلبول قرمز گوسفند و هم‌چنین میزان تحریک لنفوسیت‌های T در گروه‌های مختلف مورد بررسی و آنالیز قرار گرفت. یافته‌ها: عیار پادتن‌های ایجاد شده علیه ویروس نیوکاسل، در گروه‌های دریافت‌کننده غلظت‌های ppm 400 و 200 اسانس آویشن شیرازی در مقایسه با گروه شاهد به‌صورت معنی‌داری (p<0.

هم‌چنین میزان تورم پوست در آزمون DTH ، 48 ساعت پس از تزریق آنتی‌ژن در گروه دریافت‌کننده ppm 200 اسانس به‌صورت معنی‌داری بیش‌تر (p<0. 05 ) از گروه شاهد بوده و در گروه دریافت‌کننده ppm 400 اسانس در زمان‌های 72 و 48 ساعت نسبت به سایر گروه‌ها به‌صورت معنی‌داری (p<0. عیار پادتن‌های ایجاد شده علیه SRBC در گروه دریافت‌کننده ppm 400 اسانس، به‌صورت معنی‌داری کم‌تر (p<0. هدف این تحقیق  بررسی اثر اسانس آویشن شیرازی به جیره جوجه‌های گوشتی بر سیستم ایمنی این پرندگان بود. 05 ) و میزان آن در گروه دریافت‌کننده ppm 200 به‌صورت معنی‌داری (p<0.

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1. بررسی ترکیب و خواص ضدمیکروبی اسانس آویشن شیرازی (Zataria mulrifolra). بررسی ترکیب و خواص ضدمیکروبی اسانس آویشن شیرازی (Zataria mulrifolra). بررسی ترکیب و خواص ضدمیکروبی اسانس آویشن شیرازی (Zataria mulrifolra).

۵- این خوراکی حاوی آنتی بیوتیک طبیعی بوده و مصرف دمکر ده و جوشانده آن برای اشخاصی که مبتلا به بیماریهائی نظیر: درد معده، سرطان، کلسترول، ورم روده، سیاه سرفه، اختلال های مغزی و کلیوی، مسمومیت ، دندان درد، شبکوری ، ناراحتی کبدی ، چاقی، ورم کلیه، ناتوانی جسمی، آسم، درد سیاتیک، سنگ کلیه، ترشخات رحم ، زکام سوءهاضمه، آرتروز، واریس وبرفک دهان می باشند مفید است. ۱۱- از این خوراکی در تهیه غرغره ها(برای درمان گلو درد چرکی) و حمام های درمانی در رژیم های لاغری و در تهیه خمیر دندان ها استفاده می شود همچنین از جوشانده این خوراکی به عنوان کمپرس در درمان رگ به رگ شدن و پیچیدگی عضلات استفاده میکنند.

۴- آویشن شیرازی مقوی ، محرک ، قاعده آور، التیام بخش ، افزاینده شیر مادر، تصفیه کننده خون، مدر، ضد عفونی کننده، مقوی عضلات، دافع اخلاط خونی ، آرام بخش و دافع سودا بوده و حافظه را تقویت ونیروی جنسی ر افزایش می دهد. ۸- دم کرده آویشن به مقدار یک قاشق مرباخوری در هر فنجان آب به مدت سه نوبت در روز به هضم غذا کمک کرده و موجب درمان سرفه می گردد و همچنین باعث تسکین انواع تشنج شده و ضمنا" بوی بد دهان را نیز بر طرف می کند. ۱۰- از جوشانده غلیظ آویشن شیرازی در تقویت پیاز مو استفاده می شود، از دمکرده رقیق آن نیز مخلوط با عسل در صبحانه به جای چای استفاده می گردد. ۷- توصیه شده است که برای درمان بیماریهای ریوی مثل برونشیت حدود ۵ قطره از اسانس آویشن را بر روی قند چکانده و به همراه چای میل کنید.

۹- از آویشن شیراز ی در درمان بیماریهائی مانند: گریپ های عفونی، برونشیت، نارسائی کبد و ناراحتی های ریوی استفاده درمانی می گردد. داروهایی گیاهی تهیه شده از آویشن، اکثراً به شکل مایع و شربت می‌باشند که با استفاده از راهنمای همراه دارو، باید مصرف شود. هم چنین به صورت تی‌بگ‌های مختلف، که اکثراً حاوی 2 گرم پودر و یا خرد شده‌ی برگ آویشن است، در دسترس قرار می‌گیرد. ۲- استحمام با آب جوشیده آویشن شیرازی در تسکین درد رماتیسم شفابخش بوده و در رفع لاغری موضعی نیزمؤثر می باشد. تهیه چای: بر روی 2 گرم از پودر برگ آویشن، یک لیوان آب جوش ریخته و پس از 15- 10 دقیقه صاف کرده و می‌نوشیم.

 



:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 دی 1400 | نظرات ()